مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان در ایران

زیر دسته بندی ها
شهرام اقبال زاده مترجم، نویسنده، ویراستار و منتقدادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۳۳ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. او دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران است. شهرام اقبال زاده فعالیت ادبی خود را با انتشار مقالاتی درباره‌ی ادبیات به ویژه ادبیات کودک و نوجوان در مطبوعات شروع کرد و با عضویت در نهادهای  ادبی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و شورای کتاب کودک گسترش داد. او دو دوره عضو هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و دبیر و سخنگوی آن بوده‌است. همچنین اوعضو شورای مدیریت دو گروه از انجمن جامعه شناسی ایران؛ شورای مدیریت جامعه شناسی هنر و شورای مدیریت جامعه شناسی کودکی است.
شنبه, ۲۱ تیر
شیما حسینی متولد ۱۳۶۲ است و در رشتهٔ ادبیات کودک و نوجوان تحصیل کرده است. ذهن کنجکاو و بی‌قرارش موجب شد تا مطالعه و کار در رشته‌های مختلفی را تجربه کند؛ تا آنجا که به خلاصه‌نویسی فیلم‌نامه، رمان و نمایشنامه برای سازمان‌ها و افراد مختلف و البته تدریس به کودک و نوجوان رسید. این‌طور بود که به نوشتن خو گرفت و شیفتهٔ ادبیات و سینمای لطیف و البته تامل‌برانگیز کودک و نوجوان شد.
شنبه, ۱۸ آبان
ناهید قهرمانی هستم. متولد اسفند ۱۳۴۰. در تهران به دنیا آمد اما از پنج سالگی همراه خانواده درقائمشهر یکی از شهرهای مازندران ساکن شدیم. دوران کودکی‌ام با کتاب و طبیعت گذشت که همچنان در این سن هم بزرگترین لذت زندگیم است. در دوران کودکی از کتاب‌های محبوبم افسانه ملل بود. وقتی داستان‌ها را می‌خواندم همراه با کودکان تمام دنیا کودکی می‌کردم. با بچه‌های سرزمین‌های مختلف با شکل ابرها بازی می‌کردم، به ستاره‌های آسمان نگاه می‌کردم، در دریا شنا می‌کردم، زیر باران می‌دویدم و به خزه روی تنه درختهای جنگل دست می‌کشیدم، سنگ‌های کنار رودخانه یا گوش ماهی‌های ساحل را جمع می‌کردم.
سه شنبه, ۲ مهر
غلامرضا امامی (متولد ۶ شهریور ۱۳۲۵ در شهر اراک) نویسنده، مترجم، پژوهشگر و سرویراستار ایرانی است. امامی در سال ۱۳۲۵ در اراک زاده شد. او تا کنون بیش از ۷۰ عنوان اثر چاپ کرده‌است. تحصیلات خویش را به سبب کار پدر که پزشک راه‌آهن بود، در شهرهای قم، مشهد، اهواز، خرمشهر و تهران به پایان برد. از جنبه فکری، خراسانی است و از جنبه عاطفی و احساسی خوزستانی. دوران دبستان را در قم گذرانده؛ اولین معلمش محمود بروجردی بود. محبت و مهربانی بروجردی او را به کتاب و درس علاقه‌مند کرد. محمود بروجردی با پدرش دوست بود.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور
شقایق قندهاری هستم، و هجدهم دی ماه ۱۳۵۵ در تهران به دنیا آمدم؛ در خانواده‌ای فرهنگی. ما کتابخانه بزرگی در خانه داشتیم. یادم است هر وقت حوصله‌ام سر می‌رفت، به سراغ کتاب‌ها می‌رفتم و سعی می‌کردم یک چیزی بخوانم، گرچه به دلیل سن کمی که داشتم خیلی وقت‌ها متوجه نمی‌شدم چی دارم می‌خوانم.
چهارشنبه, ۲۸ فروردین
در اول مرداد سال ۱۳۴۱ به عنوان پنجمین و آخرین فرزند خانواده به دنیا آمدم. دو خواهر و دو برادر بزرگ‌ترم روزها به مدرسه می‌رفتند و من با حسرت به دنبالشان گریه می‌کردم. هر وقت آن‌ها را در حال انجام تکالیفشان می‌دیدم روی کاغذ خط خطی‌هایی می‌کشیدم و از دیگران می‌خواستم ببینند چه نوشته‌ام و برایم بخوانند!! آن‌ها را مجبور می‌کردم برای نانوشته‌های من داستان سرایی کنند تا راضی شوم و دست از سرشان بردارم.
یکشنبه, ۲۵ فروردین
داستان پیوند من با کتاب مثل خیلی از هم سن و سال‌هایم از کانون شروع شد. اولین رشته پیوند من با کتاب‌های کانون بود. یادم هست جمعه‌ها باپدرو مادر و خواهرهایم به کتابخانه و کتابفروشی پارک ملت و پارک نیاوران می‌رفتیم، کتاب‌ها را با شوق و ذوق ورق می‌زدیم و چندتایی هم می‌خریدیم.
شنبه, ۲۴ فروردین
هنوز دو ماه مانده بود، اما بوی اردیبهشت که به دماغمان خورد، دیگر طاقت نیاوردیم و دوتائی به دنیا آمدیم. همسفرم سه ساعت که زندگی کرد، حوصله‌اش سررفت. مرا گذاشت و رفت. همه می‌گفتند، من هم می‌روم. شاید برای دل مادر بود که دنبال لنگه دوقلویم نرفتم و توی همین دنیا ماندگار شدم.
