کتابخانه‌ها می‌توانند نقشی بیش از منبعی برای ادبیات ایفا کنند

کتابخانه «سان ری (اشعه خورشید)Sun Ray Library » در ماه می امسال با پروژه کتابخانه Nature-Smart خود برنده جایزه ابتکارات محیط‌زیستی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا شد. 

کتابخانه «سان ری » با انجام پروژه کتابخانه Nature-Smart، جایزه ابتکارات محیط زیستی در ایالات مینه سوتای آمریکا را از آن خود کرد. این پروژه برای افزایش ارتباط کودکان با طبیعت اجرا شده است. به گفته مسئولان کتابخانه، فعالیت‌های این پروژه برای تغذیه هم زمان ذهن و جسم کودکان طراحی و اجرا شده است.

کتابخانه ‌ی «سان ری» این پروژه را با همکاری شبکه غیرانتفاعی بین‌المللی «کودکان و طبیعت» اجرا کرده است. هدف از اجرای پروژه Nature-Smart، استفاده از کتابخانه به عنوان نقطه‌ی آغاز رشد کودکان در یک محیط شهری و در عین حال آموختن چگونگی هم‌گامی با محیط طبیعی اطراف خود بوده است.

در این پروژه تلاش شده است فعالیت‌های کتابخانه تنها به ماندن در محیط داخلی و کتاب‌خوانی محدود نباشد. بلکه کودکان به خارج از کتابخانه نیز بروند تا شهری که در آن زندگی می‌کنند را تجربه کنند.

کتابخانه‌ها به طور معمول به عنوان مکانی برای ارتباط کودکان با طبیعت در نظر گرفته نمی‌شوند. اما مسئولان کتابخانه «سان ری» در نوسازی کتابخانه در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند از محیط بیرونی کتابخانه به شکل متفاوتی استفاده کنند. مسئولان کتابخانه برای طراحی فعالیت‌های مرتبط با طبیعت و گیاهان از گروه‌های غیردولتی متخصص در این زمینه کمک گرفتند. 

در یکی از فعالیت‌ها در داخل کتابخانه برای گروهی از کودکان ۸ تا ۱۲ سال کتابی داستانی با موضوع بقا در زمستان بلندخوانی شد و سپس کودکان به همراه آموزشگران گروه‌های متخصص همکار کتابخانه، به محوطه بیرونی برفی کتابخانه برده شدند تا برداشت‌های خود از کتاب را در فعالیت‌های عملی عمیق‌تر کنند. کودکان طی این فعالیت‌ها قلعه برفی ساختند، درباره ایمنی در زمستان آموختند و آتش روشن کردند.

 

کتابخانه‌ها می‌توانند نقشی بیش از منبعی برای ادبیات ایفا کنند

در فعالیتی دیگر، کودکان کوله پشتی‌هایی حاوی کتاب و فعالیت‌هایی در باره ی موضوعات مربوط به طبیعت را می‌توانند امانت بگیرند و استفاده کنند. به عنوان مثال موضوع یکی از کوله پشتی‌ها، پرنده‌نگری است که حاوی کتاب‌ها و تصاویری مربوط به پرندگانی است که در محیط شهری یافت می‌شوند.

کتابخانه «سان ری» در میان یکی از پارک‌های بزرگ منطقه قرار گرفته است که فرصتی طلایی را برای ارتباط میان مخاطبان کتابخانه با طبیعت ایجاد می‌کند. تابستان سال گذشته تعدادی از داوطلبان با هدف افزایش فضای سبز به درختکاری در محیط پارک پرداختند.. کتابخانه نیز با همکاری گروه‌های متخصص برای ساخت یک «باغ گرده‌افشان Pollinators Garden» در محوطه پارک اقدام کرد. در این نوع باغ‌ها گیاهان گل‌دار به ویژه گیاهان غیر دورگه که از بهار تا تابستان به گل می‌نشینند و مورد علاقه حشرات و بی‌مهرگان دیگر غیربالغ و بالغ هستند، کاشته می‌شوند. همچنین تلاش می‌شود تا جای ممکن از آفت‌کش‌ها استفاده نشود و نوع کاشت و تمهیداتی که در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای باشد که جانوران مختلف به آن جذب شوند.

مسئولان کتابخانه در ابتدای کار مطمئن نبوده‌اند که مخاطبانشان از برنامه‌های مرتبط با طبیعت آن‌ها استقبال خواهند کرد چرا که پیش از این، تجربه چنین فعالیت‌هایی در این مرکز انجام نشده بود. اما پس از بازگشایی باغ، بسیاری از مخاطبان درباره آن پرسش کردند و نسبت به آن علاقه نشان دادند. این امر مسئولان کتابخانه را در ادامه راهی که آغاز کرده بودند، مطمئن‌تر کرد.

کتابخانه «سان ری» تلاش کرده است در برنامه‌های طبیعت محور خود آموزش سازمان یافته و غیر سازمان یافته را به‌طور هم‌زمان مد نظر قرار دهد زیرا هر دو در رشد کودکان نقشی مهم دارند. مسئولین کتابخانه «سان ری» معتقد هستند نمی‌توان کسی را عاشق طبیعت کرد، اگر فرصت تجربه آن را نیابد.
 

برگردان:
صفورا زرواران حسینی
منبع
http://www.lillienews.com/articles/2016/06/26/sun-ray-library-connects-youth-re…http://www.fs.fed.us/wildflowers/pollinators/gardening.shtml
Submitted by editor71 on