آثار نامزدان برجسته ترین جایزه ادبیات کودک جهان در ایران

 نهم بهمن دوستداران ادبیات کودک در شورای کتاب کودک گرد هم آمدند تا از آثار تصویرگران نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۲ در شورای کتاب کودک دیدن کنند.

  در این نمایشگاه، آثار۳۰ تصویرگر از کشورهای آرژانتین، استرالیا، اتریش،‌ بلژیک، برزیل،‌‌ کانادا، جمهوری چک،‌ دانمارک،‌ فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ‌ایران، ایتالیا، ‌ژاپن،‌ کره، لتونی،‌ هلند،‌ نروژ، رومانی،‌ روسیه،‌ صربستان،‌ اسلوونی،‌ سوئد، ‌سوئیس،‌ ترکیه،‌ انگلستان، ‌امریکا و ونزوئلا به نمایش گذاشته شده بود.

سحر ترهنده، داور ایرانی این دوره از جایزه اندرسن این نمایشگاه را ترتیب داده بود. او هدف های برپایی این نمایشگاه را اینگونه برشمرد:  فراهم آوردن زمینه‌ای برای آشنایی کارشناسان و پدیدآورندگان ادبیات کودک، دانشجویان و همه علاقه‌مندان با نامزدهای تصویرگری جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۲، تلاش برای معرفی بیشتر و تبادل نظر در رابطه با آثار نامزد ایرانی جایزه اندرسن (محمد علی‌بنی‌اسدی) و دیگر تصویرگران برجسته جهان، استفاده از نظرات کارشناسان ادبیات کودک و تصویرگری، بررسی نوع دیدگاه‌ نسل‌ها و تخصص‌های متفاوت به پدیده تصویر و مهم ‌تر از همه درگیر کردن گروه‌های تخصصی شورای کتاب کودک با جایزه اندرسن.

 آثار نامزدان برجسته ترین جایزه ادبیات کودک جهان در ایران

ترهنده درباره  کیفیت آثار این تصویرگران گفت: "کتاب‌های رسیده دارای کیفیت متفاوتی هستند. کتاب‌ها عموما از سطح بالای هنری و ادبی برخوردارند، اما در میان شان آثاری بسیار درخشان و تعدادی اثر متوسط هم وجود دارد. داوری میان برترین های ادبیات کودک جهان کاری بسیار دشوار است."

به گفته ترهنده آثار نویسندگان نامزد این جایزه ی بزرگ دنیای ادبیات کودک نیز در دست بررسی است و کارشناسانی از شورای کتاب کودک در ترجمه و تهیه خلاصه آثار غیر انگلیسی با او همکاری می کنند. ترهنده امیدوار است که پس از بازگشت از جلسه داوری با همکاری بخش بین‌الملل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، نمایشگاهی از کل آثار (متن و تصویر) برپا کند. 

استقبال از این نمایشگاه یک روزه بسیار خوب بود. افرادی چون توران میرهادی بنیان گذار شورای کتاب کودک و نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، زهره قایینی رئیس دو دوره گذشته هیات داوران جایزه اندرسن و پدیدآورندگان و کارشناسان ادبیات کودک از جمله فرشید مثقالی (تنها برنده ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن)، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده برجسته و برنده لوح افتخار IBBY،‌ بهرام کلهرنیا (از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک)، کمال طباطبایی (رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران) حسین نظری (مدیر اجرایی  انجمن تصویرگران)،‌ بهزادغریب پور(از اعضای کمیته جوایز شورای کتاب کودک)، علیرضا گلدوزیان، هدا حدادی، پیمان رحیمی زاده،  سحر حق گو، ‌امیر شعبانی پور،‌ فرشاد رستمی، شماری از مترجمان زبان‌های مختلف ادبیات کودک و نوجوان و دانشجویان کارشناسی گرافیک، کارشناسی ارشد تصویرگری و هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا منطقه ۱۲ و ناشرانی مانند نشر نواندیش و ... .از بازدید کنندگان این نمایشگاه بودند. 

آثار نامزدان برجسته ترین جایزه ادبیات کودک جهان در ایران

جایزه اندرسن که به آن نوبل کوچک نیز گفته می شود معتبرترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان است هر دو سال یکبار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر و برای یک عمر تلاش در حوزه ادبیات کودک تعلق می‌گیرد. آثار این نویسنده و تصویرگر باید از ارزش ادبی و هنری بالایی برخوردار باشد و سهم پایداری در ادبیات کودک کشور خود و جهان داشته باشد. اصالت، خلاقیت و نوآوری از دیگر معیارهای این جایزه اند. نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی شعبه های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان نامزد می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را برمی گزینند. در حال حاضر ۷۵ کشور جهان عضو دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هستند. در این دوره ۳۰ تصویرگر و ۲۷ نویسنده از ۳۲ کشور نامزدهای خود را به این دفتر معرفی کرده اند. محمدعلی بنی اسدی نامزد ایرانی ۲۰۱۲ این جایزه در بخش تصویر است. 

Submitted by admin on