آموزش یک دختر برابر با آموزش یک خانواده!

 "اگر به یک پسر آموزش دهید، تنها به یک پسر آموزش داده اید، اما اگر به یک دختر آموزش دهید، به همه خانواده وافراد پیرامون او آموزش داده اید." 

این سخنان شیح حسینه، نخست وزیر بنگلادش در نشست آغاز یک همکاری جهانی تازه برای تمرکز بر آموزش دختران و زنان است. 

 این نشست، در روز ۲۶ می (۵ خرداد) ، در دفتر یونسکو برگزار شد و رهبران سیاسی عالی رتبه از کشورهای مختلف همراه با دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل یونسکو در آن شرکت کردند. اکنون، ۳۹ میلیون دختر در سن دبستان در جهان، به مدرسه و آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. دو سوم از ۷۹۶ میلیون بزرگسال بی سواد دنیا هم، زنان هستند. نکته دیگر این که تنها یک سوم از کشورهای جهان، موفق شده اند به برابری جنسی در آموزش دست پیدا کنند. 

آموزش یک دختر برابر با آموزش یک خانواده

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، در این گردهمایی گفت: "هیچ سد جابجا نشدنی و هیچ مشکل بدون راه حلی در این راه وجود ندارد. زنان و دختران جوان، اکنون دارند دنیا را دگرگون می کنند. ما باید از آن ها پشتیبانی کنیم و ابزارهای مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم تا آن طور که می پسندند دنیا را شکل دهند و بسازند." 

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم در سخنانی گفت که سرمایه گذاری بر زنان و دختران باید در قلب تلاش ها برای توسعه جهانی قرار بگیرد. او گفت: "فراهم کردن آموزش پیامی از امید و خودباوری به همراه می آورد. با وجود آموزش انسان ها درمی یابند که آينده ای دارند که می توانند آن را شکل دهند و دنیا به باورها و آرزوهای آن ها اهمیت می دهد."

آموزش یک دختر برابر با آموزش یک خانواده

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش هم در این مراسم در سخنانش به تلاش های کشورش برای بهبود رفاه و آموزش دختران از سال ۱۹۷۱ اشاره کرد. برنامه همکاری جهانی برای آموزش زنان و دختران، به طور ویژه بر آموزش دوره راهنمایی و آموزش بزرگسالان، به ویژه در آسیا و آفریقا تمرکز خواهد کرد.  

Submitted by admin on