کتاب بزرگسال مناسب برای نوجوانان

در این بخش از کتابک رمان، داستان و نمایشنامه‌‌هایی معرفی می‌شوند که برای بزرگسالان نوشته شده‌اند ولی برای نوجوانان هم مناسب هستند و نوجوانان کتابخوان از خواندن آن‌ها لذت می‌برند. آثار معرفی شده در این بخش از فهرست گروه رمان شورای کتاب کودک انتخاب شده است.

برای انتخاب اثر، معیارهای زیر در نظر گرفته شده است:

  1. دارای ارزش ادبی باشد و موجب ارتقاء سلیقه­‌ی ادبی نوجوانان شود.
  2. باعث لذت از مطالعه و تقویت حس زیبایی‌­شناسی شود.
  3. ارزش‌­های زندگی چون: شادی، صلح، احترام، مسئولیت‌­پذیری، هم­کاری، راستی، سادگی، فروتنی، بردباری و دیگرپذیری، آزادی و ...  را ترویج کند.
زیر دسته بندی ها
کتاب «پروژه‌ی پدری» مجموعه‌ای است از خاطرات پدران نسل جدید؛ روایت‌هایی ملموس از تولد فرزندان و زندگی در خانواده‌های ایرانی که برخلاف همیشه، این بار پدران راوی ماجرا هستند.
دوشنبه, ۲۰ تیر
کتاب «آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار» مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به کمک آن‌ها آموزگاران می‌توانند درباره مفهوم توسعه پایدار به نوجوانان و بزرگسالان آموزش دهند.
چهارشنبه, ۱۰ شهریور
«دیروز» داستان زندگی پسر جوانی است به نام توبیاس هوروات که در یک کارخانه ساعت‌سازی کار می‌کند. او تنهاست و عاشق نوشتن. کودکی توبیاس در روستایی کوچک می­‌گذرد. او که مادرش از راه تن­فروشی زندگی را می­‌گذراند از روستا و کشور خود فرار می­‌کند و پس از سال­ها فقر و سختی در کارخانه‌ه­ای مشغول به کار می‌­شود. توبیاس ـ که بعد از فرار، اسمش را به ساندرو لستر تغییر داده است ـ بیشتر در رویا زندگی می‌کند، عاشق نوشتن است و سرانجام با کسی که از او متنفر است ازدواج می‌کند.
سه شنبه, ۲۷ خرداد
رمان «طاعون» ماجرای همه‌گیری این بیماری، در یکی از شهرهای کشور الجزایر به نام اران، را روایت می‌کند. روایتی که در آن طاعون جان بسیاری را می‌گیرد و در پی انکار و واکنش کند مقام‌های محلی، شهر را به تعطیلی می‌کشاند. داستان از زبان دکتر برنار ریو روایت می‌شود. پزشکی که از ابتدای بیماری در کنار مردم شهر است و در این کتاب روایت‌گر عصیان، هم‌بستگی اجتماعی و فداکاری و شجاعت نیروهای خودانگیخته مردمی است؛ روایت‌گر کنش جمعی مردم شهر و شکل‌گیری عصیانی اجتماعی، که به همبستگی اجتماعی می‌انجامد. دکتر ریو نماد عصیان است.
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت
کتاب «ببر سفید» رمانی است که به صورت یک گزارش فرضی در هفت شب توسط یک کارآفرین هندی به عالیجناب ون جیابائو از دفتر نخست‌وزیری چین، که قرار است سفری به بنگلور داشته باشد، روایت می‌شود. این گزارش در حقیقت رمانی است که با زبان طنز، ویژگی‌های جامعه و مردم هند را به ما نشان می‌دهد.
