نمایشگاهی از گنجینه‌های مایکل مورپورگو در سون استوریز

موسسه «سون استوریز» نمایشگاهی از آثار مایکل مورپورگو، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و اپرانویس بریتانیایی را برگزار می‌کند.

«سون استوریز»، مرکز بین‌المللی کتاب کودکان، نمایشگاهی از آثار مایکل مورپورگو، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و اپرانویس بریتانیایی را برگزار می‌کند. مايكل مرپورگو در سال ۲۰۱۵ همه دست‌نوشته‌های خود را به این موسسه اهدا كرده و يك سال پس از آن، اين نويسنده كودك توانا براي ديدن نمايشگاه آثار خود به سون استوريز آمده است.

 

مایکل مورپورگو

بر این نمایشگاه، كتابچه‌هاي دست‌نوشته‌ها و نسخه‌هاي چرک‌نويس مشهورترین داستان‌هاي اين نويسنده مانند «اسب جنگي»، «آرامش خصوصي»، «چرا نهنگ‌ها آمدند» و «قلمرو پادشاهي كنسوكه» به نمایش درمی‌آید. از نکات جالب‌توجه این نمایشگاه، آراسته شدن آن به شکل جنگلی با درختان تنومند است که برگه‌های دست‌نویس دفترچه یادداشت‌های مایکل روی تنه درختان آن قرار دارد. بازدیدکنندگان محوطه‌ای ادبي را مشاهده می‌کنند كه الهام‌بخش مايكل به‌عنوان نويسنده بوده و همچنین نمايي است از منظره «دون»، جايي كه مايكل سال‌هاي بسياري در آنجا زندگي كرده است.

 

دست نوشته ها و چرک نویس های مشهورترین داستان های مایکل مورپورگو

ژيل رن، مسئول ارشد موزه درباره این موزه مي‌گويد: «نام نمايشگاه مايكل مورپورگو، عمري در داستان‌ها است و نمايي از زندگي او به‌عنوان يك نويسنده و هر چیز را كه الهام‌بخش او بوده است، نشان مي‌دهد. به‌محض این‌که كتاب‌ها و زندگي مايكل را بررسي كرديم، متوجه شديم احساس دل‌بستگی به مكان براي او بسيار اهميت دارد. هنگامي كه وارد نمایشگاه می‌شوید، اين دل‌بستگی را احساس مي‌كنيد. بسياري از داستان‌های مایکل، بازنمايی انديشه و ايده‌هايش درباره منظره است.»

اسب جنگی بر دیوار سون استوریز

در گوشه‌ای دیگر از نمایشگاه، نمایی از کاروان کوچکی دیده می‌شود که یادآور باغ مایکل در روستای «ایدزلی» است و کلر، همسر مايكل، تمام تعطيلاتش را در دوران كودكي در آنجا سپري كرده است. مايكل در مورد این روستا مي‌گويد: «نيمي از داستان‌هايم را در آنجا نوشته‌ام که از جمله آن‌ها كتاب «اسب جنگي» است. ايده این داستان زمانی به فكرم رسيد كه در رستوراني با سربازي ديدار كردم كه در جنگ جهاني اول حضور داشت.»

شايد «اسب جنگي» مشهورترين اثر مورپورگو است. این اثر در سال ۱۹۸۲ به چاپ رسيد و به موفقيت بسياری دست یافت كه موجب شد استيون اسپيلبرگ هم فيلمي از آن بسازد. یکی از دلایل اهمیت و غنای نمایشگاه سون استوریز را می‌توان در نقاشی «جویی»، اسبی که در داستان «اسب جنگی» کتاب مایکل وجود داشت، دانست که به دیوار ساختمان اصلی روستا آویخته شده است. مايكل از علي بنيستر، هنرمندی كه هنگام ساخت فيلم با او آشنا شد، خواسته است اسب قهرمان را نقاشي كند تا آن را در نمايشگاه آويزان كنند. بسياري از هواداران اسب جنگي بر اين باورند كه این اثر، نقاشي خود جويي است و آن را بسيار مقدس مي‌پندارند.

