درخواست مردم از دولت برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

سال‌هاست فعالیت‌های مختلفی از سوی فعالان محیط‌زیست کشور با همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام گرفته است؛ اما حفاظت از میراث‌های طبیعی کشورمان بدون خواست و همراهی آحاد مردم و مسئولان امکان‌پذیر نیست.

«کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی» که از سوی انجمن یوزپلنگ ایرانی راه‌اندازی شده، تلاش می‌کند ضمن اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی، مردم و مسئولان را به میدان بطلبد تا هر کدام قدمی برای حفظ این گونه‌ی ارزشمند برداریم. کوچکترین و شاید مهمترین قدم آگاهی و آگاهی دادن به دیگران است و شما می‌توانید با امضای طومار این کمپین و معرفی آن به دوستانتان، ما را در نیل به این اهداف یاری نمایید.

پس از اتمام زمان کمپین در ۹ مهرماه، نامه کمپین به همراه امضاهای جمع آوری شده، برای دفتر رییس جمهور و دیگر دریافت کنندگان، ارسال می‌شود. نتیجه این اقدام، متعاقبا از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

متن این نامه

جناب آقای دکتر روحانی

رییس جمهور محترم و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی

باسلام و تقدیم احترام

همانطور که مستحضرید، یوزپلنگ ایرانی به شدت در خطر انقراض قرار دارد. یوزپلنگ عمده‌ی جمعیت و محدوده پراکنش خود را در قاره‌های آفریقا و آسیا از دست داده است. سال‌هاست که ایران، آخرین پناهگاه این شاهکار خلقت، در قاره کهن است.

آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ‌های ایرانی که شمار آن‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت شاید به ۴۰ هم نرسد، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. کشته شدن در اثر تصادف در جاده ها، تخریب گسترده زیستگاه با احداث معادن و جاده‌ها، شکار یوزها، شکار غیرمجاز طعمه‌های آن‌ها، تخریب و ناامنی مراتع با چرای بی‌رویه و غیرمجاز دام اهلی، کشته شدن یوزها توسط سگ‌های گله و ناامنی مسیرهای مهاجرتی، بخشی از مشکلات یوزپلنگ ایرانی برای ادامه بقا است. در چنین شرایطی، حفاظت از یوزپلنگ، از توان یک سازمان و یا نهاد به تنهایی خارج است و تمامی دستگاه‌ها و آحاد ملت می‌بایست همکاری کنند تا بتوان شرایط و زیرساخت‌های فنی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی این امر را فراهم کرد.

متاسفانه پژوهش‌های اخیر طی دو سال گذشته، کاهش شدید تعداد یوزپلنگ های ماده را نشان می‌دهد، بطوریکه در حال حاضر، تنها ۲ یوزپلنگ ماده در کل کشور شناسایی شده است. در شرایطی چنین بحرانی، اقدامات حفاظتی باید به شکل اضطراری انجام شود، در غیر این‌صورت، شوربختانه یوزپلنگ ایرانی، در دهه ای که در آن قرار داریم، منقرض خواهد شد. اقداماتی نظیر:

• ممانعت از احداث و اجرای هرگونه طرح های عمرانی و بهره برداری از قبیل جاده و معدن، در زیستگاه های یوزپلنگ

• افزایش تعداد محیط بانان و بهبود تجهیزات آنان در زیستگاه‌های یوزپلنگ

• خریداری و آزادسازی مستثنیات داخل زیستگاه‌های یوزپلنگ

• تحت حفاظت قراردادن مسیرهای مهاجرتی یوزپلنگ، بین مناطق تحت حفاظت فعلی. بویژه در استان‌های خراسان شمالی و سمنان

• ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌ها برای جلوگیری از تصادف یوزپلنگ و دیگر وحوش با خودروهای عبوری، بویژه محور عباس آباد در جاده سمنان- مشهد.

• مشارکت دادن جوامع محلی در امر طبیعت گردی و حفاظت از زیستگاه ها، به منظور منتفع شدن از آن.

• ثبت و درج ۹ شهریور بعنوان «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» در متن تقویم رسمی کشور، جهت افزایش آگاهی، حساسیت و مشارکت جامعه برای حفاظت از یوزپلنگ.

لذا امضا کنندگان این نامه، بدینوسیله از جنابعالی، بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، تقاضا دارند، جهت اجرایی شدن موارد فوق، دستورات و اقدامات مقتضی را مبذول فرمایید.

اکنون یوزپلنگ ایرانی، یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین نمادهای کشورمان است. امیدواریم با حمایت جنابعالی و همکاری همه دستگاه‌ها، نسل سریعترین دونده روی زمین، حفظ شود.

با احترام

مردم ایران‌زمین


با ورود به آدرس زیر و امضای این نامه، به کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی بپیوندید.

کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی


با کتاب‌های «پستانداران ایران: گربه‌سانان»، «فریاد یوزپلنگ» و «دانستنی‌های جانوران ایران و جهان: پستانداران» کودکان خود را با یوزپلنگان ایرانی آشنا کنید.

منبع
http://cheetahday.com
Submitted by editor71 on