پرسش هایی برای نویسندگان جوان و علاقه مندان به نوشتن

در این صفحه گفت‌وگوهایی با نویسندگان انجام شده است برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن. در این مصاحبه‌ها ۱۷ پرسش ثابت از هر نویسنده پرسیده شده است. سوالاتی مانند ارتباط‌شان با کتاب در دوران کودکی، چگونگی پیدا کردن ایده، ویژگی‌های نویسندگی برای کودکان و نوجوانان و... . پاسخ هر نویسنده به این سوالات شما را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن نویسنده آشنا می‌کند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های پاسخ هر نویسنده به این سوالات، باعث جذابیت این مصاحبه‌ها شده است.

زیر دسته بندی ها
نخستین خاطرات‌ام از خواندن سه‌ساله بودم؛ در نزدیکی پورتسموث، در محله‌ی پوربروک زندگی می‌کردیم. اگر بچه‌ی حرف‌گوش‌کنی بودم مادرم کتابی به کتاب‌فروشی محلی سفارش می‌داد؛ ماه بعد می‌رفتیم و تحویل‌اش می‌گرفتیم. هایاواتای کودکان، نسخه‌ای زیبا از داستان نی‌نواز هاملین با تصویرگری مارگارت ترنت، و کتاب میکادو[1]ی مصوری را به یاد دارم؛ واژه‌های آهنگین کتاب میکادو را بی‌هیچ موسیقی‌ای یاد می‌گرفتم [2] :  چشم‌انتظار حس ضربه‌ای تند‌و‌تیزِ ساطوری تیزتیز و ارزان 
یکشنبه, ۳۰ مهر
پیش از شروع مطالعه، دوبخش پیشین را بخوانید:گفت‌وگو با فرزاد فربد، مترجم و مدیر انتشارات پریان، بخش نخستگفت‌وگو با فرزاد فربد، مترجم و مدیر انتشارات پریان، بخش دوم ایده‌ی انتشارات پریان از کجا شکل گرفت؟
دوشنبه, ۲۹ شهریور
کودکی من و بیش‌تر هم‌نسل‌هایم با ادبیات فانتزی پیوند دارد. از بخت خوب‌مان بود که بیش‌تر آثار کلاسیک فانتزی، در دوران کودکی ما ترجمه شدند و دردسترس قرار گرفتند. ریشه و کارکرد فانتزی به‌قدری ژرف و بنیادین است که نمی‌توان آن را مختص کودکان دانست یا به داستان‌های میان‌مایه‌ی غیرواقعی تقلیل داد. تخیل، گوهر فانتزی است و پیوندی تنگاتنگ با باورهای نیاکان‌مان دارد. بررسی جهان‌بینی گذشتگان‌مان نه برای سیری که طی کرده‌اند، که برای درکی از اکنون خودمان ضرورت دارد. برای شناخت انسان مدرن و خواسته‌های‌اش، می‌توانیم مخلوقات نیاکان‌مان را بجوییم. «به نظر یونگ در جوامع غربی، بخش آگاه شخصیت بیش از اندازه رشد یافته است. نقش فانتزی به بیان ریشه های ناخودآگاه ذهن برمی‌گردد. در عصری که نقش خرد افزایش می یابد، فانتزی واکنشی است برای کنترل این وضعیت[1].» بیش از دو دهه‌ است که فانتزی در ایران، ژانری جدی تلقی می‌شود و هواداران سرسخت‌ خود را دارد. در این میان، ناشرها و مترجمانی بوده‌اند که با پایبندی به علاقه‌ی شخصی خود، این مسیر را هموار کرده‌اند. فرزاد فربد، متولد ١٣٤٧ در شهر کرمانشاه و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی است. او بیش از بیست‌سال سابقه‌ی مترجمی را در کارنامه خود به ثبت رسانده و هم‌اکنون مدیر انتشارات پریان و مدیر کلاس‌های ترجمه‌ی موسسه‌ی زبان سفیر گفتمان است.
دوشنبه, ۱۵ شهریور
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ در کودکی می‌نوشتم. مدام می‌نوشتم و کلمه‌ها را قطار می‌کردم پشت هم. هر چند در کلاس اول ابتدایی کلمه‌ها را برعکس روی کاغذ می‌نوشتم و این کار غیرعادی برایم دردسرساز می‌شد. می‌نوشتم اما واقعاً نمی‌دانستم چرا این کار را می‌کنم. آشنایی‌ام با کلمات از طریق تئاتر بود.
