روستایی دورافتاده، پیشگام به‌کار گیری روش آموزشی نوین!

کودکان دبستانی در روستای دورفتاده کرون در نزدیکی شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری، یک شنبه ۲۸ آذر، کتاب های فارسی آموز و ریاضی آموز ادبی را هدیه گرفتند.

این کتاب‌ها، که برای به کار گیری در روش آموزش خلاق کودک محور، تهیه شده اند، از ماه‌ها پیش علاقه دانش آموزان و آموزگاران دبستان زینب در روستای کرون را به خود جلب کرده بود. مدیر دبستان در بازدید از نمایشگاه کتاب شهرکرد، با کتاب فارسی آموز ادبی آشنا شده و یک نسخه از آن را برای دبستان خود تهیه کرده بود.

دانش آموزان مدرسه خیلی دوست داشتند کتاب را داشته باشند اما، مدرسه امکان خرید این کتاب را برای همه دانش آموزان نداشت. پس برای هر کلاس از روی کتاب یک کپی تهیه شد.

سرانجام، مدیر دبستان با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران تماس گرفت و موضوع را در میان گذاشت. با همکاری انجمن دوست داران ادبیات کودک اصفهان، یک نیکو کار اصفهانی، برای همه ۱۰۶ دانش آموز دبستان زینب، یک جلد فارسی آموز ادبی و یک جلد ریاضی آموز ادبی خرید.

کودکان از اعضای انجمن دوستداران ادبیات کودک اصفهان استقبال کردند

نهضت قریشی نژاد، رئیس هیئت مدیره انجمن دوست داران ادبیات کودک اصفهان به همراه دیگر اعضای گروه، کتاب‌ها را در روز یک شنبه ۲۸ آذر، به روستای کرون بردند و به کودکان اهدا کردند.

دانش آموزان روستایی كه گروهی از آن ها در لباس های رنگارنگ محلی همچون گل های رنگارنگ متحرك به نظر می آمدند، از گروه اعزامی انجمن استقبال كردند. یكی از دانش آموزان شعری به زبان محلی خواند. شعری که خوشامدگویی و مهمان نوازی مردم بختیاری و با هوش بودن پسران و دختران كرون را بیان می‌کرد و از دور افتادگی این روستا گله داشت.

مراسم اهدای كتاب در نمازخانه دبستان انجام شد. ابتدا نهضت قریشی نژاد، درباره فارسی آموز ادبی و شخصیت محبوب آن، نخودی، برای دانش آموزان صحبت كرد و از آن ها خواست كه بعد از خواندن داستان‌ها آن را نمایش دهند و خودشان هم بنویسند كه اگر نخودی در كُرون بود چه شرایطی داشت؟ و چه كار می كرد؟ قرار شد کودکان نوشته‌هایشان را در پوشه‌ای جمع كنند تا از آن‌ها كتابی درباره "نخودی كُرون" تهیه شود.

پس از اهدای كتاب‌ها، نشستی در دفتر مدرسه برگزار شد. نشستی با حضور مجید حسن زاده، كارشناس آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش فارسان، علی امامی مسئول مجتمع دبستان‌ها و پوران مردانی مدیر دبستان و همه آموزگاران دبستان دخترانه زینب.

نهضت قریشی نژاد هنگام کار با کودکان

قریشی نژاد، در این نشست، درباره آموزش خلاق كودك محور، پرورش خلاقیت و فارسی آموز ادبی سخن گفت. او گفت که گفت و گو کردن با كودكان پیش یا پس از خواندن هر داستان، درباره موضوعی كه نخودی در آن داستان با آن درگیر است و تدارک نمایش خلاق درباره این داستان ها بسیار مهم است. قریشی نژاد گفت که این کار برای کامل شدن روند آموزش ضروری است.

او گفت که استفاده از راهنمای آموزش ریاضی برای استفاده از کتاب لولوپی (ریاضی آموز ادبی)، اهمیت بسیاری دارد. قریشی نژاد، به آموزگاران گفت که عادت دادن كودكان به خواندن و استفاده از بازی و سرگرمی برای آموزش، فعالیتی اساسی و بسیار مهم است. در پایان هم آموزگاران پرسش‌های خود را درباره کار با کتاب‌ها و آشنایی با روش آموزش خلاق کودک محور مطرح کردند.

سپس آقای مجید حسن زاده سخن گفت. او از سودمندی‌های آموزش خلاق گفت و این‌که برای پرورش خلاقیت کودکان، به آموزگاران خلاق نیاز داریم. حسن زاده، از همۀ دست اندركاران این طرح، به ویژه از نیکوکار فرهنگ دوستی كه بودجه اجرای آن را تامین كرده است تشکر کرد.

نشست با شادمانی و خوشنودی گروه میهمان و مسئولان و آموزگاران دبستان پایان یافت با این وعده كه هرماه گروهی از انجمن دوست داران ادبیات کودک اصفهان، برای پیگیری و ارزیابی روند كار استفاده از فارسی آموز در این دبستان، سفری به روستا داشته باشد.

با سپری شدن چند هفته از اهدای کتاب‌ها به کودکان، تماسی با نهضت قریشی نژاد برقرار کردیم. او گفت که مادران دانش آموزان کتاب‌ها را خوانده‌اند و شیوه استفاده از آن را آموخته اند.

حالا، نخودی، این شخصیت کوچک و محبوب، که با داستان‌هایش شوق آموختن را در کودکان برمی‌انگیزد، مهمان خانه‌های روستایی شده است. نخودی مهمانی است که افراد خانواده را برای خواندن و لذت بردن، گردهم می‌آورد.

مجموعه کتاب‌های فارسی آموز و ریاضی آموز ادبی، را محمدهادی محمدی نوشته و نشر چیستا آن‌ها را منتشر کرده است. در این کتاب‌ها، کودکان از راه ادبیات، بازی و نمایش، با زبان فارسی و مبانی ریاضی آشنا می‌شوند.

عکس‌ها از بهجت قریشی نژاد

نویسنده
نهضت قریشی نژاد
Submitted by admin on