مقاله ها و نوشته های کودک با نیاز ویژه

کودک با نیازهای ویژه به کودکی گفته می‌شود که علاوه بر آنچه برای همهٔ کودکان موجود است، در روند آموزش، به توجه، امکانات و یا تدابیر ویژه‌ای نیاز دارد. شناخت و درک خصوصيات روانشناختی و تحولی و ويژگی‌های زيستی، زبانی، ارتباطی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی كودكان و نوجوانان دارای نيازهای ويژه از اهميت بسياری برخوردار است. اين شناخت به پدران و مادران و معلمان اجازه می‌دهد بهتر بتوانند با فرزندان و دانش‌آموزان دارای نيازهای ويژه ارتباط برقرار كنند.

زیر دسته بندی ها
«خوانش‌پریشی» (dyslexia دیس‌لکسیا)، یکی از همگانی‌ترین ناتوانی‌های یادگیری است که در بچه‌ها و بزرگ‌سالان رخ می‌دهد. به‌تازگی پژوهش‌های فراوانی درباره‌ی سودمندی‌های به‌کارگیریِ فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های یادگیری، به‌ویژه کودکانی که اختلال‌هایی مانند خوانش‌پریشی دارند، انجام می‌شود که نشانگر سودمندی‌های نهفته و فراوان در به‌کارگیری از این فناوری‌ها است.
چهارشنبه, ۶ آذر
در این نوشته چند نشانه واکنشی آورده شده که نشان‌دهنده رشد به‌موقع و پرورش یافتن درست مهارت‌های ارتباطی فرزند شما است. با این حال هرگاه نگران بودید که فرزندتان شادمانی‌اش را نشان نمی‌دهد، افکارش را نمی‌گوید و یا به زبان، نشانه‌های بصری و رفتارهای شما واکنشی ندارد، آن را با دکتر کودک‌تان در میان بگذارید. اگر همچنان احساس نگرانی می‌کنید نزد دکتر کودکان دیگری بروید. حس غریزی والدین بسیار کمک‌کننده است. اگر فرزند شما بسیاری از رفتارهای زیر را انجام داد، آسوده خاطر باشید!
شنبه, ۲۶ مرداد
غذا خوردن: چپ دست‌ها معمولا با دست چپ غذا می‌خورند چه برای خوردن از انگشت‌شان استفاده کنند چه از قاشق یا چنگال اما معمولاً کارد و چنگال را برعکس دست نمی‌گیرند، مگر وقتی که بخواهند غذا را با چاقو برش بزنند.
سه شنبه, ۲۲ مرداد
پیشنهادهایی برای نویسندگان، تصویرگران و ناشران کتاب‌ها باید بازتاب‌دهنده تنوع جامعه باشند. از هر شش کودک، یک کودک نیازهای آموزشی ویژه دارد، ولی کتاب‌هایی که ما به آن‌ها ارائه می‌دهیم، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.
یکشنبه, ۲ تیر
دکتر حسین شیخ‌رضایی: «فرد معلول کسی است که میزان سلامت او پایین‌تر از خط سلامت افراد طبیعی قرار می‌گیرد.» در این نوشته به ۲ نوع نگاه فلسفی به پدیده معلولیت اشاره خواهم کرد. نگاه سنتی به مقوله معلولیت که تا پیش از تصویب قانون ۱۹۹۰ رواج داشته است را عمدتاً «مدل طبی» می‌نامند.  بنابر این نگاه، فرد معلول کسی است که میزان سلامت او پایین‌تر از خط سلامت افراد طبیعی قرار می‌گیرد. در این‌جا فرض آن است که نوع و گونه انسان بنابر واقعیت‌های بیولوژیک دارای مرز مشخص و ثابتی برای سلامتی است.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت
نوروز امسال برای کودکان مناطقی از ایران با غم و اندوه همراه شد. بسیاری از کودکان این مناطق وضعیتی بحرانی را در زندگی‌شان تجربه کردند؛ سیل خانه‌شان را ویران کرد و گروهی از کودکان حتی عزیزان‌شان را از دست دادند.
سه شنبه, ۲۰ فروردین
یک سال و چند ماه پیش در کرمانشاه زلزله‌ای سخت رخ داد که نزدیک به ششصد نفر در آن جان خود را از دست دادند. زلزله قبلی سراوان و قبل‌تر ورزقان و قبل‌تر لرستان و به همین ترتیب فیروز آباد، بم، آوج، بیرجند، رودبار، سیرچ، قاین، طبس، بویین زهرا و لار بود که تاریخ قدیمی‌ترین آن‌ها به سال ۱۳۳۹ برمی‌گردد.
شنبه, ۱ دی
کانون معلولان توانای قزوین، بعد از بیست سال فعالیت اجتماعی برای افراد دارای نیازهای ویژه، چند سالی است که فعالیت خود برای کودکان را آغازکرده است. از اقبال خوب من که دوست دارم برای بچه‌ها کارکنم، در بخش آموزش این کودکان مشغول به فعالیت شدم.
دوشنبه, ۱۲ آذر
کتابخانه و موزه ملی ملک با برگزاری مجموعه کارگاه‌های آموزشی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی برای کودکان و نوجوانان اتیسم و همکاری با انجمن اوتیسم ایران در زمینه آموزش کاربردی فرهنگ و تاریخ به این کودکان و نوجوانان، تصویری نو از یک کتابخانه و موزه دوستدار کودکان و نوجوانان اتیسم به نمایش گذاشت.
