آموزش به زبان مادری، نیاز زمانه!

۲۱ فوریه برابر با دوم اسفند، روز جهانی زبان مادری است. روزی که از یازده سال پیش به طور رسمی در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۹۹ برای بزرگ داشت و ترویج تنوع فرهنگی و پذیرش چند زبانی در میان ساکنان کشورهای مختلف جهان، ۲۱ فوریه را به نام روز جهانی زبان مادری (International Mother Language Day) نامگذاری کرد. از آن سال تاکنون در این روز، در سراسر جهان برنامه های ویژه ای برگزار می شود تا اهمیت احترام گذاشتن به زبان های گوناگونی که در  پهنه کشورهای مختلف جهان بر زبان انسان هایی از نژاد و اقوام گوناگون رانده می شود، همواره در یادها بماند.
امسال نیز، مراسم یازدهمین سال گرامی داشت زبان مادری، از فردا ۲۱ فوریه در چهارچوب و با توجه به آغاز سال جهانی دوستی بین فرهنگ ها ( در سال ۲۰۱۰)  در یونسکو اغاز می شود. به همین مناسبت یک گردهمایی بزرگ به نام  گردهمایی بین المللی تبادل فرهنگی (International Symposium on Tanslation and Cultural   Mediation) نیز در ۲۲ و ۲۳ فوریه در مقر یونسکو در پاریس برگزار می شود.
در ماده ۳۰ پیمان نامه حقوق کودک نیز بهره مندی کودک از زبان و فرهنگ بومی خود، به عنوان یکی از حقوق اساسی کودک در نظر گرفته شده و بر آن تاکید شده است:
"ماده‌ی ۳۰
در کشورهایی که اقلیت‌های بومی، مذهبی یا زبانی وجود دارند یا افرادی با منشاء بومی، کودک متعلق به این گونه اقلیت‌ها یا کودکی که بومی است نباید از حق برخورداری از فرهنگ خود، برخورداری از مذهب خود و اعمال آن یا استفاده از زبان خود به همراه سایر اعضای گروهش محروم شود."
فرا رسیدن روز جهانی زبان مادری خجسته باد!
 

Submitted by admin on