آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر، امروز ۱ آگوست آغاز می‌شود و تا ۷ آگوست ادامه خواهد داشت.

هفته جهانی شیر مادر، اول آگوست هر سال در کشورهای مختلف جهان آغاز می‌شود. هدف از نام‌گذاری این روز، تشویق به تغذیه کودکان با شیر مادر و بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است.

تغذیه با شیر مادر، مناسب‌ترین راه برای فراهم آوردن مواد مغذی مورد نیاز نوزادان است که از اولین ساعت‌های تولد تا ۶ ماهگی، تنها غذای او را تشکیل می‌دهد. سایر مواد غذایی مکمل که کودک برای رشد به آن‌ها نیاز دارد باید از ۶ ماهگی در کنار شیر مادر برای او فراهم می‌شود. لازم است تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی کودک ادامه ‌یابد. شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است. پزشکان بر این عقیده‌اند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می‌کنند، برخوردارند.

در بخشی از دست‌نامه مادر و نوزاد درباره‌ی تغذیه با شیر مادر می‌خوانیم: «ارزش غذایی شیر مادر بهتر از چربی و پروتئین شیرهای دیگر هضم و جذب می‌شود. به همین سبب دردهای قولنجی، جمع شدن گاز، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتئین در این شیرخواران کم‌تر مشاهده می‌شود. ترکیب شیر مادر همراه با رشد شیرخوار تغییر پیدا می‌کند. به سبب ویژگی‌های شیر مادر، شیرخوار پرخوری نمی‌کند و خوب وزن می‌گیرد، در نتیجه مبتلا به چاقی ناشی از مصرف شیر خشک که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، مفصلی و دیابت در بزرگ‌سالی است، نمی‌شود.»

امسال با برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، مردم سراسر دنیا تشویق به «پشتیبانی از مادران برای شیردهی در هر زمان و مکان» می‌شوند؛ چنانکه وظیفه‌ی همه‌ی جامعه‌ها فراهم آوردن بستری مناسب برای مادران است تا در هر شرایطی، امکان تغذیه کودکانشان را با شیر خود داشته باشند.

اینفوگرافیک‌های کمپین ۲۰۱۶ «مادران را برای شیردهی به کودکانشان در هر زمان و مکانی پشتیبانی کنید»:

  • در مرکز خرید

 

تغذیه با شیر مادر

 

  • در رستوران

 

تغذیه با شیر مادر

 

  • در اتوبوس

 

تغذیه با شیر مادر

 

  • در مرکز شهر

 

تغذیه با شیر مادر

 

  • در پیک‌نیک

 

تغذیه با شیر مادر

 

کلیدواژه:
منبع
world health organizationدست نامه مادر و نوزاد
Submitted by editor71 on