سفر زندگی هانس کریستین آندرسن

برای دهه‌ها است که کودکان فارسی زبان یا کودکانی که زبان فارسی  را می‌دانند، آثاری از هانس کریستین اندرسن نویسنده نامدار دانمارکی را می‌خوانند یا می‌شنوند. اما کم‌تر کودکی است که با زندگی او آشنا باشد. هانس کریستین آندرسن کجا به دنیا آمد؟ در کودکی زندگی‌اش چگونه گذشت؟ کجا آموزش دید، چه کارهایی کرد؟ پدرش یا پدربزرگ‌اش چه کاره بودند؟ چگونه نوشتن داستان‌های پریان را شروع کرد و در این راه چه دشواری‌هایی را پشت سر گذاشت؟ خودش چگونه مردی بود؟ روزها و سال‌ها را چگونه زیست؟   

این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش از این گونه شاید به ذهن میلیون‌ها کودک آمده باشد، اما هیچ وقت کتابی نبوده که از این راه با زندگی او آشنا شود.

 

 

اکنون اما هاینز یانیش نویسنده اتریشی، با کمک مایا کاستلیک تصویرگر اسلوونیایی، یک داستان گرافیکی را خلق کرده‌اند، که همه می‌توانند در جریان یک سفر دل‌انگیز با کالسکه که افزار سفر روزگار اندرسن بوده است، کم کم با زندگی او آشنا شوند. اما در این سفر اندرسن تنها نیست. مادر و دختری در آن کالسکه با اندرسن همراه هستند و دختر با پرسش‌های خود، پرسش‌هایی را می‌کند که هزاران کودک دوست دارند پاسخ‌اش را بدانند. سفر زندگی اندرسن از آغاز تا جایی که نویسنده‌ای نامدار شده است

این روایت بسیار زیبا، ترکیبی از واژگان و تصویرهای بسیار دل‌انگیز و البته بسیار پرمعنا هستند که با توجه به موضوع و زمان روایت رنگ‌بندی‌های تصویرها عوض می‌شوند. 

اکنون به لطف ناشر برجسته این اثر، انتشارات نوردسود Nordsud نسخه فارسی آن همزمان با انتشار این اثر به زبان‌های دیگر از سوی انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک) منتشر شده است.

برگردان
سپیده قلی‌پور
تصویرگر
مایا کاستلیک
سال نشر
1399
نویسنده
هاینز یانیش
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on