گسترش حمایت های اجتماعی برای کودکان

یونیسف به تازگی گزارشی به نام «مانیتور های اجتماعی: حمایت اجتماعی برای حقوق کودک و تندرستی در مرکز و شرق اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی» منتشر کرده است و در آن موثرترین راه برای محرومیت زدایی از کودکان محروم را سرمایه گزاری در بخش حمایت های اجتماعی اعلام کرده است. در این گزارش روند و الگوهای تغییر فقر کودکان و تاثیر حمایت اجتماعی در کودکان ۳۰ کشور اروپای مرکزی، اروپای شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز نشان داده شده است و درباره ی چالش های کلیدی صحبت شده است که این کشورها در حمایت از کودکان محروم با آن ها رو به رو هستند.

حمایت اجتماعی برای کودکان شامل کمک های نقدی، یارانه برای خدمات بهداشتی یا آموزش و پرورش، مشاوره و خدمات اجتماعی، و مرخصی والدین است. در این گزارش همچنین توصیه های یونیسف برای مقابله با این چالش ها آمده است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که وضعیت کودکان این مناطق نسبت به ۲۰ سال گذشته بهتر شده است اما هنوز بسیاری از کودکان در فقر زندگی می کنند و از نیازهای اولیه خود محروم هستند.

یافته های کلیدی این پژوهش به شرح زیر است:

  • کمک های نقدی به خانواده ها و کودکان در حال افزایش است. با این حال هنوز کودکان نیازمند بسیاری از این کمک ها بی بهره اند به ویژه کودکان اقلیت های قومی و زبانی و مهاجر.
  • در بیشتر کشورهای منطقه، کمک های دریافتی خانواده ها و کودکان تغییر موثری در زندگی آن ها به وجود نمی آورد.
  • خانواده هایی با درآمد پایین یا بیکار از حمایت های اجتماعی باکیفیت برای حل مشکلات خانوادگی برخوردار نیستند و به فرصت های شغلی و آموزشی دسترسی ندارند.

مدیر منطقه ای یونیسف و هماهنگ کننده ویژه پناهندگان و بحران مهاجر در اروپا می گوید: «کشورهایی که بر حمایت اجتماعی برای کودکان و خانواده ها تمرکز بیشتری داشته اند در کاهش فقر کودکان موفق تر بوده اند. حمایت اجتماعی یک حق است. سرمایه گزاری برای حمایت اجتماعی از خانواده ها و کودکان سبب می شود که همه از جامعه ای سازنده تر و عادلانه تر سود می برند.»

توصیه های کلیدی یونیسف هم به قرار زیر است:

دسترس پذیر کردن کمک های نقدی و حمایت اجتماعی با ساده کردن مراحل تقاضا برای این کمک ها و خدمات

  • آگاه کردن کودکان و خانواده ها از مزایای حمایت های اجتماعی و زیر پوشش گرفتن خانواده های آسیب پذیر بیشتر
  • اطمینان از این که کمک های نقدی برای تغییر دادن شرایط کودکان به مقدار کافی ارائه می شود
  • تامین حمایت های اجتماعی مناسب برای والدینی که شغل شان را از دست داده اند یا شرایطی که به اقتصاد شوک وارد شده است
  • استفاده از خدمات حمایتی گوناگون موجود به طوری که کودکان آسیب پذیر از آموزش، تغذیه و مراقبت های بهداشتی باکیفیت برخوردار باشند و در یک محیط مراقبت و محافظ خانواده زندگی می کنند
  • کنترل و بررسی کردن این که آیا این حمایت ها زندگی کودکان را بهبود بخشیده است یا خیر

علاقمند می تواننداین گزارش را از سایت یونیسف دریافت کنند.

برگردان:
شبنم عیوضی
نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
Submitted by editor3 on