 

تابلوی نقاشی اسب جنگی

سون استوریز، قلب ادبیات کودکان

 مایکل درباره نمایشگاه «سون استوریز» بر این عقیده است که: «جای هیچ افسوسی نیست كه همه آثارم را به موسسه سون استوريز تقدیم کرده‌ام و از برگزاری این نمایشگاه خوشحال هستم چراکه هيچ جايي به اندازه موسسه سون استوريز نمی‌تواند اهميت ادبيات كودك را درك كند. سون استوريز در جايگاه نخست يك مفهوم فوق‌العاده است که نشان می‌دهد ادبيات كودكان قلب و مرکزی دارد كه در شهر لندن نيست. چيزي كه در اینجا بيش از همه دوست دارم، نمايي از درختان جنگل است كه در اين نمايشگاه استفاده و روي تنه و پوست آن یادداشت‌ها و يا كلماتي نوشته شده است.»

كيت ادواردز، مدير اجرايي سون استوريز نیز در خصوص برپایی نمایشگاه آثار مورپورگو می‌گوید: «مايكل يكي از نويسندگان تأثیرگذار عصر ماست كه با قدرت قصه‌گويي، موفق شده است به قلب و ذهن خوانندگان جوان راه پيدا كند. برای ما باعث افتخار است كه نگهبان آرشيو او باشيم و خوشحاليم كه اين گنج را به كمك برپايي نمايشگاهي با ديگران سهيم شویم.»

با داستان‌ها عشق خود را به کودکان ابراز کنیم

يكي از مقصدهايي كه در تابلو راهنماي قديمي در جنگل سون استوريز حک شده به نام زمين جنگي «فلندرز» است که مكان داستان «اسب جنگي» و «آرامش خصوصي» را تداعی می‌کند. «آرامش خصوصی» داستان سربازي است كه انتظار می‌کشد سپیده‌دم به ضرب گلوله کشته شود زيرا نپذيرفته است كه برادر زخمي خود را رها كند. مايكل در سندهرست (آكادمي نظامي رويال) متوجه شد زندگي يك سرباز مال خودش نيست. او هنوز هم از نظر سياسي احساس سردرگمي می‌كند و هنوز هم ناراحت است كه تصميم گرفت يك هفته قبل از صدمين سالگرد نبرد وحشتناكي كه مردم نيوكاسل و دون در آن جنگيدند و كشته شدند، از اروپا فاصله بگيرد. او در این باره می‌گوید: «فكر می‌کنم جاي اميدواري وجود دارد. به كمك داستان‌ها می‌توانيم عشق خود را نسبت به كودكان و هر كس ديگری ابراز و آن را گسترده كنيم. داستان‌ها درباره زندگي ما و كشورهايمان است و اين كه از كجا آمده‌ايم. آن‌ها كمك می‌كنند جايگاه خود را در دنيا درك كنيم.»

آثار هنری دیگر هنرمندان در سون استوریز

ژيل رني، مسئول ارشد نمایشگاه می‌گويد: «جوانان آكادمي اكسلزير در نيوكاسل در برپايي نمايشگاه مايكل مرپورگو كمك كرده‌اند. هر يك داستاني انتخاب و كار ساخت يك اثر هنري را براي بازنمايي زندگي مايكل انجام داده‌اند. پسري به نام ليوتوراس، مسئول نمايشگاه مهمان بوده و براي داستان «آرامش خصوصی» طرحي ارائه داده است كه در آن گلوله و مدال را بازنمايي می‌كند. بازنمايي جويي، اسب جنگي نیز بسيار علاقه بازديدكنندگان را برانگيخته است. در ديوار ديگري از نمايشگاه بازنمايي داستان «چرا نهنگ‌ها آمدند» و «من به يك اسب تک‌شاخ باور دارم» صورت گرفته است. «بيلي كوچولو هفت‌تیرکش»، مجموعه «مزرعه مادپادل» از ديگر محوطه‌سازي‌هایی است که برای این نمایشگاه انجام شده. همچنین مجسمه‌ و آثار هنري تصويرگران مشهوري ازجمله كوآنتين بليك، پاتريك بنسون و مايكل فورمن نیز برای حضور در این نمایشگاه به امانت گرفته شده است.»

علاقه‌مندان برای تهیه اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.sevenstories.org.uk مراجعه نمایند.

 

برگردان:
بهار اشراق
کلیدواژه:
منبع
http://www.chroniclelive.co.uk/whats-on/arts-culture-news/michael-morpurgo-talk…http://www.sevenstories.org.uk/exhibitions/michael-morpurgo
پیوست:
seven-stories_2.jpg (92.24 کیلوبایت) , seven-stories33.jpg (149.62 کیلوبایت) , micheal_murporgo.jpg (56.19 کیلوبایت)
Submitted by editor71 on