چهارشنبه, ۲۲ اسفند
مرجان حجازی‌فر، متولد ۱۳۵۱ دانش آموخته کارشناسی مترجمی زبان فرانسه، کارشناسی ارشد MBA، مترجم و مدیر مسئول موسسه فرهنگی انتشاراتی راز بارش.
چهارشنبه, ۱ اسفند
در یه روز سرد زمستونی، روز ۲۸ بهمن ماه پنجاه و هشت، توی شهر راز، شیراز به دنیا اومدم.
شنبه, ۲۲ دی
شیوا حریری هستم. در خرداد ۱۳۵۰ در شهر بابل به دنیا آمدم. کودکی‌ام با کتاب و دوچرخه‌سواری گذشت، با باغچه و باران و درخت‌های پرتقال و نارنگی.
سه شنبه, ۱۸ دی
در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ در خانه‌ای به دنیا آمدم که بوی مرغک کانون می‌داد. پدرم کارمند کانون پرورش فکری بود و همیشه با بغلی از کتاب‌های کانون به خانه می‌آمد.
یکشنبه, ۱۶ دی
شیدا رنجبر متولد ۱۳۴۰ و فارغ التحصیل رشته بهداشت هستم. از آن جا که همیشه علاقمند به نوشتن بودم در رشته تحصیلی‌ام مشغول به کار نشدم و پس از گذراندن کلاس‌های داستان نویسی و ویرایش در حوزه هنری چند داستان کوتاه بزرگسال و کودک نوشتم که در مجلات بزرگسال، دوچرخه، و یا به صورت کتاب به چاپ رسیدند.
دوشنبه, ۳ دی
از زبان نوشین ابراهیمی: بهترین خاطره کودکی‌ام به زمانی برمی‌گردد که هنوز مدرسه نمی‌رفتم. مادر و پدرم که هردو فرهنگی بودند مرا به مادربزرگم می‌سپردند. در آغوش گرم مادربزرگ پناه می‌گرفتم و قصه‌ها و افسانه‌های ناب می‌شنیدم.
دوشنبه, ۲۸ آبان
از زبان بیتا ابراهیمی: سال ۱۳۵۵ در تهران متولد شدم. خانواده‌ام اهل خواندن بودند و عشق به کتابخوانی از همان بچگی در وجودم شکل گرفت و تمام عمر همراهم ماند. مدرک کارشناسی‌ام را در رشته مترجمی زبان انگلیسی و مدرک کارشناسی ارشدم را در رشته پژوهش هنر گرفته‌ام و طی دوره ویراستاری از حضور اساتیدی مانند آقایان حقوقی، نجفی، سمیعی و ... بهره بردم. سال‌هاست برای کودکان و نوجوانان ترجمه می‌کنم و امید دارم خوانندگان جوان را از همان لذتی برخوردار کنم که خودم در کودکی و نوجوانی از خواندن آثار و ترجمه‌های خوب حس و تجربه کردم.
دوشنبه, ۲۱ آبان
محمدصادق شریعتی زاده شهر بهبهان در سال ۱۳۳۶ شمسی هستم. بهبهان شهری بسیار سنتی با پیشینه تاریخی زیاد، مراکز فرهنگی آن عموماً محدود به حوزه‌های دینی و کانون‌های مسجد می‌شد اما سال‌ها بعد با جلوه‌های دیگر شهر زادگاهم آشنا شدم که دریافتم همواره تضادها سبب رشد و نمو در لایه‌های کمتر آشکار شهر شده است. در شهر ما دو بخش جغرافیایی بالا و پایین وجود داشت که یکی بهبهان و دیگری قنوات نامیده می‌شد اما در تقسیمات کشوری نام بهبهان به کل مجموعه گفته می‌شده و امروز هم چنین است.
سه شنبه, ۱۵ آبان
از زبان گلی امامی: اهل تهرانم. به دلیل شغل پدرم که شهردار و فرماندار بود تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان‌های گوناگون به انجام رساندم. وارد دانشکده هنرهای تزئینی شدم. برای ادامه تحصیل به آلمان و سپس انگلستان رفتم. در حقیقت به دلایل شخصی رفتم که دیگر برنگردم، به عبارت دیگر مهاجرت کردم، ولی تقدیر سرنوشت دیگری برایم رقم زده بود. در انگلستان با کریم امامی ازدواج کردم، به ایران برگشتم و به فاصله چند ماه به استخدام مؤسسه انتشارات فرانکلین در آمدم، و این اتفاق مسیر زندگی‌ام را تغییر داد.
دوشنبه, ۱۴ آبان
محسن سلیمانی (زاده ۱۳۳۸ ـ درگذشته ۱۳۹۶) داستان نویس، مترجم و پژوهشگر ادبیات داستانی و طنز بود. محسن سلیمانی زاده ۱۳۳۸ در تهران و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی بود. او که در حوزه ترجمه و نقد ادبیات داستانی و داستان نویسی فعالیت داشت، کار نویسندگی را در «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» از سال ۱۳۵۹ شروع کرد. در آنجا چندسالی مسئول واحد ادبیات داستانی بود و سردبیری جنگ‌های سوره از شماره ۱ تا ۹ را بر عهده داشت.
یکشنبه, ۱۳ آبان
مریم رفیعی متولد فروردین ۱۳۶۴ در شهر رشت است. او از دوران نوجوانی به رمان و ادبیات داستانی علاقه داشت و به همین دلیل رشته ادبیات انگلیسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.
یکشنبه, ۱۳ آبان
فریبا فقیهی متولد فرودین ۱۳۵۰ است، درست فردای سیزده‌به‌در، شهرستان بابل، استان مازندران.
شنبه, ۲۱ مهر