سوغاتی من برای بچه‌های کوچ، کتابخوانی است

تجربه‌ای از بلندخوانی با کودکان عشایر خراسان جنوبی

خانم رقیه باقری از مربیان خلاق شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی که از سال 92 به برنامه «با من بخوان» پیوسته است در دوران شیوع ویروس کرونا نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او که از مربیان برگزیده‌ی «با من بخوان» و از برندگان نخستین دوره‌ی جایزه‌ی جبار باغچه‌بان، همزاد سیمرغ است، در این دوران با بلندخوانی برای کودکان عشایر، هم در مدرسه و هم در فضای باز، با رعایت نکات بهداشتی به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی مشغول است. خانم باقری در اردیبهشت ماه 1399 با وجود تعطیلی مدارس، برای کودکان عشایر منطقه‌ی نوغاب کتاب «دست‌هایت را بشوی» را بلندخوانی کرد تا آن‌ها را به رعایت نکات بهداشتی تشویق کند و در خرداد 1399 نیز راهی مناطق عشایرنشین شهرستان خوسف شد و به بلندخوانی برای این کودکان پرداخت.

گزارش کوتاهی از این تجربه‌ی او را در ادامه می‌خوانید:

در روزهای سخت قرنطینه، دوری از مدرسه و کودکان و دلتنگی برای نشست‌های کتابخوانی باعث شد کاسه صبرمان لبریز شود و تصمیم گرفتیم دل به دریا بزنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کتابخوانی به محله‌های عشایر طایفه‌ی بهمدی در روستای نوغاب خور از توابع شهرستان خوسف برویم.

در روز چهارشنبه هفتم خرداد 1399 همراه با مدیر مدرسه آقای محمدحسن بهمدی و همکار پایه‌ی ششم آقای خدابخشی راهی محله‌های عشایر شدیم. شور و شوق دیدار بچه‌ها و رفع اشکال درسی و خواندن کتاب در دل کویر گرم و سوزان، شادی من و کودکان را دوچندان کرد.

سوغاتی و هدیه من برای بچه‌های کوچ، کتابخوانی بود؛ خواندن کتاب‌هایی که کودکان «با من بخوان» عاشق‌شان بودند. در هر نشست کتابخوانی نخست کتاب «المر» و سپس کتاب «اردک کشاورز» را می‌طلبیدند. با ورود به اولین محله‌ی کوچ، محمدمهدی که اینک دو سال است عضو برنامه‌ی «با من بخوان» است به استقبال‌مان آمد و شروع به خواندن کتاب المر شروع کرد. پس از آن به پنج محله‌ی دیگر هم سر زدیم. کودکان با ذوق و شوقی وصف‌ناپذیر به استقبال‌مان آمدند و در دامنه‌ی تپه‌ها با عشقی کودکانه به کتاب‌ها گوش سپردند. مردمان عشایر چه مهمان‌نواز، خونگرم و مهربان‌اند. دل کندن از آن‌ها سخت بود اما از من قول گرفتند که دوباره با کوله‌باری از کتاب‌های داستان بازگردم.

 

 

 

 

نویسنده
گروه با من بخوان
Submitted by editorsa on