شنبه, ۳ اسفند
رمان «جنگ و صلح» اثری کلاسیک است که براساس یک خط داستانی مشخص پیش می‌رود. داستان در دوره‌ جنگ بین روسیه تزاری و فرانسه، به رهبری ناپلئون بناپارت، می‌گذرد و رویدادهایی چون حمله ناپلئون به روسیه، عقب‌نشینی ارتش روسیه، آتش‌سوزی مسکو و سرانجام شکست لشکر ناپلئون به تفصیل روایت می‌شوند.
سه شنبه, ۱۵ بهمن
نمایشنامه «خیانت اینشتین» تلاشی است برای واکاوی موضوعات اساسی فلسفه زندگی. در این نمایشنامه، اینشتین که مقیم آمریکا شده است نگران جنگ است و نگران این‌که آلمان‌ها موفق به ساخت بمب اتم شوند.
دوشنبه, ۲۹ مهر
کتاب «سالار مگسها» سرگذشت گروهی پسربچه است که بر اثر یک سانحه هوایی در جزیره‌ای متروک، واقع در اقیانوس آرام، بدون سرپرست رها می‌شوند.
سه شنبه, ۲۵ دی
داستان کتاب «سکوت دریا» در جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. ورنون، افسر روشن‌فکر آلمانی، در خانه یک فرانسوی که همراه با برادرزاده‌اش زندگی می‌کند ساکن می‌شود. افسر آلمانی موسیقی‌دان است و شیفته فرهنگ فرانسوی. او هر غروب نزد صاحبِ خانه می‌آید و از افکار و احساساتش، از فرهنگ و هنر و از آشتی دو فرهنگ می‌گوید. به اعتقاد ورنون جنگ می‌تواند فرهنگ آلمان و فرانسه را به هم نزدیک کند و موسیقی و ادبیات را به هم پیوند بزند. اما میزبانان تمام مدت خاموش می‌مانند و خشم خود را در پس این سکوت پنهان می‌کنند. در پایان افسر آلمانی هم متوجه می‌شود که همه آن‌چه گفته پرگویی بوده است و جنگ گزینه مناسبی برای اتحاد فرهنگ‌ها نیست.
دوشنبه, ۲۱ آبان
داستان کتاب «دوست بازیافته» در آلمانِ قبل از جنگ و پیش از شکل‌گیری فاشیسم می‌گذرد و زندگی دو نوجوان هم‌مدرسه‌ای را حکایت می‌کند. آنان فارغ از دنیای پیرامون، زندگی به ظاهر آرام و بی‌دغدغه‌ای را می‌گذرانند. از این دو، یکی یهودی و دیگری متعلق به یک خاندان اشرافی است.
شنبه, ۳ شهریور
کتاب «زندگی پنهان زنبورها» درباره‌ دختری است به نام لی‌لی كه با پدر بداخلاق و خشن خود زندگی می‌كند. در حالی‌كه خاطره‌ مرگ مشكوك مادرش بر زندگی او سایه انداخته و ذهنش درگیر این ماجراست، به‌همراه پرستار سیاه‌پوست خود از خانه فرار می‌كند.
یکشنبه, ۳۱ تیر
کتاب دیوار گذر مجموعه‌ای است از پنج داستان کوتاه به نام‌های: دیوار گذر، کارت، حکم، ضرب‌المثل و چکمه‌های هفت فرسخی. زمان این داستان‌ها در فرانسه‌ی تحت اشغال در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد.
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت
كتاب «جوجه تیغی» مجموعه‌ای از داستان‌های به هم پیوسته است كه خاطرات مردی به نام رشاد ساپماز معروف به «جوجه تیغی» را بازگو می‌كند. موضوع كلی این كتاب مصداق واقعی ضرب‌المثل کینه‌ی شتری در فرهنگ عامیانه‌ی ماست. آنجا که ما بدی در حق خود را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌كنیم و همیشه در پی تلافی هستیم حتی به بهای صدمه زدن به خود.
