آشنایی با حیوانات، بازی و بلندخوانی در کتابخانه

"شیرعاشق" یکی از طرح های پیشنهادی موسسه تحقیقات کاربردی در رسانه های کودکان برای کتابخانه های عمومی و کودکان در آلمان است.

مخطبان این طرح کودکان پیش دبستانی و دبستانی هستند که به شیوه ای سرگرم کننده  با کتاب "داستان شیری که نوشتن نمی دانست" آشنا می شوند. مدت اجرای این پروژه نزدیک به ۶۰ دقیقه است. 

برای اجرای این طرح از  ابزار زیر استفاده می شود:

  • کتاب "داستان شیری که نوشتن نمی دانست" اثر مارتین بالتشاید Martin Baltscheit
  • حیوانات پارچه ای در ارتباط با رسانه های گوناگون موجود در کتابخانه که در کنار آنها در قفسه کتاب ها قرار می گیرند.
  • سی دی با صدای حیوانات

اجرای طرح:

پس از خوش‌آمد گویی، کتابدار اعلام می کند: "ما امروز در جنگل هستیم و می خواهیم با کتاب ها و حیوانات بی شماری آشنا شویم". سپس کودکان پاورچین پاورچین به مانند یک شیر (میمون، زرافه، سوسک و غیره) در این جنگل راه می روند و با دقت به دور و بر خود در کتابخانه نگاه می کنند. هر بار که کتابدار دست بر دست می کوبد و نام حیوانی را اعلام می کند، کودکان حرکت این حیوان را تقلید می کنند. البته این حرکات بایستی با صدای حیواناتی که از دستگاه پخش می شود، هماهنگ شود.

بعد از گشت و گذار در این جنگل، کودکان می توانند به تنهایی در کتابخانه گشت بزنند و حیوانات پارچه ای را در  قفسه  کتاب ها تماشا کنند. البته نباید آنها را جابه جا کنند. سپس کودکان می توانند همراه با کتابدار رسانه هایی را که در ارتباط با این حیوانات پارچه ای هستند، در قفسه کتاب ها کشف و آن ها را از نزدیک نگاه کنند.

در مرحله بعد کتابدار به طور خلاصه شیوه به امانت گرفتن این کتاب ها و دیگر رسانه ها را برای آن ها توضیح می دهد. اکنون فرصتی برای بلندخوانی است. کتابدار، کتاب مصور"داستان شیری که نوشتن نمی دانست" را برای کودکان می خواند. کودکان می توانند او را در خواندن این کتاب همراهی کنند. هر بار که درباره حیوانی صحبت می شود، کودکان صدای آن را تقلید می کنند. می توان در این بلندخوانی از صدای ضبط شده حیوانات نیز استفاده کرد.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on