آماری از کودکان کار کارگاه های زیر زمینی در دست نیست

تیتر:
آماری از کودکان کار کارگاه های زیر زمینی در دست نیست

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای رفع معضل کودکان کار باید حساسیت سیاست گذاران و مردم بر انگیخته شود گفت: در تدوین حقوق شهروندی اشاره ای جدی به حمایت از کودکان نشده و تدوین برنامه ششم بهترین فرصت برای تاسیس نهاد حمایت از کودکان است.

کوخ نشینان پنهان مانده از چشم

محرومیت به چه معناست؟ فقر چه مفهومی دارد؟واژه هایی که شاید دیگر معنا و مفهوم اصلی خود را از دست داده اند. در شهری که ساختمان های سر به فلک کشیده اش برای دست ساییدن به آسمان با هم رقابت می کنند و یا شهروندانش در آلوده کردن هوای آن با خودروهای تک سرنشین و مرفه اش مسابقه گذاشته اند شاید فقر و محرومیت معنایی غیر از آنچه که باید داشته باشد اما در حاشیه همین شهر کسانی زندگی می کنند که از ابتدایی ترین امکانات زندگی محرومند. کودکانی زندگی می کنند که وسایل بازیشان نه گیم های دیجیتالی بلکه گل های به جا مانده از خشت هایی است که خود آنها را درست می کنند. آری در پس این شهر بزرگ و شلوغ هستند مکان هایی که کودکانش نمی دانند آرزو چیست چه رسد به اینکه وقتی برای فکر کردن به آن داشته باشند.

به گزارش سرویس «شهری» ایسنا، فاطمه دانشور با حضور در روستای محمود آباد از روستاهای حاشیه تهران واقع در منطقه ٢٠ شهرداری تهران از فضاهای اموزشی که به همت شهرداری این منطقه و انجمن یاریگیران خورشید در کانکس ها تعبیه شده اند و مختص کودکان کاری هستند که در کوره های اجر پزی به کار گرفته می شوند، بازدید کرد.

دانشور با اشاره به مشکلات و مصایب این کودکان گفت: در این جا ما با کودکانی مواجه هستیم که از بسیاری حقوق خود محرومند و وضعیت چهره شان بیان کننده مشکلات تغذیه و سلامت آنان است. کودکانی که به کار گمارده می شوند از کمترین حقوق انسانی نظیر برخورداری از هوای سالم و آب سالم محرومند و اگر این فضاها فراهم نمی شد از آموزش هم محروم بودند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این در شرایطی است که شهرداری به لحاظ قانونی متولی رسیدگی به این موضوع نیست و حال آنکه همواره یک سوال بزرگ در پس ذهن دوستداران و فعالین اجتماعی وجود دارد؛چرا ما کارفرمایانی داریم که کودکان را به کار می گیرند در صورتی که قانون منع کار کودک وجود دارد؟ چه کسی این قانون را باید اجرا کند؟ تا به حال چند بازرس این کارگاه ها یا کوره های آجر پزی را رصد کرده اند؟

وی افزود: چه کسی پاسخگوی مشکلات این کودکان است، کودکانی که بهای واقعی و دستمزد حقیق خود را نمی گیرند ، کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند و کودکانی که با مشکلات روانشناسی مواجه هستند. کودکانی که نمی دانند آرزو چیست چه برسد به اینکه وقتی برای فکر کردن به آن داشته باشند. به راستی بازرسین دستگاه های مربوط تا چه اندازه به این موارد رسیدگی کرده اند؟

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کدام نهاد مسئول آمده و این وضعیت را رصد کرده؛ وزارت بهداشت و درمان ، وزات کار ، وزارت آموزش و پرورش ! این در شرایطی است که این کودکان با مشکلات پنهان نظیر آزار والدین هم دست به گریبان هستند.

دانشور گفت: تا زمانی که حساسیت این موضوع برای نهاد های مسئول و سیاست گذار به وجود نیاید نمی توان به رفع این معضل اجتماعی امید داشت اما این تنها راهکار نیست و مردم نیز باید در این موضوع دخیل شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران افزود: امروز در سر چهار راه ها و خیابان ها کودکانی هستند که جلوی خودروها را می گیرند و طلب کمک مالی می کنند ، کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند چرا که نه از آن پول بهره ای می برند و نه خانواده ای دارند که به تغذیه آنها بپردازد بنابراین بهترین کار ممکن این است که شهروندان در خودروهای خود مواد تغذیه ای مانند کیک و شیر و میوه داشته باشند به این کودکان بدهند تا حداقل این کودکان از سوء تغذیه در رنج نباشند.

وی خطاب به شهرداری تهران گفت: پیشنهاد من این است شهرداری در این مکان ها تعدادی سرای محله بسازد و در ان ها خانه های سلامت تعبیه شود تا این کودکان از نظر بهداشتی تحت مراقبت باشند.

فاطمه دانشور همچنین با ابراز امیدواری از حضور فعالین اجتماعی در تدوین قوانین گفت: در تدوین حقوق شهروندی اشاره ای جدی به کودکان نشده است، همچنین در برنامه پنجم توسعه نیز کودکان جایگاه با اهمیتی نداشتند که این نشان می دهد موضوع کودکان چندان برای سیاست گذاران ما با اهمیت نبوده اما حال که برنامه ششم در دست تدوین است بهترین فرصت برای حضور فعالیت اجتماعی و توجه به این موضوع مهم است. این امر می تواند با تاسیس نهاد حمایت از کودک محقق شود. نهادی که در پس رویکرد قابل تقدیر رییس جمهور در بازدید از مراکزی نظیر شیر خوارگاه آمنه و یا مرکز شبیر قابل تحقق به نظر می رسد.

رییس کمیته اجتماعی همچنین خاطر نشان کرد: آماری که در سال ٨٩ مبنی بر وجود کودکان کار در سطح شهر استخراج شده بود حضور ١٣ هزار کودک کار را بیان می کرد حال آنکه این آمار در حال حاضر به روز رسانی نشده است کما اینکه آماری هم از حضور کودکان کاری که در کار گاه های زیر زمینی مشغل کار هستند در دست نیست. بهتر است شهرداری با همکاری سازمان های خیریه و ان جی او ها این آمار را استخراج کنند.

دانشور عدم آگاهی والدین و کودکان از شرایط سلامت جسمی و روحی خود را یکی از دلایل عمده ابتلای آنها به بیماری های خطر زا برشمرد و افزود: امیدواریم با مشارکت نهادهای مردمی و خیرین، این امکان آموزشی و فرهنگی برای تمامی کوره های آجرپزی این روستا فراهم شود.

دانشور ادامه داد: این کانکس های آموزشی از سوی سازمان رفاه خدمات اجتماعی شهرداری تهران تامین و توسط NGOها تجهیز شده است.

بر اساس گزارش سایت شورای اسلامی شهر تهران، انجمن یاریگران خورشید به عنوان یک موسسه مردم نهاد فرهنگی و حامی کودکان آسیب دیده اجتماعی و نابرخوردار، اجرای فعالیت های آموزشی برای کودکان کار تحت پوشش این فضای آموزشی را برعهده دارد که برپایی کارگاه های آموزشی با عناوین خلاقیت تصویری، قصه خوانی، مهارت زندگی، بهداشتی، تقویت تحصیلی، بازی و سرگرمی، برنامه های ورزشی و مشاوره و سوادآموزی به والدین از جمله مهمترین آن است.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۶
Submitted by editor3 on