آیا گفتاردرمانی برای درمان اندوه کودکان بهتر از دارو است؟

برخی از کودکان مشابه بزرگسالان، دردهای مزمن غیر قابل توضیحی را تحمل می کنند. آن ها هر روز کمر درد دارند و یا پاهایشان ناراحت است و یا گردن آن ها به شکل ثابت لرزش دارد و هیچ کس هم علت آن را نمی داند.

دکترها این نوع دردها را «ایدیوپاتیک» می نامند، نامی پزشکی به معنای «ناشناخته». دردهای ایدیوپاتیک خودبخود و بدون دلیل خاصی ظاهر می شوند.

یکی از بزرگترین رازهای پزشکی، بهترین نحوه درمان دردهای ایدیوپاتیک است. می توان از مسکن های قوی استفاده کرد، اما این یک راه حل بلند مدت مناسب نیست، چون بیماران به این قرص ها عادت کرده و حتی در بعضی موارد به آن ها اعتیاد پیدا می کنند. در کودکان شرایط از این هم وخیم تر است، چون ممکن است سال ها آنان را در معرض داروهای خواب آور قرار دهد.

اما مقاله ارائه شده در مجله پزشکی «درد» راه حل دیگری ارائه می کند. طبق مطالعه صورت گرفته، کارشناسان از نوع خاصی از رفتاردرمانی بهره برده اند که «پذیرش و تعهددرمانی» نامیده می شود. آنان این روش را بر روی ۱۶ بیمار ۱۰ تا ۱۸ ساله پیاده کرده و تنها بعد از ۱۰ هفته از شروع درمان که بیماران در حین آن، روش هایی را برای پذیرش بیماری خود و ادامه زندگی آموزش می بینند، نتایج قابل توجهی بدست آوردند. این کودکان در مقایسه با ۱۶ کودک دیگر که از دارو و یا روش های استاندارد گفتاردرمانی استفاده کرده اند، درد کمتری را تحمل کرده و و روز به روز کارایی بهتری داشته اند.

اما این روش دقیقا چیست؟ درحالیکه روش های استاندارد روان درمانی غالبا سعی می کنند تا افکار منفی را با ارائه سوالات تحقیقی تغییر دهند (نظیر اینکه: آیا همکاران شما واقعا از شما متنفر هستند، و یا شما اینگونه تصور می کنید؟)، متخصصین در روش جدید، مصرانه می کوشند تا افکار مخالف زندگی را از بیمار دور کنند.

افکار منفی بارها و بارها راهی را برای بازگشت مجدد می یابند. اما روش جدید به بیمار آموزش می دهد که افکار و احساسات منفی و ناراحتی های جسمی (نظیر درد مزمن) را که ممکن است بیمار مدت ها با آن درگیر بوده است، بپذیرد. هدف، مشاهده و آگاهی از افکار و احساسات منفی بدون درگیر شدن با آن ها و عمل کردن بر اساس ارزش ها (دوست داشتن، سخن گفتن و انجام فعالیت های روزانه) است. بطور خلاصه، در این روش متخصصین بیمار را با وجود بیماری، تشویق به زندگی و تعهد به آن می کنند.

این روش پیش از این کارایی خود را در شرایط مختلف – از افسردگی تا اعتیاد و حتی شیزوفرنی – نمایش داده بود، اما این اولین باری است که از این روش برای درمان کودکان بیمار استفاده می شود.

Submitted by editor6 on