آموزش مفاهیم ساده ی ریاضی و علوم با کمک اسفنج (برای ٣ -٥ سال)

عنوان لاتین:
Soak Up Some Learning

اسفنج ها در هر اندازه و شکلی برای تجربه کردن مفاهیم ریاضی و علوم بسیار مناسب هستند. کودک تان می تواند مفاهیم خشک/تر، سنگین/سبک، سخت/نرم را با کمک اسفنج بفهمد. درک این مفاهیم متضاد یا نسبی، راه ساده ای برای یادگیری خاصیت های فیزیکی پایه، همانند حالت های مختلف اجسام و فرآیند تغییر و علت و معلولی است. کودک شما می آموزد که چگونه آب، ماهیت اولیه ی اسفنج را تغییر می دهد. او تغییرات بافت، شکل، اندازه و وزن را که از مفاهیم مهم ریاضی در وزن کردن و اندازه گیری به شمار می آیند، مشاهده می کند. البته از اسفنج ها به عنوان ابزار هنری برای نقاشی کردن و چاپ کردن هم استفاده می شود. بیش از همه، ویژگی نرم و ارتجاعی اسفنج، از آن یک ابزار بازی مناسب برای کودکان می سازد.

پس با یک اسفنج، این فعالیت های ساده و سرگرم کننده را انجام دهید:

  •     اسفنج را با آب خیس کنید. از کودک تان بخواهید بگوید اسفنج با افزودن آب چه تغییری می کند. او را تشویق کنید تفاوت هایی را که می بیند شرح دهد.
  •      اسفنج طبیعی و اسفنج آشپزخانه را با هم مقایسه کنید. آن ها چه تفاوت هایی با هم دارند؟ چه شباهت هایی دارند؟ توضیح بدهید که اسفنج طبیعی جانوری است که در اقیانوس زندگی می کند. سوراخ های کوچک اسفنج، روزنه هایی هستند که اسفنج ها به کمک آن ها غذا را از آب تصفیه می کنند. کودک شما با کمک یک ذره بین کوچک می تواند روزنه ها و بافت اسفنج طبیعی را با دیگر اسفنج ها مقایسه کند.
  •     باران بسازید: هنگامی که کودک تان در حال حمام کردن است، درباره ی باران با او صحبت کنید. از او بپرسید:" باران از کجا می آید؟ از ابرها! از اسفنج به عنوان ابر استفاده کنید و چرخه باران را برای او شرح دهید. به او توضیح دهید که همیشه بخار آب در هوا وجود دارد، گرچه ما آن را نمی بینیم و از تجمع آن ها ابرها به وجود می آیند. وقتی ابرها پر از ذرات بخار می شوند باران می بارد. اسفنجی به او بدهید و از او بخواهید وانمود کند ابر است. یک آبفشان به او بدهید تا با آن، اسفنج خود را تر کند. سپس از او بخواهید با فشردن اسفنج، ببنید آیا آبی بارانی فرو می ریزد یا خیر. بعد با آبفشان اسفنج خود را  کاملا از بخار آب خیس کند و باز هم اسفنج را بفشارد. این بار چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  •     گودال آب بسازید: در یک سینی با ریختن کمی آب، گودال آبی بسازید. سپس از کودک تان بخواهید میزان جذب آب با اسفنج، حوله ی کاغذی و حوله ی پارچه ای را تجربه کند. کدام یک از این سه، آب را بهتر جذب می کند؟  اگر چیزی را که بهتر از بقیه آب را به خود گرفته است بفشارید، چه اتفاقی می افتد؟
  •     شناور شدن: با استفاده از یک اسفنج خیس و یک اسفنج خشک، مفهوم شناور شدن را به کودک خود آموزش دهید. از او بپرسید که کدام یک از این دو اسفنج، بر آب شناور خواهد رفت. سپس آزمایش کنید. ممکن است او از دیدن اسفنجی که اول روی آب شناور می شود و پس از خیس شدن در آب فرو می رود، شگفت زده شود. هنگامی که اسفنج را می فشارید، چه اتفاقی می افتد؟ آیا دوباره روی آب شناور می شود؟
  •     از اسفنج به جای قلم موی نقاشی استفاده کنید: اسفنج های کفی برای برش شکل های گوناگون و جالب برای نقاشی بسیار مناسب هستند. با گیره ی لباس برای اسفنج یک دستگیره درست کنید. به کودک خود نشان دهید چگونه اسفنج را در رنگ فروببرد و روی کاغذ چاپ کند. از اسفنج برای آفرینش اثر هنری، کتاب های تصویری، کارت های تبریک و کاغذ کادو استفاده کنید.
  •     با اسفنج یک عروسک خیمه شب بازی ساده بسازید: از یک اسفنج مستطیل شکل صاف به عنوان چهره ی عروسک و از چندین اسفنج کوچک مختلف برای اجزای چهره ی آن استفاده کنید. از کودک تان درباره ی محل گذاشتن چشم ها، بینی و ... بپرسید. سپس آن ها را با چسب بچسبانبد. کودک تان می تواند عروسک اسفنجی خودش را بسازد.

 

 

 

ویراستار:
عاطفه سلیانی
Submitted by editor3 on