کتابخانه روستای پارنده‌ در پنجشیر افغانستان: رویایی که به واقعیت پیوست!

پاییز امسال به جز سرما، برای مردم افغانستان خشونت و ناامنی نیز به همراه داشت اما در میان صدای گلوله‌ها و اشک‌ها، صدای خنده و شادی کودکان نیز به گوش می‌رسید. خنده‌ای که ارمغان کتاب و یادگیری سواد بود. کتابخانهی روستای پارنده در منطقه‌ی پنجشیر افغانستان همان مکانی است که شور و شوق خواندن را برای کودکان و نوجوانان این منطقه به ارمغان آورده است. 11 آبان ماه 1399 بود که کتابخانه‌ی پارنده گشایش یافت و این کتابخانهی زیبا در دره‌ی پنجشیر افغانستان به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد و قرار است بخشی از فعالیت‌های آن به برنامه‌ی «با من بخوان» اختصاص یابد. «گروه دوستداران با من بخوان» نیز در تامین منابع کتابخانه‌ای و آموزش کتابداران و ترویج‌گران این کتابخانه همکاری دارد تا با کتاب‌های باکیفیت و روش‌های خلاق آموزشی، فضای فرهنگی کودکان این منطقه را غنی‌تر سازد.

در مراسم گشایش رسمی این کتابخانه که با حضور شماری از مقامات محلی و مسئولان فرهنگی ولایت پنجشیر و گروه‌‌های مردم‌نهاد برگزار شد، تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان نیز حضور داشتند که از همان آغاز با شور و شوقی وصف‌ناپذیر به سراغ کتاب‌ها و بازی‌ها رفتند.

کتابخانهی پارنده در پنجشیر افغانستان با پیشنهاد و پیگیری‌های مهدی حسینی از داوطلبان موسسه‌ی خیریه‌ی «مادر محبوبه» راه‌اندازی شده است. این جوان افغانستانی که سالها دور از وطن خویش، زندگی میکرد پس از سال‌ها برای خدمت به کودکان سرزمین خود به کشورش بازگشته است. شوق خواندن و علاقهی کودکان پنجشیر به کتاب و کتابخوانی انگیزهای شد که او را مصمم ساخت تا کتابخانهای برای کودکان منطقه راه‌اندازی و تجهیز کند، زیرا در دره‌ی پنجشیر هیچ کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان وجود نداشت.

ساخت این کتابخانه که از سال 1398 آغاز شده بود از همان روزهای اول با استقبال و حمایتهای مردم علاقه‌مند به کتاب پنجشیر همراه بود. پس از یک سال ساخت کتابخانه پایان یافت و از یکم مهر 1399 با همکاری مردم منطقه و دانش‌آموزان، کتاب‌ها در قفسه‌های کتاب جای گرفت و کتابخانه به بهره‌برداری رسید.

اکنون کتابخانه پارنده با بیش از 3هزار جلد کتاب، میزبان کودکان و نوجوانان افغانستانی دوستدار کتاب است. این کتابخانه با مساحت 284 مترمربع، شامل یک سالن بزرگ و چهار اتاق است. موسسه خیریهی«مادر محبوبه» پشتیبان مالی اصلی ساخت این کتابخانه بوده است و گروه‌ها و موسسات دیگر در داخل و خارج از کشور افغانستان، مانند برنامهی «با من بخوان» از ایران در تامین کتاب، تجهیزات و امکانات کتابخانه همراهی کرده‌اند.

برنامهی «با من بخوان» با پشتیبانی مالی «گروه دوستداران با من بخوان» حدود ۱۱۰۰ جلد کتاب و منابع کتابخانه‌ای را برای کتابخانه‌ی پارنده در پنجشیر افغانستان ارسال کرده است که در میان آن‌ها کتاب‌ها و بازی‌های اهدایی از چندین ناشر کودک و نوجوان ایرانی مانند هوپا، دیبایه، انتشارات فنی ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... نیز وجود دارد. یکی از آرزوهای دیرینه‌ی «با من بخوان»، ارتباط با دیگر کشورهای فارسی‌زبان و پشتیبانی و اشتراک آموخته‌ها و تجربیات با گروه‌های فعال ترویج کتاب‌خوانی در این کشورها بوده است که امیدواریم با راه‌اندازی این کتابخانه محقق شود. پیش از این نیز، در شهریور ماه 1398،کارگاه‌های «آشنایی با ادبیات کودکان و بلندخوانی» و «چگونه یک کتابخانه‌ کودکمحور داشته باشیم؟» توسط یکی از آموزشگران «با من بخوان» در کابل افغانستان برگزار شده بود؛ کارگاه‌هایی که زمینه‌ساز ارتباط بیشتر با علاقه‌مندان به کتاب و ادبیات کودک در افغانستان شد.

همچنین طی تفاهم‌نامه‌ی امضا شده میان موسسه «مادر محبوبه» و «گروه دوستداران با من بخوان»، به‌زودی کتابداران و ترویجگران کتابخانه‌ی پارنده در کارگاه‌های آموزشی آنلاین «با من بخوان» شرکت خواهند کرد تا بتوانند بیش از پیش کتاب‌های باکیفیت را با کودکان سهیم شوند و آنان را به کتابخوانی علاقه‌مند سازند.

کتاب و کتابخوانی می‌تواند برای کودکان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه که با پیامدهای جنگ و خشونت درگیرند شفابخش و زندگی‌آفرین باشد و آنان را در راه گر‌ه‌گشایی از دشواری‌های زندگی و ساختن جامعه‌ای به دور از خشونت توانمند سازد؛ و این همان مسیری است که کودکان، مربیان و کتابداران کتابخانه‌ی پارنده قدم در راه آن گذاشته‌اند: مسیری که نویدبخش روزهایی روشن‌تر سرشار از صلح و دوستی برای کودکان و نوجوانان نسل جدید افغانستان است.

با خواندن گفت‌وگوی زیر، با مهدی حسینی و انگیزه‌های او برای راه‌اندازی کتابخانه پارنده و تاثیرات آن بر کودکان منطقه بیش‌تر آشنا شوید:

از فعالیت‌های برنامه «با من بخوان» در افغانستان بیش‌تر بدانید:

کلیپ بازگشایی این کتابخانه:

Submitted by editorsa on