شلی، گوسفند پشمالو

عنوان لاتین
Beautiful Shelly

 شلی، یک گوسفند زیباست که پشم‌های جذابش را دوست دارد. او دلش می‌خواهد پشم‌هایش مثل بقیه‌ی گوسفندها چیده شود، اما مادرش به او می‌گوید هنوز برای این کار کوچک است. شلی هر روز بزرگ‌تر می‌شود و مانند هر بچه‌ی دیگری به تدریج درس‌هایی می‌آموزد. در ابتدا شلی تصمیم می‌گیرد پشم‌های زیبایش را برای خودش نگه دارد و آن‌ها را با دیگران به اشتراک نگذارد، اما در انتها با راهنمایی یک جغد دانا متوجه می‌شود زیبایی واقعی پشم‌هایش وقتی دیده می‌شود که آن‌ها را به اشتراک بگذارد.

پس از پایان داستان، در انتهای کتاب، مراحل تولید کاموا از پشم گوسفند به تصویر کشیده شده است. «شلی، گوسفند پشمالو» کتابی درباره‌ی بخشندگی، به اشتراک گذاشتن، رشد شخصیتی و تبدیل شدن به فردی بهتر، دلبستگی و مراحل تولید کاموای پشمی است!

کنیستر نام مستعار لودگر یوخمن Ludger Jochmann، نویسنده‌‌ی آلمانی است که اولین کتاب کودک خود را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد. او تاکنون بیش از ۵۰ کتاب برای کودکان نوشته است. کنیستر برای بزرگسالان نیز می‌نویسد. او پیش از نویسندگی معلم بوده و در زمینه تئاتر کودکان نیز فعالیت می‌کرده است. کنیستر در زمینه تولید مجموعه‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری و فیلم‌های سینمایی نیز فعالیت می‌کند. 

ایو تارلت، تصویرگر پر سابقه‌ای است که تا کنون بیش از ۱۵۰ کتاب برای کودکان تصویرگری کرده است.

تصاویر و شخصیت‌های کتاب دوست داشتنی هستند و متن کتاب روان است.

کتاب «شلی، گوسفند پشمالو» برای بلندخوانی و یا اجرای نمایشنامه مناسب است. پس از خواندن کتاب می‌توانید کودکان را به بازدید کارگاه‌‎های تولید محصولات پشمی مانند نمد ببرید یا یک پوستر تصویری از مراحل تبدیل پشم به کاموا و تولید محصولات پشمی تهیه کنید.


زیبایی در دوست داشتن است

فصل پشم چینی است. هنوز نوبت شلی جوان نرسیده است.او تا زمانی که پشم هایش به اندازه ی کافی بلند شوند به گشت و گذار می رود. در طول سفر،با حیواناتی برخورد می کند که خیلی از پشم او تعریف می کنند.موشی که از سرما می لرزد،لیسه ی بی پناه،گوزن،مار و.... همه می خواهند شلی کمی از پشم های گرم ونرمش را به آن ها بدهد؛اما هر چه پشم های شلی پرپشت می شود و حیوانات بیشتر از او تعریف می کنند،او مغرورتر می شود و به این ترتیب،پشم هایش بلند و بلندتر می شوند تا اینکه جلو دیدش را می گیرند و یک روز سرش به درخت می خورد.

در پایان ،پیش از آنکه پشم های قشنگش برای همیشه جلوی چشم ها و قبلش را بگیرد،حرف های جغد دانا نظر او را عوض می کند و او از پشم هایش به حیوانات می دهد.

این کتاب تصویرهای زیبایی دارد و در دو صفحه ی پایانی به شکل تصویری ،روند پشم از گوسفند تا کاموا ،با تصاویری بامزه ترسیم شده است که به شناخت بیشتر بچه ها از این حیوان مفید و دوست داشتنی کمک می کند.این کتاب با رعایت حقوق معنوی اثر به چاپ رسیده است.

برگردان
ماندانا نارنجیها، حسام سبحانی طهرانی
تصویرگر
ایو تارلت , Eve Tharlet
تهیه کننده
بخش نخست: صفورا زواران حسینی، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۲
نویسنده
Knister, کنیستر
Submitted by editor3 on