شرق خورشید، غرب ماه

عنوان لاتین
Sun and moon, ice and snow

لس نهمین فرزند خانواده است. مادرش که از تولد دختر دیگری در خانواده دلخور است، از انتخاب نام برای آخرین فرزندش خودداری می کند و همه او را پیکا یا دختر می نامند.

برادر بزرگش هانس پیتر زمانی که او نه ساله بود از یک سفر دریایی طولانی بازمی گردد و او را لس می نامد. لس پس از نجات یک گوزن سفید از او دو هدیه می گیرد: فهمیدن زبان حیوانات و صاحب نام شدن. لس کم کم بزرگ شده و به دختر جوانی تبدیل می شود. در زمستانی سخت و برفی با آمدن خرسی سفید به خانه آنان، زندگی لس تغییر می کند. او برای نجات خانواده از فقر قبول می کند، به مدت یک سال در قصر یخی اقامت کند. لس در قصر یخی با حوادث فراوانی روبرو می شود ولی مهم تر از همه حضور شبانه موجودی است که کنار تخت او می خوابد.

کنجکاوی لس سبب می شود که شاهزاده طلسم شده سر از قصر ترول های بدجنس درآورد تا با شاهزاده خانم زشت ترول ازدواج کند.دختر با طی راهی دشوار و به کمک یاریگرها، خود را به قصری واقع در شرق خورشید و غرب ماه می رساند. او با توا دختر مورد علاقه برادرش روبه رو شده و با راهنمایی او وارد قصر می شود و سرانجام با نابود شدن ترول ها همه از دست طلسم آنان رها می شوند و پایانی خوش برای او و برادرش رقم می زند.

افسانه متعلق به منطقه اسکاندیناوی و کشور نروژ است. لس دختری مهربان وعاشق و آماده فداکاری با رفتن به سفری سخت صبر و تحمل خود را به آزمایش می گذارد. ماجراهای فراوان و عاطفی بودن داستان همراه با تلاش و کوشش قهرمان آن برای رسیدن به مقصود برای نوجوانان جذاب خواهد بود.


شرق خورشید، غرب ماه قصه ای است از سرزمینی دور و یخ زده، که قرار است دنیایی افسانه ای را برای تان ترسیم کند؛ افسانه هایی که دنیایی لطیف و پر از ماجرا را می سازند. در این میان، شما با کوچک ترین دختر هیزم شکن، که باید طلسمی را باطل کند، همراه می شوید؛ همراهی شیرینی که شما را تا انتها به دنبال خود می کشاند و کاری می کند که با هیجان، صفحه ها را تند تند ورق بزنید تا به حل معمای قصه نزدیک شوید.
کوچک ترین دختر هیزم شکن نامی ندارد. او بعد از تعدادی خواهرو برادر به دنیا آمده و کسی برایش اسمی انتخاب نکرده است، اما در خانه پیکا صدایش می کنند؛ تا این که یک روز، گوزن سفیدی را نجات می دهد و آن گوزن سفید به دختر اسم و توانایی حرف زدن با حیوانات می دهد. این توانایی همه ی زندگی پیکا را عوض می کند و یک شب ایزبیورن، خرس قطبی افسانه ای، را به خانه شان می کشاند. حالا پیکای شانزده ساله باید به ایزبیورن کمک کند تا از بند طلسم آزاد شود.
در این کتاب، تعداد زیادی از باورها و شخصیت های افسانه ای اسکاندیناوی به کمک هم می آیند تا قصه ای پر از اوج و فرود را برای خواننده تعریف کنند؛ افسانه ای که از دل طبیعت وحشی سربرآورده است و دوستی با طبیعت و احترام به آن را به خواننده یادآوری می کند. ماجراهای تلخ و شیرین شرق خورشید، غرب ماه برای نوجوانان۱۳ سال به بالا، که افسانه ها، قصه های پر ماجرا و هم چنین یک داستان عاشقانه ی ملایم را دوست دارند، پیشنهاد می شود.

برگردان
دلارام کارخیران
تهیه کننده
قسمت نخست: فاطمه مرتضایی فرد. قسمت دوم:پِژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال پانزدهم شماره ۶
سال نشر
۱۳۹۱
ناشران
نویسنده
جسیکا دی جورج, Jessica Day George
ویراستار
شهرام رجب زاده
Submitted by editor3 on