مدرسه طبیعت «داربانان آتی» میان طبیعتی در نزدیکی تهران

داربانان، دومین مدرسه طبیعت استان تهران، فعالیت خود را از شهریور امسال آغاز کرده است. واژه داربانان تشکیل شده از کلمه «دار» به معنی درخت و پسوند «بان» به معنی نگهبان که در مجموع عبارت: «نگهبانان درخت در آینده» معنی نام مدرسه است که در حقیقت آرمان ما و تمامی فعالان محیط زیست نگاهبانی از درختان به عنوان سمبل طبیعت است.

برنامه کاری داربانان به این صورت است که  روزهای جمعه برای حضور کودکان به همراه والدین تنظیم شده و ثبت نام هر جلسه در روزهای پیش از اجرا انجام می‌شود. روزهای دیگر هفته برای حضور گروهی کودکان از طرف مدارس، مهدها یا گروه‌ها و سازمانها تنظیم شده است.

گروه کاری داربانان متشکل از افراد علاقه‌مند و دوره دیده‌ای  است که داوطلبانه و با دقت و وسواس فراوان و با هدف پرورش نسلی متفاوت در این مدرسه مشغول کارند. افرادی با تخصص‌های زیست شناسی، جانور شناسی، عکاسی، جامعه شناسی، گرافیک، مترجمی، تخصص کار با کودک، تور گردانی و طبیعت گردی همینک در مدرسه مشغول همکاری هستند و در کارگروه‌های جداگانه، به تحقیق و برنامه‌ریزی یا زمینه سازی و اجرای برنامه‌ها می‌پردازند. این مدرسه از مشاورانی در رشته های بوم شناسی و روانشناسی کودک و دامپزشکی در امور فوق بهره می‌برد.

مکان مدرسه در روستای «گرمابدر» به فاصله دوازده کیلومتری فشم به سمت زایگان قرار دارد. این روستا به دلیل  داشتن آب و هوای بسیار خنک که به محض ورود به دره آبنیک گرما رخت بر بسته و  از بین میرود، به نام  «گرما  بدر»  یا همان گرمابدر نامگذاری شده است. پانصد متر بعد از مدرسه جاده آسفالت تمام شده و پاسگاه محیط زیست  جاده را با زنجیر مسدود میکند. بعد از زنجیر  جاده خاکی به طول سیزده کیلومتر تا نزدیکی های دشت لار ادامه داردکه «خاتون بارگاه» نامیده می‌شود. این روستا درمیان دره ای بین کوههای سر به فلک کشیده البرز مرکزی قرار گرفته است که رودخانه آن یکی از سرچشمه های اصلی سد لتیان محسوب می‌شود.

محل مدرسه، بالا دست روستا و در ساحل رودخانه است که از پایین به خانه‌ها و از بالا به طبیعت بکر بیکران و باغهای میوه بدون دیوار و حصار وصل می‌شود. طرف مقابل رودخانه هم که کوههای  منابع طبیعی قرار گرفته است به طوری که از هر طرف چشم اندازهای زیبای کوهستانی و ساوان قابل رویت است. در فاصله صد قدم بالاتر از مدرسه  آن طرف رودخانه زیر صخره‌های کوه عظیم چشمه‌ای با آب خنک و گوارا آماده بر طرف کردن تشنگی دوستداران طبیعت استو صد قدم بالاتر از چشمه برکه‌ای دست ساز پر از مرغابی و غاز و اردک قرار دارد.

از لحاظ آب و هوا منطقه دارای چهار فصل کاملا پررنگ و محسوس با تمامی خصوصیات آن فصل است.

فصل بهار از اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت با شکوفه‌های گیلاس، آغاز و سپس با شکوفه‌های آلبالو، سیب و گلابی و جوانههای برگ‌ها ادامه می‌یابد و هم‌زمان تمام سطح  کوه‌ها و زمین‌ها پوشیده از گل‌های رنگارنگ وحشی و شقایق و لاله میشود. به طوری که  انبوه مردم بومی و افراد دیگر برای جمع کردن گیاهان دارویی به این منطقه سرازیر می‌شوند. در این فصل به دلیل آب شدن فوری برف‌ها آب رودخانه به بالاترین میزان خود می‌رسد.

فصل تابستان از اواسط تیر با رسیدن آرام آرام میوه‌ها و پررنگ شدن سبزی برگ‌‌ها خودش را نمایان می‌کند. در این فصل بیشتر علف‌‌های کوهستان خشک شده و فقط اطراف رودخانه و چشمه‌ها سرسبز می‌ماند اما فصل شکوفایی گل‌های وحشی تیغ‌دار و توت‌فرنگی کوهی و پونه و  گل پر و نسترن همین فصل است و طبیعت دست و دلبازی خودش را با گردوی تازه که اصلی‌ترین میوه در این منطقه است در اوایل شهریور به مهمانانش تعارف می‌کند. در تابستان آفتاب سوزان و سایه خنک بوده و رودخانه به حداقل عمق خود می‌رسد اما هیچ‌گاه خشک نمی‌شود. مردم فراری از هوای تهران برای پیک‌نیک و آبتنی در رودخانه و ناخنک زدن به میوه‌ها، آخر هفته‌ها به این منطقه هجوم می‌آورند؛ که البته به‌جز رها کردن زباله و بریدن درخت‌ها و آلوده کردن رودخانه و تخریب باغ‌ها و ترافیک هیچ آورد دیگری برای طبیعت و مردم بومی ندارند.

فصل پاییز در این منطقه بسیار کوتاه است و از اواسط مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد. از لحاظ زیبایی‌های بصری رنگارنگ‌ترین فصل محسوب می‌شود که درآن برگ درخت‌ها طیفی از خوش‌رنگ‌ترین رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد و بوی پاییز همه‌جا حس می‌شود و زمان برداشت گردو و سیب و زرشک  باغداران است.

زمستان طولانی‌ترین فصل آنجاست که از اوایل آذر شروع و تا اواخر فروردین ادامه پیدا می‌کند! بیشتر مردم بومی، روستا را ترک می‌کنند و تعداد کمی از اهالی باقی می‌مانند. برف انبوهی همه‌جا را فرا می‌گیرد و گاهی اوقات ارتفاع برف به یک و نیم متر می‌رسد. دمای هوا در برخی شبهای سرد تا بیست‌وپنج درجه زیر صفر هم می‌رسد. قندیل از همه جا آویزان شده و رودخانه یخ می‌زند؛ اما جاده همیشه باز است و ماشین  تورهای برف بازی  به منطقه سرازیر می‌شوند.

منبع
خبرگزاری لیزنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on