مقاله ها و نوشته های خواندن با نوزاد و نوپا

حرف زدن و کتاب خواندن با کودک از آغاز تولد، باعث رشد ذهنی کودک می‌شود و در یادگیری زبان، ریاضی، مهارت‌های خواندن و نوشتن و مهارت‌های اجتماعی، به کودک کمک می‌کند.

کتاب‌های لالایی و متل، کتاب‌های سیاه و سفید، کتاب‌های پارچه‌ای، کتاب‌های مقوایی، کتاب‌های سفره‌ای و کتاب حمام، از جمله کتاب‌های مناسب برای نوزادان هستند. کتاب‌ها علاوه بر رشد زبانی، می‌توانند در رشد مهارت‌های حرکتی نیز برای کودکان مفید باشند.

هر کدام از این کتاب‌ها برای تقویت مهارت‌های متفاوتی در کودکان مفید هستند. کتاب‌های سیاه و سفید برای تقویت بینایی، کتاب‌های پارچه‌ای حس لامسه را در کودکان تقویت می‌کنند.

بنابراین از ابتدای تولد، هر روز بخشی از فعالیت‌های نوزاد یا نوپا را به کتابخوانی اختصاص دهید.

در این صفحه، مقاله‌ها یا نوشته‌هایی با موضوع کتابخوانی با نوزاد یا نوپا را می‌توانید بخوانید.

زیر دسته بندی ها
هنگامی که نوزاد به‌دنیا می‌آید، در مادر احساس بی‌نظیری که به آن عشق گفته می‌شود همراه با حس قوی حفاظت از نوزاد ایجاد می‌شود؛ اما میزان و رشد این احساس یک تجربه‌ی فردی و در هر شخص متفاوت است. ازاین‌رو نگران نباشید اگر در بدو تولد کودک، این احساس را ندارید و یا این حس در شما نیرومند نیست. شما به زمان بیش‌تری نیاز دارید و به تدریج با آشنایی بیش‌تر با نوزاد، مراقبت روزانه از او و شیر دادن به او، این احساسات رشد خواهند کرد.
دوشنبه, ۶ اردیبهشت
کتاب‌خوانی پدر و مادر برای نوزاد، نوپا و خردسال، تأثیر شگرفی بر میزان علاقهٔ آن‌ها به کتاب‌خوانی می‌تواند داشته باشد، و آمادگی آن‌ها را برای خواندن مستقل در آیندهٔ نزدیک افزایش دهد. در این راستا، چند راهکار ساده را پیشنهاد می‌کنیم که از همین امروز آن‌ها را می‌توانید به‌کار ببرید:
شنبه, ۲۸ دی
ویل به دختر ۸ ماهه خود، مایا غذا می‌دهد. او برای لحظه‌ای مکث می‌کند و مایا با اشاره می‌گوید: «بیشتر». ویل می‌خندد. «بیشتر می‌خوای؟ باشه، بفرما!» وقتی کاسه خالی می‌شود، ویل با اشاره می‌گوید: «همش رفت. مایا غذاشو خورد. همش تموم شد.» مایا به ویل نگاه می‌کند و می‌خندد.
یکشنبه, ۱۴ بهمن
نوشتاری درباره اهمیت بلندخوانی کتاب برای زیر سه سال: هیچ کس از سه سال نخست زندگی خود، رخدادی را به یاد نمی‌آورد و خاطره‌ای برای روایت ندارد. «زیگموند فروید» این موضوع را «فراموشی دوره طفولیت» نامید و آن را به عنوان یکی از مراحل رشد مطرح کرد. از نظر علوم «شناخت» اما، دلیل این مسئله پدیده فراموشی کودک است که ناشی از عدم رشد کافی قسمتی از مغز به نام «هیپو کامپوس» است که در ثبت و ضبط رخدادها نقش دارد.
چهارشنبه, ۳ بهمن
خواندن برای یک کودک دو تا چهار ماهه لذت‌بخش است. هرگز برای غذا رساندن به مغز کودک دیر (یا زود) نیست. از هر زمان که با واژه‌ها غذا رساندن به مغز کودک را آغاز کنید، پایه‌ای محکم برای زبان او به وجود آورده‌اید. هر واژهای که ادا می‌کنید و یا برای نوزاد خود می‌خوانید، هدیه‌ای زبانی است که نوزادان برای یک زندگی پرمعنا و شاد نیاز دارند.
شنبه, ۳۱ شهریور
مرحله پیش از تولد از آن جا که سیستم شنوایی کودک تا ماه ششم حاملگی مادر کامل می‌شود، این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جنین پس از ۶ ماهگی می‌تواند صدای مادر و دیگر صداها را بشنود. در واقع گوش سپردن به محرک‌های خارجی برای رشد شنوایی جنین لازم است.
یکشنبه, ۴ شهریور
این مقاله شامل نکته‌هایی برای خانواده‌ها، نوزادان و نوپایان درباره کتاب خواندن، گفت‌وگو کردن و آواز خواندن با کودکان است.
سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت
در این مقاله به فواید مختلف کتاب خواندن برای نوزادان اشاره شده است. آیا تصور می‌کنید فرزندتان کوچک‌تر از آن است که بتواند از فواید کتاب خواندن بهره‌مند شود؟ وقت آن است که تجدیدنظر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد هیچ‌وقت برای لذت بردن از کتابخوانی همراه با کودکان زود نیست. پس از یک شب‌بخیر معمولی بگذرید و از این سرگرمی جدید با عضو تازه‌وارد خانواده خود لذت ببرید.
شنبه, ۷ بهمن
نوزاد از دو راه رشد می‌کند: راه‌هایی که شما می‌بینید و راه‌هایی که نمی‌بینید.
دوشنبه, ۲۵ دی
خواندن عادتی است که والدین باید پیش از تولد یک سالگی فرزندشان، آن را به‌خوبی در کودک پرورش دهند. پاتریشیا کوان، هماهنگ‌کننده برنامه ملی «Reach Out and Read»، پروژه‌ای که هنگام چکاپ‌های پزشکی به بچه‌ها کتاب می‌دهد، می‌گوید: «پیدایش رشته‌های محبت والد - فرزندی تجربه بی‌نظیری است. هنگام کتاب خواندن برای کودکان آن‌ها توجه کامل شما را دریافت می‌کنند و این چیزی است که آن‌ها عاشقش هستند. هیچ چیز دیگری – نه برنامه‌های تلویزیونی یا حتی اسباب‌بازی – بهتر از آن نیست.»
یکشنبه, ۱۷ دی
آرامش حتماً به وجود یک فضای آرام برای مطالعه توجه کنید. کسی که مطالعه می‌کند به دنبال آرامش است تا بتواند به طور کامل روی داستان و تصاویر آن تمرکز کند. بعضی مکان‌ها می‌توانند: یک مبل راحتی دنج، کنار تخت کودک، روی صندلی‌های متحرک مناسب باشند. همچنین نباید صدای دیگران، صدای تلویزیون، موسیقی و برنامهٔ رادیویی در محیط شنیده شود.
چهارشنبه, ۱۲ خرداد
سهیم شدن کتاب‌ها با نوزادان و خردسالان، راه بسیار خوبی برای کمک به آن‌ها در فراگرفتن مهارت گفت و گو و همزمان، فرصت مغتنمی برای نوازش کردن آن‌هاست.
چهارشنبه, ۲۱ بهمن