توتان خامون و گور گنجینه هایش

عنوان لاتین
TuTankhamun and his Tombful of Tresure

شاید تاکنون نام «توتان خامون» را شنیده باشید. او یکی از مشهورترین فرعون های مصر بود که در نُـه سالگی رهبر شماره یک جهان شد و در نوزده سالگی به دلیل نامعلومی، از دنیا رفت. او با خواهرش، عروسی کرد و البته پیامدهای این کارش را هم دید.

زندگی و مرگ این فرعون مصری در صدسال گذشته، مورد توجه جهان بوده است. می خواهید بدانید علت آن چیست؟ حدود ۱۰۰ سال پیش مقبره او، توسط باستان شناس و مصرشناس بزرگ بریتانیایی «هاوارد کارتر» کشف شد. این مقبره که مربوط به حدوداً ۳۳۵۰ سال پیش است و به طرز عجیبی دست نخورده باقیمانده، به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی، در سده بیستم میلادی محسوب می‌شود.

کتاب «توتان خامون و گور گنجینه هایش» با زبان طنز، که مترجم نیز با بهره گیری از واژگان و اصطلاحات نوجوانان امروزی، گیرایی و جذابیت خاصی به آن داده، در مورد زندگی این فرعون مصری است.

در این کتاب با نگاهی غیرجانبدار و واقع بینانه، به دوران کودکی و نوجوانی فرعون و افراد تاثیرگذار در زندگی وی پرداخته شده و در ادامه نحوه مرگ و مومیایی شدن جسد وی نوشته شده است. در پایان نیز، تاریخچه ی جست و جوی طولانی آرامگاه و گنجینه گرانبهای وی درج شده است.

افزون بر مطالب بالا، اطلاعات با ارزش دیگری نیز مانند مطالبی در مورد تاریخ و تمدن مصر باستان، اهرام مصر، خدایان مصری، دزدان اهرام، مومیایی ها و خط هیروگلیف، در کتاب نوشته شده است.

تصویرهای کتاب، به شکل کاریکاتور (کمیک استریپ) هستند و متن را همراهی می کنند.

چاپ نقشه و پاپیروس نامه ها و راهنمای پرسش و پاسخ نیز، از ویژگی های مثبت کتاب است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

همه ی ما هر چند وقت یک بار، یک چیزی را پیدا می کنیم. مگر نه؟ 

بعضی هامان آن مداد عزیزی را که یک زمانی لیز خورده و رفته لای پشت کاناپه، پیدا می کنیم. یک عده ی دیگر از پیدا کردن گربه شان که غیبش زده، یا لنگه جورابی که مدت هاست گم شده، از خوشحالی بال در می آورند. اما پیگیری، پیدا کردن و از زیر خاک درآوردن چیزی که در حد یک مقبره ی ۳۰۰۰ ساله ی پر از گنج و جسد جواهر نشان یک پادشاه مصری و افسانه ای باشد، کار هرکس نیست و مردی با هوش و مقاوم مثل «هاوارد کاتر» را می خواهد!

پادشاهی از مصر باستان، که زیر دستان باهوش و باکلاس و ماهرش، خواندن و نوشتن بلد بودند، تحقیقات علمی می کردند، پزشکی پیشرفته ای داشتند، محاسبات ریاضی پیچیده ای انجام می دادند، ساختمان ها و شهرهای خوشگلی می ساختند، در حالی که همزمان با آن ها بقیه ی ما، ماقبل تاریخی ها هنوز داشتیم دست و پا می زدیم که از عصر شکوفای حجر بیرون بیاییم.
 

برگردان
شهره نورصالحی
تهیه کننده
سیمین ظریفیان
سال نشر
۱۳۹۴
ناشر
نویسنده
Michael Cox, مایکل کاکس
Submitted by editor3 on