مصرف عاقلانه انرژی (زمین ما)

عنوان لاتین
Click! Energy (Taking Care of Your Planet)

کودکان در این کتاب کشف خواهند که همه ی انواع انرژی بی واسطه یا با واسطه از خورشید سرچشمه می‌گیرند. همچنین درباره ارزش یافتن منابع انرژی تجدید پذیر خواهند آموخت. کتاب تصویری «مصرف عاقلانه انرژی (زمین ما)» نوشته و طراحی شده است تا کودکان بیاموزند منابع کره زمین محدود و ارزشمند هستند و می‌بایست محتاطانه مصرف شوند. 

در پایان کتاب، فعالیت‌هایی در پیوند با موضوع کتاب به کودکان پیشنهاد شده است. با مطالعه این چهار صفحه کودکان روش ساخت آبگرمکن خورشیدی و تلفنی که بدون برق کار می‌کند را خواهند آموخت و همچنین میزان و نوع مصرف انرژی توسط خود را مرور خواهند کرد و به راه‌های مصرف بهینه انرژی فکر خواهند کرد.

صفحه های پایانی کتاب به «راهنمای پدر و مادرها» اختصاص یافته است. در این راهنما به والدین پیشنهادهایی داده شده است تا بتوانند با کمک این کتاب کودکان خود را نسبت به موضوعات محیط زیستی آگاه سازند.


تا به حال از خود پرسیده اید انرژی مورد نیاز ما از کجا می آید؟ در داخل زمین، منابع انرژی مانند زغال سنگ، نفت و گاز وجود دارد که ما می توانیم از آن ها استفاده کنیم. این سوخت ها که طی میلیون ها سال در زیر زمین شکل گرفته اند، منابع اصلی انرژی اند که از آن ها برای حرکت وسایل نقلیه، گرمایش و خیلی چیزهای دیگر استفاده می شود.

مشکل این است که این سوخت ها، که به آن ها سوخت فسیلی می گویند. تمام شدنی هستند وخیلی طول می کشد به وجود بیایند و دستیابی به آن ها نیز چندان آسان نیست. تأمین آنها نیز به اکتشاف و گاه هزینه ی زیادی دارد و فناوری های پیشرفته ای را می طلبد.

اگر این منابع، که تشکیل آن ها میلیون سال طول کشیده، در مدت زمانی کوتاه تمام شود. بشر چه باید بکند؟ مشکل دیگر آن است که انرژی هایی که از سوخت فسیلی به دست می آیند آلاینده هستند و هوای شهرها و محیط زیست را آلوده می کنند و به سلامت انسان و موجودات زنده ی دیگر آسیب می رسانند. خوشبختانه، می توان از انواع دیگر انرژی، که آلودگی ایجاد نمی کنند، ماننده خورشید، باد و آب استفاده کرد.

کتاب مصرف عاقلانه ی انرژی با زبان ساده اما علمی توضیح می دهد که انرژی چیست؟ انرژی مورد نیاز ما از کجا می آید، انواع آن کدامند؟ استفاده از انرژی های فسیلی چه مشکلاتی به دنبال دارد؟ چه انرژی های جایگزینی برای انرژی های تجدیدناپذیر وجود دارد؟ چگونه می توانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و چرا چنین کاری لازم است؟

کتاب یا تصویرهای گویا وجذاب و بخشی به نام فعالیت ها همراه است که جنبه آزمایش و تجربه دارد. هم چنین در پایان، توضیحاتی برای راهنمایی پدر و مادرها ارائه شده است.

 

برگردان
هایده کروبی
تصویرگر
Rosa Maria Curto, رزا ماریا کرتو
تهیه کننده
بخش نخست: صفورا زواران حسینی، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان-سال شانزدهم-شماره ۱۰
سال نشر
۱۳۹۳
نویسنده
Nuria Jimenez and Empar Jimenez, نوریا و امپر خیمنس
Submitted by editor3 on