ناکامی جامعه بین‌المللی در تحقق اهداف آموزشی جهانی

گزارش جدید یونسکو نشان می‌دهد تنها ۶۴ کشور جهان به اهداف تعیین‌شده در بخش آموزش ابتدایی در سال ۲۰۱۵ دست پیدا کرده‌اند.

در بررسی یونسکو همچنین آمده است ۴۰ درصد کشورها به اهداف ۲۰۳۰ در بخش آموزش مقطع راهنمایی تا سال ۲۱۰۰ دست نخواهند یافت.

بر اساس هدف‌های توسعه‌ی هزاره در سال ۲۰۱۵ هر کودکی در جهان باید به تحصیلات ابتدایی دسترسی پیدا می‌کرد درحالی‌که از میان ۱۵۷ کشور، تنها ۶۴ کشور به این هدف رسیده‌اند.

همچنین در هیچ‌یک از کشورهایی با میزان درآمد پایین این هدف محقق نشده درحالی‌که پیش از تعیین اهداف توسعه‌ی هزاره، بسیاری از کشورهای با درآمد بالا به این هدف رسیده بودند. نیجر، رواندا و جمهوری آفریقای مرکزی در میان ۱۱ کشوری هستند که انتظار نمی‌رود تا سال ۲۱۰۰ به هدف جهانی آموزش ابتدایی دست پیدا کنند.

اهداف توسعه‌ی هزاره از اهداف توسعه‌ی پایدار که سپتامبر سال گذشته ارائه شد، متمایز است اما هر دوی آن‌ها اقداماتی جهانی برای مقابله با فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی است.

اهداف آموزشی برنامه‌ی توسعه‌ی پایدار، جامع‌تر و دربرگیرنده‌ی آموزش‌های ابتدایی و راهنمایی است و دانش‌آموزان را مستلزم می‌کند تا تحصیلات خود را به اتمام برسانند. فقیرترین کودکان جهان چهار برابر بیشتر احتمال دارد از رفتن به مدرسه محروم شوند.

همچنین تنها ۱۲ کشور در حال حاضر در مسیر تحقق «اهداف توسعه‌ی پایدار ۴» قرار دارند که در میان آن‌ها دو کشور اروپایی مشاهده می‌شود. همچنین انتظار نمی‌رود آمریکا تا پیش از ۲۰۴۰ به این هدف دست پیدا کند و همچنین پیش‌بینی می‌شود هند، نخستین کشور در جنوب آسیا باشد که آن را محقق می‌کند که البته آن هم تا پیش از سال ۲۰۸۵ امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش روزنامه گاردین، به اعتقاد کارشناسان نابرابری اجتماعی و اقتصادی در کنار جنگ، بزرگ‌ترین موانع در تضمین آموزش و تحصیل جهانی هستند اما جامعه‌ی بین‌المللی باید در مورد تامین سرمایه‌های مرتبط با این نیاز هوشیارتر باشد.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on