مصرف‌کننده‌ی سبز بودن را از کودکی آغاز کنیم

۲۸ سپتامبر برابر با ۷ مهرماه در سال جاری روز جهانی «مصرف کننده‌ی سبز» است که هدف از گرامیداشت این روز تشویق مردم جهان به مصرف عاقلانه و خرید محصولات دوست‌دار محیط زیست است.

برگزارکنندگان برنامه‌های مربوط به این روز تلاش دارند توجه مردم جهان را به اثرهای نامطلوب مصرف بر محیط زیست جلب کنند.

ما با انجام برخی کارهای ساده می‌توانیم مصرف‌کننده‌ای سبزتر باشیم:

- تا به چیزی واقعا نیاز نداریم آن را نخریم. ما هر روز در تلویزیون، خیابان و پیامک‌های تلفن همراهمان با تبلیغات، تشویق به خرید محصولاتی می‌شویم که اغلب آن‌ها را واقعا نیاز نداریم. مصرف بیشتر مساوی با مصرف بیشتر منابع طبیعی‌ای است که مواد اولیه‌ی تولید این محصولات را فراهم می‌کنند. در نتیجه مصرف بیشتر مساوی آسیب بیشتر به محیط‌زیست است.

- محصولات دوست‌دار محیط‌زیست بخریم. محصولاتی که فرآیند تولید آن‌ها آسیب کمتری به محیط‌زیست زده است، مواد اولیه‌ی آن‌ها سازگار با طبیعت است و استفاده از آن‌ها آلودگی کمتری تولید می‌کند. چنین محصولاتی نشانه‌هایی روی بسته‌بندی خود دارند، مانند نشان دوست‌دار محیط‌زیست Eco-Friendly  بودن یا بازیافتی بودن محصول.

- برخی محصولات برای افزایش فروش خود بسته‌بندی جذاب‌تری دارند. به جای توجه به جذابیت به‌دنبال محصولاتی باشیم که بسته‌بندی مختصر و قابل بازیافت دارند. بسته‌بندی محصولات اغلب بخش دورریختنی خریدهای ماست. بسته‌بندی هر چه مختصرتر باشد، به معنای تولید زباله‌ی کمتر است.

از کودکان مصرف کننده تا کودکان مصرف کننده‌ی سبز

تولد فرزندان، تاثیری قابل توجه بر میزان مصرف خانواده می‌گذارد، به ویژه اسباب بازی، وسایل الکترونیک و نوشت‌افزارهایی که کودکان در تبلیغات رنگارنگ تلویزیون می‌بینند و تقاضای خرید آن‌ها را می‌کنند. طبق آمارها کودکان و نوجوانان اصلی‌ترین گروه مصرف کنندگان در آمریکا هستند. به عنوان مثال، کودکان زیر ۱۴ سال در آمریکا سالانه ۴۰ میلیارد دلار خرج می‌کنند و نوجوانان در حدود ۱۵۹ میلیارد دلار.

نحوه‌ی رفتار والدین می‌تواند کودکان را از خطر تبدیل شدن به یک «مصرف‌گرا» دور کند. با روش‌هایی هم‌چون:

- کم‌تر و کم‌تر خرید کردن تا جایی که ممکن است. وقتی چیزی را برای کودک بخریم که واقعا نیاز دارد. بسیاری از اسباب‌ بازی‌ها و وسایلی که برای سیسمونی و یا تولدهای کودک خریده می‌شود ضروری نیستند.

- گذراندن زمان خارج از خانه و بازی در پارک و فضاهای طبیعی و گفتگو درباره‌ی گیاهان و جانوران به جای وقت‌گذرانی در خانه و پای تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیک.

 

کودک و طبیعت

- دور نگه داشتن کودک از تلویزیون و دیگر رسانه‌های جمعی که تبلیغ محصولات مختلف در آن‌ها پررنگ است، به ویژه در سال‌های اولیه‌ی زندگی کودک.

- تمرین مدیریت مالی با کودکان و نوجوانان. خرید برخی وسایلی که کودک و نوجوان علاقه‌مند به داشتن آن‌هاست را به پس‌انداز پول تو جیبی و عیدی‌های دریافت شده از سوی کودک و نوجوان منوط کنید. به این شکل کودک والدین را منبع تمام‌نشدنی پول نمی‌بیند و یاد می‌گیرد برای رسیدن به آرزوهایش تلاش کند و مدیریت مالی را از کودکی تمرین می‌کند.

- به کودکان و نوجوانان بیاموزید پیش از خرید هر چیز این پنج سوال را از خود بپرسند: ۱) آیا به آن نیاز دارم؟ ۲) آیا پول کافی برای خرید آن دارم؟ ۳) علاقه‌ام برای داشتن آن چه‌قدر شدید است؟ ۴) آیا از آن استفاده خواهم کرد؟ ۵) چیزی که می‌خواهم بخرم بازیافتی یا دوست‌دار محیط‌زیست است؟

- در خرید هر وسیله‌ای از کودکان و نوجوانان بخواهید بررسی کنند و ببینند آیا نمونه مشابه آن وسیله را دارند یا نه. اگر دارند، آیا استفاده‌اش می‌کنند یا گوشه کمد یا کشویی خاک می‌خورد؟ اگر آن وسیله چنین سرنوشتی داشته است، مطمئن باشید که که وسیله‌ی جدید هم به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد.

- از خودمان شروع کنیم. کودکان آیینه تمام نمای رفتارهای ما هستند. اگر ما مصرف‌گرا باشیم، کودکانمان نیز مصرف‌گرا بار می‌آیند.

تلاش برای مصرف‌کننده‌‌ی سبز بودن تنها محدود به یک روز در سال نیست. همه‌ی ما، چه بزرگسال و چه کودک، می‌توانیم با برداشتن قدم‌هایی کوچک به حفظ منابع طبیعی کره‌ی زمین کمک کنیم.

کتاب‌های زیر کتاب‌های متناسب با موضوع روز جهانی مصرف کننده‌ی سبز هستند:

نویسنده
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on