شمار کودکان قربانی مهاجرت اجباری به ۵۰ میلیون رسید

مدیر مشارکت جامعه‌ی مدنی یونیسف در نامه‌ای به همکارانش، بحران رو به افزایش برای کودکان مهاجر و پناهنده‌ی قربانی خشونت و جنگ و لزوم توجه به آنان را یادآور شد.

لیزا بَری، مدیر مشارکت جامعه مدنی یونیسف در این نامه نوشت:

«باز هم شاهد قربانی‌شدن کودکان حتی در پدیده‌ای به نام مهاجرت هستیم. عظیم‌ترین مهاجرت کودکان به کشورهای خارجی، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون.

دست‌کم ۵۰ میلیون کودک از مرز کشورهای مختلف عبور و مهاجرت کرده‌اند که عظیم‌ترین مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم است درحالی‌که بسیاری از آن‌ها به زور به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند. علت مهاجرت بیش از نیمی از این کودکان، چیزی حدود ۲۸ میلیون نفر، فرار از ناامنی و خشونت در کشور خودشان است.

کودکان مهاجر و پناهنده از آسیب‌پذیرترین انسان‌ها در این کره‌ی خاکی به شمار می‌روند. تاکنون هیچ تصویر روشنی از مکان زندگی این کودکان و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند، ارائه نشده است.

یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد) به تازگی گزارش جدیدی را با عنوان «ریشه‌کن‌شدگان: بحران روبه افزایش برای کودکان مهاجر و پناهنده» منتشر کرده است. در این گزارش اطلاعات دقیقی از کودکان پناهنده یا مهاجر در سراسر جهان ارایه شده است -جایی که متولد شده‌اند، مکان‌هایی که مهاجرت کرده‌اند، و خطرهایی که در طول مسیر با آن روبرو شده‌اند.»

بَری در بخش دیگری از نامه خود با اشاره به گزارش ارایه شده به این سازمان، می‌نویسد:

«یافته‌های کلیدی این گزارش شامل موارد زیر است:

  • تقریباً، یک کودک از سه کودکی که در کشوری به‌جز زادگاهش زندگی می‌کند، پناهنده است.
  • بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود نیمی از کودکان پناهنده جهان، از دو کشور سوریه و افغانستان بوده‌اند.
  • نیمی از کودکان مهاجر تنها در ۱۵ کشور ساکن شده‌اند. ایالات متحده آمریکا با ۷/۳ میلیون کودک مهاجر، در رأس این کشورها است.

این گزارش پیش از نشست سران سازمان ملل متحد در مورد وضعیت پناهندگان و مهاجران که تاریخ برگزاری آن، ۱۹ سپتامبر است، ارایه خواهد شد. در این گزارش از آنان خواسته شده تا موضوع این کودکان را در اولویت قرار دهند.»

به نوشته‌ی مدیر «مشارکت جامعه مدنی» یونیسف، در این گزارش با تاکید بسیار از دولت‌ها خواسته شده از کودکان پناهنده در برابر خطرها پشتیبانی کنند، دسترسی آنان را به خدمات باکیفیت تامین کنند، اتحاد و همبستگی خانوادگی را حفظ و از بازداشت و زندانی کردن کودکان به دلیل مهاجرت جلوگیری کنند.

لیزا از همکاران خود خواسته تا متن کامل گزارش یونیسف را مطالعه کنند و آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارند تا شاید بحث در رسانه‌های اجتماعی به یافتن راه حلی عملی منجر شود.

برگردان:
آفرین قاسمیه
منبع
unicef
Submitted by editor71 on