چهارشنبه, ۱۰ بهمن
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ راستش فکر نمی‌کردم نویسنده بشوم اما می‌نوشتم! دوران کودکی من مصادف بود با پخش سریال تارزان از تلویزیون و من این سریال را خیلی دوست داشتم. هم‌زمان آقایی بود به اسم نوذر اصفهانی که داستان‌های تارزان را در قالب کتاب می‌نوشت و کتاب‌هایش که همراه با عکس‌های فیلم چاپ می‌شد، خیلی طرفدار داشت.
سه شنبه, ۲۵ دی
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ نمی‌دانم شاید به نظر شما عجیب باشد ولی من از بچگی می‌دانستم که می‌خواهم نویسنده شوم.
سه شنبه, ۱۸ دی
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ تصور «شدن» و «رخ دادن» یک چیز است و «خواستن» و «آرزو کردن چیز دیگر.
سه شنبه, ۲۷ آذر
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ هرچند از نوجوانی نوشتن را به‌طور جدی دنبال می‌کردم، ولی به‌خاطر علاقه‌ای که به ریاضیات و نقاشی داشتم، انتخاب رشته معماری آرزوی اول من بود. در واقع عشق زیادی به نوشتن داشتم؛ ولی نه به عنوان یک نویسنده.
سه شنبه, ۲۰ آذر
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ در کودکی فکر می‌کردم نویسنده‌ها روی ابرها زندگی می‌کنند و ریش‌های بلندی دارند. خیلی بلند. چیزی شبیه به تصویر پدر آسمانی در تابلوی «آفرینش آدم» اثر میکلانژ.
سه شنبه, ۱۳ آذر
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟
سه شنبه, ۲۹ آبان
۱-آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید نویسنده شوید؟ کلاس پنجم ابتدایی که بودم معلمی داشتیم که خیلی مرا به نوشتن تشویق می‌کرد. من خاطره-داستان‌هایی می‌نوشتم و سرکلاس می‌خواندم. آن زمان تصویر درستی از نویسندگی به عنوان شغل نداشتم. بیشتر به عنوان یک علاقه نگاه می‌کردم تا کاری که در آینده بخواهم آن را دنبال کنم و حرفه‌ای باشم.
سه شنبه, ۲۲ آبان
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ فکر کنم مثل روز برایم روشن بوده!! چون در پرسشنامه انتخاب شغلی سوم دبستان، نوشتم در آینده می‌خواهم نویسنده بشوم!
چهارشنبه, ۹ آبان
پرسش‌هایی از فریبا کلهر برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن
سه شنبه, ۱ آبان
پرسش‌هایی از محمدرضا شمس برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن ۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟
سه شنبه, ۲۴ مهر
۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ به هیچ وجه... حتی بعد از دیپلم هم علاقه خاصی به ادبیات نداشتم و عاشق این بودم که به یک چهره سیاسی تبدیل شوم، مثلاً فرماندار یا نماینده مجلس.... عشق سیاست مرا خفه کرده بود، چیزی که حالا از آن متنفرم. البته از نوع سیاستی که با دیکتاتوری همراه و هم‌دست است، نه هر نوع سیاستی. سیاست اگر منجر به کشوری شاد و پویا شود بسیار هم عالی است.
سه شنبه, ۳ مهر
پرسش‌هایی از حدیث لزرغلامی برای نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به نوشتن ۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ در کودکی و نوجوانی تصور درستی از شغل‌ها نداشتم. فقط دلم می‌خواست یک جوری توی چشم باشم. برای همین مدام می‌رفتم روی سن. مجری می‌شدم و شعر می‌خواندم! حتی وقتی که شروع به نوشتن قصه هم کردم، انگار درست نمی‌دانستم که پایان این کار «نویسندگی» است. با جریان کلمات و کتاب‌ها جلو رفتم. مثل کسی که توی یک رودخانه خروشان بود و با آب آن رودخانه رفت.
سه شنبه, ۲۷ شهریور
درباره محمدرضا یوسفی بیشتر بخوانید. ۱. آیا در کودکی و نوجوانی‌تان فکر می‌کردید که نویسنده شوید؟ هرگز، هرگز فکر نمی‌کردم نویسنده بشوم اما از زمانی که خودم را شناختم، یعنی از کلاس سوم دبستان، از نوشتن خوشم می‌آمد و لذت می‌بردم. نوشتن برایم خیلی زیبا بود.
چهارشنبه, ۲۱ شهریور