هارولد و مداد شمعی بنفش

عنوان لاتین
Harold and the purple crayon

«هارولد و مدادشمعی بنفش» از مجموعه کتاب «قصه‌های هارولد» داستان ماجراجویی هارولد است که می‌خواهد زیر نور ماه راه برود؛ پس برای خودش ماه و راهی برای رفتن می‌کشد.

یک شب هارولد تصمیم می‌گیرد زیر نور ماه قدم بزند. ماه در آسمان نیست اما هارولد ماه لازم دارد تا زیر نورش راه برود. یک جاده مستقیم لازم دارد تا قدم بزند و گم نشود؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها وجود ندارند. او مداد شمعی بنفش‌اش را همراه دارد؛ بنابرین جاده، جنگل، دریا و حتی اژدها را خودش می‌کشد و داستان او این‌گونه شکل می‌گیرد.

«هارولد و مدادشمعی بنفش» یکی از عنوان‌های مجموعه کتاب ۶ جلدی «قصه‌های هارولد»، یک داستان فانتزی تصویری است. شخصیت اصلی، پسر کوچکی است به نام هارولد که خودش دنیای داستانش را خلق می‌کند. او داستان را با تصویر می‌کشد و می‌سازد. این سازندگی با تخیل آغاز می‌شود و با بازی ادامه پیدا می‌کند.

 

 

داستان مانند یک نمایش است که پسری کوچک آن را با کمک تصویرهای ساده و کودکانه می‌نویسد. روشی که نویسنده برای نوشتن داستانش انتخاب کرده به ظاهر ساده اما خلاقانه و ابتکاری است و در خلاقیت کودکان نیز موثر است و به بچه‌ها می‌آموزد که با کشیدن تصویر به راحتی می‌توانند داستان بنویسند. هم‌چنین هنرمندان بسیاری، برای خلق اثرهای خود، از این داستان‌ها الهام گرفته‌اند.

 

درباره دیگر جلدهای مجموعه کتاب «قصه‌های هارولد»

«هارولد افسانه می‌گوید» داستان همراهی او با ماه برای قدم زدن در باغی دارای افسون است. هیچ‌چیز در آن باغ نیست. پس او به قصر می‌رود تا از پادشاه، علت را جویا شود. معلوم می‌شود کار غول یا یک جادوگر است. هارولد او را بیرون می‌کند و دوباره گل‌ها در باغ می‌رویند.

«هارولد به آسمان سفر می‌کند» درباره سفر هارولد با موشک است. هارولد روی سیاره مریخ فرود می‌آید و از ستاره‌ها آویزان می‌شود. او یک کاسه آش را با بشقاب پرنده اشتباه می‌گیرد و در نهایت، صبحانه، آش جو می‌خورد.

«هارولد در قطب‌شمال» درباره جست‌وجوی درخت کریسمس، قبل از آمدن بابانوئل است. هارولد راهی جنگل‌های شمال می‌شود. او در قطب‌شمال، بابا نوئل را می‌یابد که در برف‌ها گیر کرده است؛ بنابراین به او کمک می‌کند تا به کارهایش برسد.

«هارولد در سیرک» ماجرای تصمیم او برای راه رفتن روی طناب است. او از طناب به روی خرطوم فیل می‌افتد و بعد از آن از کنار همه چیزها و کسانی که در سیرک هستند، می‌گذرد و به همه‌جا سرک می‌کشد. در آخر او برای تماشاچی‌های خوشحال تعظیم می‌کند.

«هارولد و تابلویی برای اتاقش» داستان نیاز هارولد به یک تابلو است، پس مدادشمعی را برداشته و یک شهر می‌کشد. ناگهان هارولد می‌فهمد که نسبت به همه چیز، کوچک‌تر است. او نمی‌داند چگونه به خانه برگردد اما به خودش می‌گوید که این فقط یک نقاشی است و آن را خط می‌زند. او قبل از خوابیدن، یک نقاشی دیگر، برای دیوار می‌کشد.

«کراکت جانسون» نویسنده مجموعه دوست‌داشتنی «قصه‌های هارولد» است که بیشتر شهرتش، برای همین داستان‌هاست. او کارتونیست و تصویرگر آمریکایی است و در رشته هنر تحصیل کرده است. جانسون سردبیر چندین نشریه هنری و گاه سیاسی هم بوده است. وی در سال 1975 بر اثر بیماری از دنیا رفته است.

در «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال چهاردهم- شماره 2» درباره «قصه‌های هارولد»این‌گونه نوشته شده است:

«شصت و شش سال پیش، هارولد، پسر چهار ساله، شب هنگام از خانه بیرون می‌رود تا قدم بزند. همه‌جا تاریک است، اما هارولد مداد بنفشش را با خودش آورده است. او با مداد بنفش، یک ماه در آسمان و یک راه بر زمین نقاشی می‌کند. هارولد پیش از این که گام بردارد، باید با مداد بنفش، زمانی را که گامش بر آن فرود می‌آید، نقاشی کند. هنگامی که گرسنه است، با مداد بنفش غذا مهیا می‌کند. اژدهایی نقاشی می‌کند، اما از اژدها می‌ترسد. با مداد بنفش، قایق نقاشی می‌کند و در آب شناور می‌شود.

در تنهایی، نیاز به دوست را احساس می‌کند... هارولد، پسر کنجکاوی است که با مداد بنفشش، دنیای تازه‌ای می‌سازد. در دنیایی که ساخته، غول جادوگر را از پای در می‌آورد و باغ را سبز می‌کند، به آسمان سفر می‌کند، به قطب شمال می‌رود، در سیرک ماجرا می‌آفریند. او داخل تابلو می‌رود و دو دنیای خیال و واقعیت را نزدیکی به هم مشاهده می‌کند . شما نیز در این مجموعه، این مفهوم را تجربه می‌کنید:  «به کودک‌تان اجازه دهید خودش باشد تا پرواز کند.

مجموعه‌ی هارولد، از کلاسیک‌های ادبیات کودک جهان است که در سال  1955 نوشته شده است. از آن، فیلم، تئاتر، سریال تلویزیونی، انیمیشن و بازی رایانه‌ای تهیه شده و هم‌چنین در برنامه‌های درسی آموزش هنر استفاده می‌شود. کودکان دیروز و امروز و فردا و آدم‌بزرگ‌هایی که کودک درون‌شان زنده است، دنیای هارولد را دوست دارند، از آن لذت می‌برند، شگفت زده می‌شوند و تخیل‌شان گسترش می‌یابد.»

 

گزیده‌هایی از کتاب

  «پسرک، جاده‌ای مستقیم و بلند درست کرد تا گم نشود. و در حالی که مدادشمعی بنفش و بزرگش را همراه داشت، روی جاده به راه افتاد...»

برگردان
فاطمه حجوانی
تصویرگر
Crockett Johnson, کراکت جانسون
سال نشر
1388
ناشر
نویسنده
Crockett Johnson, کراکت جانسون
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on