دوشنبه, ۳۰ مهر
ناشنوایان خوب می‌نویسند اما نه به شیوه شنوایان این که ناشنوایان در کنار دیگر دانش‌آموزان در یک مدرسه درس می‌خوانند تا حدودی فشار زیادی را در یادگیری تحمل می‌کنند. چراکه اغلب معلمان نمی‌دانند که چگونه باید به یک فرد ناشنوا آموزش داد به همین دلیل قبل از هر چیز معلمان، مربیان و در کل اعضای جامعه باید بدانند که با یک فرد ناشنوا چگونه برخورد کنند. آن‌ها می‌توانند نویسنده باشد اما نه به شیوه شنوایان. متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما در آموزش ناشنوایان بسیار ضعیف عمل کرده و می‌کند و به لحاظ پیشرفت آموزشی در این زمینه بسیار فقیر هستیم.
چهارشنبه, ۱۸ مهر
 محققان حوزه تربیت کودک معتقدند ریشه عصبانیت و کج خلقی‌ها در مغز کودک متفاوت است. یعنی برخی کج خلقی‌ها در طبقه بالای مغز کودک شکل می‌گیرد و برخی هم در طبقه پایین مغز او. در نتیجه راهکارهای آرام کردن این دو نوع عصبانیت متفاوت است.
شنبه, ۱۴ مهر
پیش از صحبت کردن با افراد کم شنوا ، توجه آنان را به خود جلب کنید تا هیچ‌نکته‌ای از صحبت‌های شما را از دست ندهند.
دوشنبه, ۹ مهر
چیزهایی که باید درباره دانش آموزان ناشنوا بدانید: ۱- اکثر معلم‌ها و اساتید با تعداد انگشت شماری از دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا در طول دوره تدریس خود روبرو می‌شوند. این احتمالاً به دلیل وجود یک فرد ناشنوا یا کم شنوا در گروه و طبقه افراد شنوا است. مقاله «رفتار با دانشجویان ناشنوا در کلاس درس» را مطالعه کنید.  ۲- افت شنوایی می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد که به ترتیب از بیشترین میزان افت شنوایی به کمترین میزان عبارت است از: افت شنوایی عمیق، افت شنوایی شدید، افت شنوایی متوسط، شنوایی ملایم.
یکشنبه, ۸ مهر
۱. به طریقی به گوینده (معلم) برسانید که کم‌شنوا هستید. ۲. به‌گونه‌ای در موقعیت‌های ارتباطی (مثلاً کلاس درس) قرار بگیرید که منابع صداساز (مثلاً پنکه یا کولر) بیشتر نزدیک به گوینده باشد تا شما. تا حد امکان سروصدای محیط را کاهش دهید.
شنبه, ۷ مهر
موارد مهم در کلاس درس برای دانشجویان ناشنوا از آن جایی که دانشجویان ناشنوا اغلب تنها هستند، یادگیری می‌تواند برای آنها گیج کننده و دشوار باشد و حتی در صحبت‌های روزمره با هم سن و سالانشان با مشکل مواجه شوند. در طی تدریس اگر آن‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهید و با آنها صحبت می‌کنید توجه داشته باشید،ممکن است صدای شما را به طور کامل نشنوند و متوجه حرف‌هایتان نشوند.
پنجشنبه, ۵ مهر
عملکرد گوش انسان چگونه است؟ گوش از سه بخش تشکیل شده است:  بخش خارجی، میانی و داخلی بخش خارجی گوش شامل بخش قابل مشاهده ( لاله گوش) و مجرای شنوایی می‌باشد، این بخش ارتعاشات ملکول‌های هوا یعنی اصوات را  از محیط به بخش میانی وداخلی گوش هدایت می‌کند. بخش میانی گوش شامل پرده صماخ (tympanic membrane) و محفظه هوا در پشت آن است که در این فضا (بخش میانی گوش) سه استخوانچه  شنوایی وجود دارد، شامل؛ malleus (چکشی)، Incus (سندانی) و stapes (رکابی).
چهارشنبه, ۴ مهر
آنچه در هفته اخیر درباره سوء استفاده جنسی تعدادی از دانش‌آموزان رسانه‌ای شد، اتفاقی است که وقوع آن برای هر کودکی ممکن است. آمارهای بهداشت جهانی نشان می‌دهد از هر ۵ کودک یک نفر چنین تجربه‌ای را داشته است، بیشتر آنها در معرض آسیب از سوی کسانی هستند که کودک و خانواده به او شک نمی‌کنند.
یکشنبه, ۱۳ خرداد
در این مقاله به چیستی تاخیرها و اختلالات زبانی و گفتاری پرداخته شده است. مراحل رشد زبانی کودکان مطرح و راهکارهای رفتار با کودک دارای اختلالات زبانی و همچنین چگونگی تقویت گفتار آنان ارائه شده است.
شنبه, ۲۱ بهمن
کودکانی که مشکل گفتاری و زبانی دارند ممکن است در بیان افکارشان با استفاده از کلمات یا حرکات دست، صورت و بدن مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است بیان شفاف کلمات و درک زبان گفتار یا نوشتار برای آن‌ها سخت باشد. کتاب خواندن برای فرزندتان و خواستن از او برای نام بردن تصویر اشیا در کتاب یا خواندن کتاب برای شما می‌تواند مهارت‌های گفتاری و زبانی او را تقویت کند.
سه شنبه, ۳ بهمن
کتاب‌های داستانی تصویری حاوی اطلاعات بسیاری هستند که کودکان نابینا آن‌ها را از دست می‌دهند زیرا نمی‌توانند تصاویر را ببینند.
شنبه, ۱۳ آبان