قصه‌‌ها، توشه‌ای برای روزهای زمستان!

Frederick!

ایالت بادن- وورتمبرگ Baden-Württemberg درآلمان هر سال از ۱۱ تا ۲۲ اکتبر (۱۹ تا ۲۹ مهر)، جشنواره "روز فردریک" را  با شعار "خواندن! خواندن! خواندن! برگزار می کند. هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی کودکان و نوجوانان با آثار ادبی و تشویق آن‌ها به خواندن است.

امسال جشنواره برای سیزدهمین بار در این ایالت برگزار می شود تا لذت خواندن در بین کودکان و نوجوانان و هم‌چنین بزرگ‌سالان ترویج و گسترش پیدا کند.

نام این جشنواره از عنوان داستان "فردریک" اثر نویسنده‌ و تصویرگر هلندی- آمریکایی، لئو لیونی (Leo Lionni) الهام گرفته شده است:

"زمستان در راه بود و موش‌های صحرایی کوچولو شروع کرده بودند به جمع آوری آذوقه برای زمستان. اما فردریک ترجیح می‌داد که واژه ها، رنگ ها و نور آفتاب را برای روزهای سرد زمستان جمع آوری کند. وقتی روزها در زمستان سرد و طولانی شدند، فردریک از توشه زمستانی خود استفاده کرد و به تعریف داستان‌های زیبا و شگفت انگیز پرداخت."

ادبیات کودک و نوجوان, ترویج خواندن, قصه

به نام "فردریک" از تمام اهالی ایالت بادن- وورتمبرگ دعوت می‌شود در این  دوازده روز توشه داستان‌های خود را پربارتر کنند تا روزهای زمستانی کمی پررنگ تر و کوتاه تر شوند.

این طرح را ایالت بادن- وورتمبرگ از سال ۱۹۹۷ با همکاری مراکزآموزشی، کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، پدر و مادرهاو دیگر علاقه مندان در این ایالت به اجرا می گذارد.  به این ترتیب، همه نهادهایی که از دور و نزدیک با ترویج و تشویق به خواندن سروکار دارند، در این دوازده روز تلاش می کنند با برگزاری برنامه های گوناگون و رنگارنگ بازدیدگنندگان را به کتابخوانی تشویق کنند و آن‌ها را با توشه ای از خواندن راهی خانه هایشان نمایند.

سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ نهاد و سازمان در برگزاری این جشنواره  شرکت کردند و نزدیک به ۱۳۰ هزار  بازدیدکننده از برنامه‌های این جشنواره  بازدید کردند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on