یکشنبه, ۲ اردیبهشت
کتاب « گیرنده شناخته نشد » شرح نامه‌نگاری دو دوست آلمانی است به نام‌های ماکس و مارتین. مارتین بعد از چندین سال زندگیِ در امریکا به آلمان برمی‌گردد و ماکس که یهودی است در امریکا می‌ماند. داستان مربوط به پیش از آغاز جنگ جهانی دوم و در حین به قدرت رسیدن هیتلر است. در نامه‌های رد و بدل شده بین دو دوست، ماکس با تغییر روحیات دوستش مارتین و سرعت این تغییرات مواجه می‌شود. تغییراتی که با ظهور و رشد فاشیسم، فاصله‌ی عاطفی بین دو دوست را با سرعت غیرقابل تصوری بیشتر و بیشتر می‌کند تا آنجا که این دوستی دیرینه به دشمنی عمیق می‌انجامد...
یکشنبه, ۲۹ بهمن
داستان « الدورادو » ماجرای مهاجرانی را نقل می‌کند که در جست‌وجوی سعادت و به قیمت دست شستن از زندگی، برای رسیدن به سرزمین رویایی، هرگونه رنج و سختی را به جان می‌خرند. تب مهاجرت و رویای زندگی در اروپا، زنان و مردان بسیاری را وا می‌دارد که در رویارویی با مرگ، بیماری، تشنگی، گرسنگی و برای حفظ بقا، هویت و منش انسانی خود را از دست دهند و به شنیع‌ترین اعمال دست بزنند.
یکشنبه, ۸ بهمن
در پشت جلد کتاب می‌‌‌خوانیم: یوناسُن رمان خود را کتابی توصیف کرده که به نحوی هوشمندانه بسیار ابلهانه است و آلن، قهرمان رمانش، را منِ دیگر خود می‌‌‌بیند. بارها دست به دامن او شده تا از پنجره فرار کند و زندگی‌‌‌اش را از بیخ و بن تغییر بدهد. کتاب « مرد صد ساله‌‌‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد » رمانی است سرراست و مفرح و شگفت‌‌‌انگیز و گاه حتی قهقهه‌آور که با هوشمندی و تخیلی غنی شخصیت اصلی‌‌‌اش را ناخواسته در میانه مهم‌‌‌ترین رخدادهای تاریخی قرار می‌‌‌دهد. آلن کارلسن سرحالِ سهل‌‌‌گیر و «باری به هر جهت» نمونه‌‌‌ای به یادماندنی به دست می‌‌‌دهد که «هیچ وقت برای شروع دیر نیست.»
یکشنبه, ۲۴ دی
شرمن الکسی در کتاب «خاطرات صد در صد واقعی یک سرخ‌پوست پاره‌وقت»، زندگی واقعی‌ش را دستمایه قرار داده و جهانی شگفت و تامل‌برانگیز آفریده است و با طنزی یگانه، خوانندگان سنین مختلف را به گریه و خنده وامی‌دارد. جونیور، کاریکاتوریست نوجوان در اقامتگاه سرخپوستان زندگی می‌کند. او با گرفتاری‌های جورواجور جسمی به دنیا آمده است و در طول داستان به دنبال هويت خويش می‌گردد.
یکشنبه, ۳ دی
در پشت جلد کتاب «پی‌یر و لوسی» آمده است: « پی‌یر یک هملت مدرن و امروزی است؛ افسرده، ناامید و سرخورده از جهانی که در آن زندگی می‌کند. در حقیقت او جوان هجده ساله‌ی بورژوایی است که در دوران جنگ جهانی اول به خدمت سربازی فراخوانده شده است. کتاب « پی‌یر و لوسی » داستان عشق پرشور و پاک دو دلداده‌ی جوانی است که در آن آرمان‌های شفقت، صلح‌طلبی و انسان‌دوستی نویسنده‌ی مشهور و برنده‌ی جایزه نوبل، رومن رولان، و آرزوی او در داشتن جهانی عاری از خشونت تجلی می‌یابد.»
سه شنبه, ۲۸ آذر