گام به گام با ابتکارهای یک مروج خلاق

 گزارش نسرین ذبیحیان از فعالیت های ترویج کتابخوانی با مادران و کودکان در شهر بابل را در این جا می خوانید:

نزدیک به  سه سال پیش، دوره های آموزش از راه دور موسسه مادران امروز را در شهر بابل شروع کردیم. گروهی که من گرداننده آن هستم، مادرانی هستند که کودک زیر شش سال و دبستانی دارند.

 از زمان آغاز دوره، با توافق همه ماهانه نفری ۱۵۰۰ تومان کنار می گذاشتیم که برای خرید کتاب برای مطالعه بیشتر استفاده می شد. این کتاب ها، افزون بر کتاب های مطالعاتی موسسه مادران امروز در اختیار مادران شرکت کننده در دوره قرار می گرفت. کتاب ها برمبنای معرفی موسسه مادران امروز یا سایت کتابک خریداری می شد. سال دوم کارمان تصمیم گرفتم کتاب هایی برای کودکان پیش دبستانی نیز تهیه کنم که مادران وقتی به خانه می روند برای فرزندان خود نیز کتاب ببرند. این کتاب ها هم با توجه به سایت کتابک و فهرست کتاب شورای کتاب کودک تهیه می شد. 

اکنون ۱۰۰ عنوان کتاب برای والدین و ۱۳۰ عنوان کتاب از ناشرین مختلف مانند افق، با فرزندان، نظر، مبتکران، صدا، دانش تصویر، پیدایش، چشمه، ماهی، زبان زندگی، انتشارات فنی، مرکز، علمی فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان، شباویز  و مانند آن برای کودکان در کتابخانه کلاس موجود است.

از کتاب های کودکان بسیار استقبال می شود و هیچ هفته ای نیست که مادران دست خالی به خانه برگردند. بنابر گفته های این مادران، بلافاصله پس از رسیدن به خانه بچه ها می دوند تا کتاب های شان را بگیرند. کتاب های کودکان برای خود مادران و یا پدرانی که برای بچه ها می خوانند بسیار جذاب است. مادری هم که کودک ۲ ساله دارد برای پسرش کتاب می برد و کودک با اشتیاق به کتابخوانی مادر گوش می کند. خانم ها کتاب ها را برای بچه های فامیل، خواهر، همسایه، دوست و آشنا نیز می برند و حتی در یک کار خلاق برای هر کتاب که به دیگران امانت می دهند ۱۰۰ تومان می گیرند و با این پول ها دوباره کتاب تهیه می شود. در هر جلسه کلاس و به مناسبت های مختلف از مطالب گوناگونی که در سایت کتابک موجود است مطلبی برگزیده و در کلاس خوانده می شود.  

در این ۳ سال ما به مناسبت روز زمین پاک و روز محیط زیست به جنگل و روستاهای اطراف و دریا و ... رفته ایم. به مناسبت هر فصل به باغ ها و زمین های کشاورزی دوستان رفته ایم و به مناسبت فصل ها، جشن کدو، پرتغال و گوجه سبز برگزار کرده ایم، چندین بار کلاس را در فضای باز و در طبیعت برپا کرده ایم و به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی از میراث فرهنگی شهرمان دیدن کردیم (برخی اوقات همراه با بچه ها و گاهی فقط همراه با خانم های کلاس).

دوستان با ماهنامه ی عروسک سخنگو نیز آشنا هستند و برای کلاس نیز تهیه میشود.داستان یکی از بچه ها نیز اخیرا در عروسک سخنگو به چاپ رسیده است. امسال به مناسبت روز کتاب و کتاب خوانی یک نمایشگاه کتاب در خانه برپا کردم که دوستان همراه با فرزندان شان به آن سر زدند و کتاب تهیه کردند.

در یک فعالیت دیگر، مقاله "فصل تابستان و اوقات فراغت" که در سایت کتابک بود را به دست بسیاری از دوستان رساندیم و آن ها نیز در اختیار بعضی از مدیران مدرسه فرزندان شان قرار دادند. مدیران مدرسه ها هم مقاله را همراه با کارنامه ماه خرداد در اختیار خانواده ها قرار دادند. امیدوارم که مطالعه کرده باشند.

در کنار این فعالیت ها، ترویج فرهنگ نامه را نیز در مدارس شروع کرده ام و به شورای دانش آموزی و مسئولین مدرسه معرفی می کنم. امیدوارم فرهنگنامه برای کتابخانه مدرسه تهیه شود. همچنین در برنامه ای که به مناسبت روز کودک در شهر برگزار شده بود یک غرفه  کتاب هم برپا بود. 

نویسنده
نسرین ذبیحیان
Submitted by admin on