همایش ارتقاء هوش کودک و بازی های کودکانه

تیتر:
همایش ارتقاء هوش کودک و بازی های کودکانه

همایش ارتقاء هوش کودک و بازی های کودکانه که پنجشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۴ در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار می شود، به ارائه این دستاوردها اختصاص دارد.

در این همایش که با سخنرانی استاد ممتاز دانشگاه، دکتر غلامعلی افروز آغاز می شود به مفهوم بازی، نقش آن در زندگی کودک و آموزش بازی های کودکانه با هدف ارتقاء هوشبهر پرداخته می شود.
بازی ابزاری به منظور بیان احساسات، برقراری روابط، توصیف تجربیات، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی است. با توجه به اینکه کودکان مهارت های کلامی محدودی دارند بازی به آن ها کمک می کند تا با دنیای اطراف ارتباط برقرار کنند و با مشکلات خود روبرو شوند. کودکان از طریق بازی فعالیت های مختلفی را می آموزند و رشد می کنند.

گرچه تعریف بازی دشوار است، برخی روانشناسان ویژگی هایی را برای آن برشمرده اند که شامل ۱- مفرح و لذت بخش ۲- خود به خودی، ارادی و برانگیخته از درون ۳- انعطاف پذیر و ۴- محصولی طبیعی از رشد جسمانی و شناختی می شود.

با آغاز قرن بیستم، نگرش های پیشین نسبت به بازی تغییر کرد و بازی به عنوان فعالیتی مهم و معنادار در نظر گرفته شد. بسیاری از روانشناسان کودک از بازی برای درمان اختلالات و مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان استفاده می کنند. به علاوه در سال های اخیر از بازی به عنوان یک ابزار جهت شناسایی مشکلات کودکان نیز استفاده می شود. روانشناسان و محققان، بازی را پنجره ای باز به درون کودک می دانند که می توان از این طریق با دنیای کودک آشنا شد و سپس به درمان مشکلات درونی او اقدام کرد.

با این وجود ارزش و اهمیت بازی تنها محدود به کودکان مبتلا به اختلالات و مشکلات روانشناختی نمی شود و برخی روانشناسان از بازی های کودکانه با هدف افزایش هوشبهر و بهبود وضعیت سلامت روان کودکان استفاده می کنند. در این راستا دکتر اسما عاقبتی، عضو هیات علمی دانشگاه اقدام به طراحی و معرفی بازی هایی جهت ارتقاء ابعاد مختلف هوش برای والدین و مربیان کودکان کرده است. به این ترتیب والدین، مربیان مهدکودک ها، معلمان و مشاوران می توانند با کمک این بازی ها نه تنها زمان باکیفیت و شادی را با کودکان بگذرانند بلکه به صورت هدفمند به بهبود جنبه های مختلف رشدی کودکان کمک کنند.

والدین، مربیان، آموزگاران، روانشناسان و سایر علاقمندان می توانند برای نام نویسی به سایت www.farzandparvari.com/book مراجعه کنند.
 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
exp:
2015-08-07
تاریخ:
۹۴/۵/۱۴
Submitted by editor3 on