تمرین خلاقیت: تجربه هایی در روش های رشد ذهن کودکان و نوجوانان

بزرگ‌ترین اثری که انسان خلق می‌کند، زندگی اوست. با این باور همه انسان ها هنرمندند و نیازمند مجال و امکانی که اثر خود را به بهترین شکل خلق کنند.

حال کودک بستر آماده‌ای‌ست  برای بروز خلاقیت، کشف و تجربه.

گاه ما والدین یا مربیان ناخواسته کودک را از فضای امنی که برای رشد و تجربه به آن نیاز دارد دور می‌کنیم. شیوه یادگیری و آموزش خود را به او تحمیل می‌کنیم و انتظاری فراتر از آنچه که هست از او داریم. در حالی که شیوه یادگیری در کودکان بسیار متفاوت از شیوه ی ماست.

یکی از دلایل مهم و در عین حال ساده‌ی بی‌توجهی کودکان به پیام های آموزشی مربیان، بیان مستقیم آن هاست. به عبارت دیگر نوع زبان و بیان پیام، برای کودک جذاب نبوده است.

اما اگر همان پیام ها نه با روش های اجباری و در شکل های آشکار و تکراری، بلکه با روش های متفاوت و در شکل های جذاب و با ظاهری غیرآموزشی به کودک ارائه شوند سبب می شود که کودک به فراخور علاقه و نیاز و میزان درکش دریافت کند.

این کتاب به شیوه ای بسیار ساده، تمرین هایی جهت پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان در قالب شعر، قصه، نمایش، بازی، کاردستی و ... ارائه می کند و به والدین و مربیان این امکان را می دهد که در رشد جسمی و ذهنی کودکان همراهشان باشند و با شیوه هایی بسیار آسان و جذاب یاری شان دهند.

کتاب شامل سه بخش است: بخش اول به روش های رشد ذهن و تمرین خلاقیت و حق انتخاب کودک درباره روش آموزشی می‌پردازد. بخش دوم، روش های تجربه گرایانه ی رشد ذهن را، که شامل کار با شکل‌ها، رنگ ها، اشیا و ... بیان می کند و در بخش آخر روش های آفرینش گرایانه رشد ذهنی مانند بازی ها، قصه ها، نمایش ها و ... تعریف شده و در قالب فعالیت ها گروهی و فردی و کارگاهی ارائه می شود.

امید است که خانواده ها و مربیان، این مقوله را بیش از پیش جدی بگیرند تا در پرورش کودکانی خلاق تر و جامعه ای پیشرفته تر و هدفمند تر سهیم باشند.

 

تهیه کننده
روناک ربیعی
سال نشر
۱۳۸۹
ناشران
نویسنده
اسماعیل همتی
پدیدآورندگان
Submitted by editor3 on