«کارنگی» و «کیت گرین‌وی» ۲۰۱۶ برندگان خود را شناختند

«سارا کروسان» و «رأس کالینز» دو مدال «کارنگی» و «کیت گرین‌وی» که جایزه‌هایی ویژه ادبیات کودک در انگلیس هستند، را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سارا کروسان با کتاب منظوم «یک» مدال «کارنگی» و رأس کالینز با کتاب طنز «یک خرس روی صندلی من است» مدال «کیت گرین‌وی» را کسب کردند.

سارا کروسان، در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ نیز برای نگارش «وزن آب» و «سیب و باران» به مرحله نهایی این جایزه ادبی راه یافته بود. «یک» داستان دو خواهر دوقلوی به هم چسبیده را روایت می‌کند که با بزرگ‌تر شدن و پیدا کردن ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد، درمی‌یابند که داشتن یک بدن چقدر سخت است. «یک» برای «کروسان» جوایز دیگری همچون کتاب سال کودک ایرلند و جایزه ادبیات نوجوان انگلیس را هم به ارمغان آورده است. این نویسنده علاوه بر جایزه نقدی ۵۰۰۰ پوندی و مدال، مبلغی ۵۰۰ یورویی به منظور خرید کتاب برای کتابخانه‌های مدنظرش را هم دریافت می‌کند.

جایزه ادبی «کارنگی» به افتخار اندرو کارنگی – کارآفرین اسکاتلندی، آمریکایی – که در طول عمرش ۲۸۰۰ کتابخانه انگلیسی‌زبان در دنیا ایجاد کرد، راه‌اندازی شده است. نخستین مدال در سال ۱۹۳۶ به برنده اهدا شد.
 
مدال کیت گرینوی در سال ۱۹۵۵ برای بهترین تصویرگری کتاب کودک در انگلستان برپا شد. این مدال به نام کیت گرین وی، تصویرگر محبوب کتاب‌های کودکان سده نوزدهم نامگذاری شده است. این مدال طلا هر سال به همراه کتاب‌هایی به ارزش ۵۰۰ پوند برای اهدا به یک کتابخانه از سوی کتابداران انجمن کارشناسان کتابخانه‌ای و اطلاعاتی به برجسته‌ترین تصویرگر اهدا می‌شود.

در این مسابقه تصویرگران از انگلستان و دیگر کشورهای انگلیسی زبان (به شرط آن که کتاب حداکثر ۳ ماه پس از چاپ در کشور دیگر در انگلستان نیز چاپ شده باشد) با هم رقابت می‌کنند. از سال ۲۰۰۰ برنده مدال کیت گرین وی، جایزه نقدی کولین میرز برابر با ۵۰۰۰ پوند را نیز دریافت می‌کند. کولین میرز حسابدار و گردآورنده کتاب‌های کودکان بود که بخشی از ثروت خود را به این کار اختصاص داد.
 
تا سال ۲۰۰۲ انجمن کتابداران مدیریت جوایز را بر عهده داشت و بعد از آن به کیلیپ یا «موسسه خبره کتابداری و اطلاعات» سپرده شد. «تری پرچت»، «شرلی هیوز»، «ریموند بریگز» و «کوئنتین بلیک» نیز پیش از این موفق به کسب این جوایز شده بودند.

 

منبع
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)
Submitted by editor on