انتشار دو کتاب دوست داشتنی از سولوتارف تصویرگر و نویسنده فرانسوی

«گرگوار سولوتارف» نویسنده و تصویرگر داستان‌های تصویری از فرانسه، هم در داستان‌هایی که می‌نویسد و هم در تصویرگری‌هایش صاحب سبک است.او تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر برای کودکان و نوجوانان آفریده است. سولوتارف از جنبه سبک و به کارگیری عناصر دیداری تحت‌تاثیر «موریس سنداک» تصویرگر و نویسنده نامدار امریکایی و «تومی اونگرر» و نقاشان بزرگ قرن بیستم بوده است.

تصویرهای در اندازه بزرگ از شخصیت‌ها، با زمینه‌هایی که بیش‌تر خالی هستند، اما با رنگ‌های تند و روشن مانند زرد، قرمز پر شده‌اند، به کارهای او حس و حالی متفاوت بخشیده است. چنان که کودک مخاطب او به شدت تحت تاثیر حالت‌های بیانی شخصیت‌ها قرار می‌گیرد که در فضای احاطه شده با این رنگ‌ها تشدید شده‌اند. 

شاید ریشه‌های فرهنگی چندگانه او که یک سرش به روسیه می‌رسد و سر دیگر به لبنان و فضای مدیترانه با رنگ‌های خالصی که در دریا و ساختمان‌های این محدوده وجود دارد سبک او را متفاوت کرده است

سولوتارف در سال 1953 در بندر اسکندریه مصر به دنیا آمد و در کودکی همراه خانواده‌اش به فرانسه رفت. مادرش نقاش و تصویرگر کتاب کودکان اهل روسیه و پدرش، پزشک اهل لبنان بود. مادر همیشه او را به کارهای هنری تشویق می‌کرد و پدر او را به گزینش پیشه‌ی پزشکی برمی‌انگیخت. پس از پنج سال کار به عنوان یک پزشک، سولوتارف به تصویرگری روی آورد و نخستین کتاب‌اش را در سال 1985 منتشر کرد.

سپری کردن دوران کودکی‌اش در کشورهای عربی و برخورداری از ریشه‌های فرهنگی متفاوت پدر و مادر و آمیختگی‌اش با فرهنگ فرانسه، سبب شده‌اند تا او با برخوردی ساده، پرشور و نوآورانه به سراغ موضوع‌هایی نه چندان ساده برود و با اعتماد به نفسی زیاد کودک را با داستان درگیر کند.

سولوتارف در ایران با چند کاری که پیش‌تر از او منتشر شده، اما به سبب عدم دسترسی ناشران آن به اصل تصویرها خوب شناخته نشده است. برای نخستین بار انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک) با کمک انستیتو فرانسه توانسته حق انتشار دو کار برجسته از این نویسنده و تصویرگر را تهیه و به سبب دسترسی به اصل تصویرها با بالاترین کیفیت در ایران نیز منتشر کند.

«تو بزرگ و من کوچک» نخستین کتاب از این دو اثر است. باید گفت بیشتر داستان‌های سولوتارف درباره‌ی دوستی‌های ناممکن است و داستان «تو بزرگ و من کوچک» یکی از این داستان‌هاست. شیری در بیرون قصرش یک بچه فیل تنها و یتیم را پیدا می‌کند. او را به قصر راه می‌دهد و دوستی‌شان آغاز می‌شود. با هم بازی می‌کنند و فیل کوچک برای شیر ترانه‌هایی که از مادرش یاد گرفته است می‌خواند. زمان می‌گذرد و فیل آن‌قدر بزرگ می‌شود تا آن‌که شیر برای نشان دادن شکوه و بزرگی‌اش در مقام یک پادشاه دچار مشکل می‌شود و به ناچار او را از خود می‌راند...

داستانی گیرا درباره دوستی و پذیرش یک‌دیگر. کتابی تصویری با درون‌مایه‌‌ای قوی و مفهومی عمیق که تصویرگر با فرم‌های ساده، رنگ‌هایی درخشان و سبکی اکسپرسیو مخاطب را به دیدن و دوباره دیدن و اندیشیدن دعوت می‌کند.

کتاب دیگر از سولوتارف «لولو» است.  چکیده این داستان چنین است: روزی روزگاری خرگوشی بود که هرگز گرگ ندیده بود، و گرگ جوانی بود که هرگز خرگوش ندیده بود. گرگ و خرگوش با هم دوست می‌شوند و خیلی چیزها از هم یاد می‌گیرند. تا این که یک روز....

(خرید کتاب تو بزرگ و من کوچک )

«لولو» داستان زیبایی است درباره‌ی دوستی و اعتماد به یک‌دیگر، سرشار از شوخ‌طبعی و لذت. سولوتارف با استفاده از رنگ‌های اصلی و درخشان و استفاده از خط‌های سیاه و کنتراست‌های شدید، حس تنش، حرکت، گرما و هیجان داستان را افزایش می‌دهد

باید تاکید کرد که این نخستین بار است که این دو کتاب با رعایت حق انتشار در ایران و از زبان فرانسه به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود.

 


(خرید کتاب لولو)

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on