گرامیداشت «روز جهانی حیوانات» برای بهبود شرایط زندگی جانوران

طرفداران حقوق جانوران، در روز ۴ اکتبر برابر با ۱۳ مهر ۱۳۹۵ «روز جهانی حیوانات» را گرامی می‌دارند. هدف از گرامیداشت این روز تشویق مردم به تلاش برای بهبود شرایط زندگی جانوران در سراسر دنیاست؛ چه جانوران اهلی و چه جانوران وحشی.

دوست‌داران جانوران در این روز سعی می‌کنند مردم را تشویق کنند:

- زندگی جانوران در تمامی شکل‌ها و انواع آن را گرامی بدارند.

- رابطه‌ی انسان و تمامی جانوران را گرامی بدارند.

- از انواع نقش‌هایی که جانوران در زندگی ما بازی می‌کنند قدردانی کنند.

- قدردان و شکرگزار جانوران باشند چون همه‌ی آن‌ها باعث غنی‌تر شدن زندگی ما شده‌اند.

از زمان آغاز گرامیداشت «روز جهانی حیوانات» در سال ۱۹۲۵ میلادی، سال به سال بر تعداد افراد و گروه‌هایی که در سراسر جهان به مناسبت این روز برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند، افزوده شده است. فرقی نمی‌کند عضو یک گروه حامی حقوق جانوران باشید یا نه؛ حتی افراد و خانواده‌ها هم می‌توانند با انجام فعالیت‌های مختلف به بهبود شرایط زندگی جانوران بر کره‌ی زمین کمک کنند، کارهایی مانند:

  • سیرک‌های جانوران را تحریم کنید. رفتن به سیرک برای بیشتر کودکان جذاب است. اما سیرک‌هایی که از جانوران در برنامه‌های خود استفاده می‌کنند، آن نوع سیرکی نیستند که ما به دیدنشان برویم. تربیت‌کنندگان جانوران سیرک، از روش‌هایی بسیار غیر انسانی برای وادار کردن این جانوران به انجام حرکات نمایشی استفاده می‌کنند. آن‌ها حیوانات را از کودکی از والدینشان جدا می‌کنند و با تهدید، کتک زدن و آزار، آن‌ها را آن‌قدر می‌ترسانند که برای حفظ بقای خود تن به انجام حرکاتی دور از سرشت خود می‌دهند. اگر می‌خواهید کودکان جانوران را از نزدیک ببینند و با آن‌ها آشنا شوند، سیرک مکان مناسبی برای این هدف نیست. چون در سیرک‌، جانوران حرکاتی را انجام می‌دهند که ما انسان‌ها به نظرمان جالب و بامزه می‌رسد، نه این‌که رفتار طبیعی خودشان باشد.
  • حامی جانوران آسیب‌دیده شوید. برخی افراد و گروه‌ها به جانوران شهری و حیات‌وحش آسیب دیده کمک می‌کنند. این افراد و گروه‌ها اگر جانوران نیاز به جراحی، خوردن دارو و مراقبت داشته باشند، بی دریغ توان و سرمایه خود را در این راه می‌گذارند. می‌توانید به این گروه‌ها یا افراد کمک کنید. به عنوان نمونه به‌طور داوطلبانه سرپرستی یک جانور را به عهده بگیرید یا در کارهای روزانه‌ی این مراکز چند ساعت در هفته کمک نمایید. کمک مالی یا تامین ابزارها و مواد مورد نیاز این مراکز نیز یکی دیگر از راه‌های یاری رساندن به آن‌هاست. در این فعالیت‌ها کودک خود را نیز دخیل کنید.
  • به مناسبت این روز به گردش در طبیعت بروید و سعی کنید جانوران کوچکی که معمولا به چشم‌مان نمی‌آیند را پیدا کنید و از نزدیک آن‌ها را مشاهده کنید.
  • دانسته‌های علمی درباره‌ی جانوران را جایگزین خرافات کنیم. خرافات بلای جای جانوران بسیاری در سراسر دنیاست. انتصاب برخی خواص غیر واقعی به اجزای مختلف بدن جانوران باعث شکار و کشتن بی‌رویه آن‌ها می‌شود.
  • به همراه کودک خود از یک مرکز نگهداری از جانوران آسیب دیده بازدید کنید و با فعالیت‌های آنان آشنا شوید.
  • یک گروه حامی حیات وحش در نزدیکی محل زندگی خود بیابید، با آن‌ها تماس بگیرید و به مناسبت این روز با کودک خود به دیدار آن‌ها بروید تا از نزدیک با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوید و اگر علاقمند بودید عضو شوید.
  • فصل سرما نزدیک است. برای پرندگانی که در شهر می‌مانند و دسترسی‌شان به غذا سخت‌تر می‌شود جایی برای ریختن دانه در نظر بگیرید.
  • به یک محیط طبیعی یا مزرعه بروید و به صدای جانوران گوش دهید. گوش دادن به آلبوم موسیقی «کارناوال حیوانات» (لینک آلبوم موسیقی کارناوال حیوانات) نیز تجربه‌ی شنیداری جالب و متفاوتی برای کودک خواهد بود.

کتاب‌های زیر را به همراه کودکانتان بخوانید یا به آن‌ها معرفی کنید تا بخوانند و همراه هم فعالیتی مرتبط با «روز جهانی حیوانات» انجام دهید:

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on