ارج نامه شورای کتاب کودک منتشر شد

"ارج نامه، علم عاشقی" نام کتابی است که به مناسبت پنجاه سال فعالیت فرهنگی شورای کتاب کودک به کوشش شهرام اقبال زاده در شورای کتاب کودک تهیه شده و نشر کتابدار آن را منتشر کرده است.

این کتاب دارای دو مقدمه، ۳۵ دل نوشته و ۵ مقاله از اعضا، دوستداران و فعالان عرصه ادبیات کودک است. کتاب با جملاتی از توران میرهادی از کتاب "مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران" آغاز می شود:
"دعای خیر مادر همیشه برای ما این بود: آرزو می کنم تک تک شما عشق بزرگ را بشناسید . آن وقت خیلی تغییر خواهید کرد . در آن زمان ، ما نمی فهمیدیم که او چه می گوید. فکر می کردیم چگونه ممکن است عشق بزرگ را بشناسیم و آن را تجربه کنیم. مادر معتقد بود که عشق بزرگ یک بار سراغ آدم می آید و تمامی هم ندارد. اگر آمد ، همیشه می ماند. من امروز در این سن و سال، منظور مادرم را بسیار خوب درک می کنم . او از عشق تصور یک شعله فروزان مداوم را در وجود انسان داشت ، شعله ای که گرما و حرکتش دائمی است، تمامی ندارد و در هر لحظه ، از آدمی چیز بهتری می سازد، انسان را تشویق می کند تا از خودش تصویر بهتری بسازد و به واقعیت آن تصویر در درون خود برسد."
 شهرام اقبال زاده در مقدمه اول این کتاب با عنوان" باغ بسیار میوه شورا "اشاره می کند: "به نظر من در تاریخ جدید ایران، از دوره مشروطیت به بعد، شورا تنها جریانی است که احترام به کودکان، به انسان و به همکاران از همه نسل ها ( هم اکنون سه نسل در کنار هم کار می کنند) را از حرف به عمل در آورده و توانسته است الگویی موفق به وجود آورد که مبتنی است بر خرد جمعی و توجه به نظرات و انتقادات و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های اعضا برای بررسی ادبیات کودک و تشویق و توسعه آن به عنوان نهاد مدنی متکی بر کار داوطلبانه." و خانم نوش آفرین انصاری در مقدمه دوم این کتاب چند ویژگی اساسی شورای کتاب کودک در طول پنجاه سال حیات خود همچون آموزندگی، پذیرندگی، زایندگی و ماندگاری را مورد تحلیل قرار می دهد.

عنوان آثار در بخش دل نوشته ها و مقاله ها عبارتند از:
شورا و موسسه مادران امروز (مریم احمدی شیرازی ) ،قصه ما راست بود ( فرزانه اخوت) ، شورایی ها و مرادی کرمانی ، روایت هوشنگ دوم به روایت من (شهرام اقبال زاده ، هوشنگ مرادی کرمانی)، شورا، عبور از قهرمان پروری (احمد اکبرپور) ، شور شورا (غلامرضا امامی)، قصه عشق (اشرف امینی)، من و شورا تقریبا هم سن هستیم (شهلا انتظاریان)، با چشمان بسته (ثمینه باغچه بان)، پنج دهه تلاش (محمد علی بنی اسدی)، اتفاقی، همچون معجزه ( ملیحه پیشداد محمدی )، از شورا تا کتاب صلح با معماری ایران (محمد رضا حائری)، پنجاه سال مدیریت عشق در شورای کتاب کودک (محسن حاجی زین العابدینی)، علم عاشقی (عباس حری) ، شورا ، مدرسه ای که می رفتم (یعقوب حیدری)، الفبای شورا چگونه در جانم نشست (مهرناز خراسانچی)، شورا و جیب های پر از کتاب (ناهید رئوفی)، تاریخ نگار یا تاریخ ساز؟ تاریخ در آیینه فرهنگنامه (مینا رئیس دانا)، من و شورای کتاب کودک ( نورالدین زرین کلک)، شخصیتی نمونه و نمادی از شورا ( فریده سبزعلیزاده)، از شورایی شدن تا شورایی بودن (عاطفه سلیانی)، پنجاه سال دوام در وضعیت موقت (علی اصغر سیدآبادی)، این سه نفر، خوانشی بر نقش توران میرهادی، نوش آفرین انصاری، و ثریا قزل ایاغ در شکل گیری و توسعه ادبیات کودک در ایران ( جبار شافعی زاده )، صلح را در شورا آموختم ( ابراهیم عمرانی )، از مدرسه فرهاد تا شورای کتاب کودک ( پروین فخاری نیا ) ، یکی بود یکی نبود ، غیر از خدای مهربان هیچ کس نبود ( فرشته قبادی)، سی سال پیوند من با شورا (فاطمه مرتضایی فرد)، در راه اندیشه و مهرورزی (اسفندیار معتمدی) ، اگر شورا نبود ...(لیلا مکتبی فرد) ، فرهنگ کار داوطلبانه یا فرهنگ کار داوطلبانه ( ایوب موحدی پور)، شورایی که ما ساختیم و اکنون سرمایه ای که ما را می سازد ( ندا موحدی پور) ، رویاهایم را می شناختند ، بی آنکه مرا بشناسند ( مانا نثاری ) ، روابط پویا در خانواده شورا ( نفیسه نفیسی )، با یک گل بهار می شود! (پری نقاش پور) ، در ستایش پیوسته کاری جمعی (رضی هیرمندی)، پنجاه سالگی آناهیتا ( محمدرضا یوسفی ) ، تصویر در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان ( مژگان اسداللهی نژاد) ، طرح پژوهشی راهکارهای جذب و نگهداشت نیروهای داوطلب در سمن ها، مطالعه موردی شورای کتاب کودک (بنیاد توسعه کارآفرینی، الهام شهسوارزاده)، آن روزگار ( فروغ الزمان جمالی)، بررسی فعالیت های شورای کتاب کودک از دیدگاه اعضا (الهام عسگری)، پنجاه سال ، پنجاه دستاورد (پوپک نیک طلب).
این کتاب در شورای کتاب کودک به بهای ده هزار تومان به فروش می رسد.

 

Submitted by editor3 on