ابتکار دولت اندونزی درست کاری در کودکان را نهادینه می کند

به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا» و به نقل از روزنامه "نیویورک تایمز"دراواخر سال ۲۰۰۷ دولت اندونزی با به تنگ آمدن از فساد مالی حاکم  در کشورش دست به ابتکاری جالب زد

.فروشگاه هایی بدون فروشنده و صندوق دار ابتدا در مدارس و سپس در سراسر اندونزی راه اندازی شدند.
در این فروشگاه ها به خریداران آن قدر اطمینان شده که آن ها بدون حضور فروشنده مبلغ اجناسی که خریده اند را با توجه به قیمت روی آن ها درون صندوق می گذارند.
 فروشگاه‌های مدارس و دبیرستان‌ ها آغازگر این طرح بودند تاصداقت در کودکان و نوجوانان با توجه به آینده ساز بودن آن ها نهادینه گردد. جالب آن که بررسی صندوق ها در پایان هر ماه نشانگر آن است که هیچ دانش‌آموزی در پرداخت پول خود تقلب نکرده و حتی برای برداشتن پول وسوسه نشده است.
دانش آموزان گویا از این اعتمادی که به آن ها شده خرسندند و می گویند: این کار، درست کاری و راست گویی را در وجود ما برانگیخته می کند. هر چند در کلاس‌های درس هنوز تقلب زیاد است، اما  با این روش حداقل یاد می‌گیریم در معاملات راست گو باشیم. من فکر می‌کنم این برای جامعه نیز بسیار مهم است زیرا فساد مالی در کشور ما یک مشکل بزرگ شده است.
این فروشگاه‌ ها تنها بخشی از برنامه بزرگ دولت است که در اواخر سال ۲۰۰۷ با تاکید بر مبارزه با  فساد مالی اندونزی راه‌اندازی شد. این دولت تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۰۹ ده هزار فروشگاه دیگر در ۳۳ ایالت به همین شیوه کار خود را آغاز کنند.
 

Submitted by editor6 on