آب، مهربانی زمین برای کودکان

آب، عصاره جان زمین برای جان گرفتن و بالیدن کودکان تا ببالند و در نگهداری این اکسیر زندگی، بکوشند. آب زندگی بخش و پاک کننده. زندگی بخش به مادر زمین و فرزندانش، انسان، گیاه و جانوران. و پاک کننده پیری و بیماری و مرگ. ۱۶ تا ۲۲ آگوست، (۲۵ تا ۳۱ مرداد)، هفته جهانی آب است

موضوع امسال هفته جهانی آب این است: «واکنش به دگرگونی های جهانی، دسترسی به آب برای همه»  

برنامه های ویژه این هفته هم قرار است در شهر استکهلم، پایتخت کشور سوئد با میزبانی «سازمان بین المللی آب در سوئد» برگزار شود. در این هفته، شمار زیادی از کارشناسان محیط زیست و امور آب و رهبران کشورهای مختلف گردهم می آیند تا راه های تازه ای برای کمتر کردن مشکل آب جهان و آن چه به آن وابسته است مانند فقر، بهداشت، آموزش، برابری جنسی و محیط زیست بیابند.

امروزه ۸۷ درصد مردم جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند، اما مشکل پیش روی جامعه جهانی بیشتر شدن تقاضا برای آب سالم و دگرگونی اقلیم ( گرمایش زمین) است.

در این هفته، یونیسف هم قرار است چندین سمینار و کارگاه آموزشی و برنامه هایی مانند «اتحاد برای کودکان- آب، بهداشت و پالایش آب (WASH) در مدرسه ها»، بیماری اسهال و برنامه هایی برای مبارزه با آن، «آب پاکیزه برای پس از بحران ها و بلا های طبیعی» و «ترویج پالایش آب»، برگزار کند.

دسترسی کودکان به آب آشامیدنی سالم و بهداشت بسیار لازم است تا آن ها بتوانند زندگی خود را به بهترین شکل و در سلامتی آغاز کنند.  

برای کودکی که در سن مدرسه رفتن به سر می برد، دسترسی به آب کافی و سالم و بهداشت در مدرسه نقش مهمی در حاضر شدن کودک در مدرسه و توانایی یادگیری او دارد. 

هم اکنون روزانه ۴۵۰۰ کودک پیش از رسیدن به پنج سالگی به خاطر بیماری های ناشی از کمبود آب سالم و بهداشت می میرند. با ترویج عادت های ساده و مهمی مانند شستن دست ها با آب و صابون به سادگی می توان از بیماری هایی مانند اسهال در کودکان پیش گیری کرد، بیماری ای که دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان است.

خوب است بدانید سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ را «دهه بین المللی اقدام برای آب و برای زندگی» نام گذاری کرده تا مردم و دولت های جهان بیشتر به اهمیت آب در زندگی سالم و توسعه پایدار پی ببرند و برای سالم و در دسترس همگان نگه داشتن آن تلاش کنند.

 

Submitted by editor6 on