آغاز به خواندن: برنامه ای برای سه مرحله مهم زندگی در خواندن

"آغاز به خواندن ـ سه مرحله مهم از زندگی برای خواندن" برنامه ای است برای تقویت مهارت های زبانی و خواندن کودکان در سنین پایین در آلمان.  این برنامه را وزارت آموزش و پرورش و پژوهش این کشور و بنیاد خواندن به اجرا می گذارند.

کودکانی که با کتاب و قصه بزرگ می شوند به راحتی نیز خواندن را می آموزند و از آموختن آن نیز لذت می برنند. آموختن خواندن یکی از پیش نیازهای مهم برای دستیابی به فرصت های آموزشی بهتر است.

در این برنامه کودکان در سه مرحله یک سالگی، سه سالگی و شش سالگی بسته هایی را دریافت می کنند. این بسته ها شامل یک کتاب تصویری برای کودک و رهنمود هایی ارزشمند درباره یادگیری زبان و خواندن برای والدین است. در این راستا برنامه ها گوناگونی نیز در محل اقامت خانواده ها به اجرا در می آیند.

 

این برنامه در سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۸ به پایان می رسد. در این هشت سال حدود ۴/۵ میلیون از این بسته در سه سال پیاپی به کودکان هدیه می شود:

 

 

  • از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی خانواده هایی که کودکشان  یک ساله شده، نخستین بسته را دریافت کرده اند. این بسته در ویزیت دوره ای کودک در مطب پزشک کودکان به او هدیه شده است.

این بسته حاوی یک کتاب، رهنمودهایی برای خواندن برای والدین به زبان های گوناگون و اطلاعات لازم درباره  کمک و فعالیت های گوناگون در محل اقامت آنهاست.

 

 

  • از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، بسته دوم در سه سالگی این کودکان و از طریق کتابخانه های عمومی محل اقامت والدین، به آن ها و کودکانشان هدیه داده خواهد شد. بدین ترتیب والدین و کودکان با جاهایی که می توان در آن ها کتاب یافت آشنا می شوند.

 

  • بسته سوم از سال ۲۰۱۶ به كودكان، به هنگام ورود به سال اول دبستان، هدیه می شود. این بسته کودکان در آموزش خواندن همراهی می کند. افزون بر آن، والدین را آگاه می سازد که کودکان در این مرحله کلیدی از آموختن به پشتیبانی ویژه آن ها نیاز دارند.

این پرژوه وب گاهی را نیز در اختیار والدین و دیگر موسسه ها (مطب پزشکان، کتابخانه ها و دبستان ها)  قرار می دهد، که با مراجعه به آن می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند و آن را بارگیری یا دانلود کنند.

 

 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by editor3 on