اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران

عنوان لاتین
Lifetime: The Amazing Numbers in Animal Lives

آیا کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» کتابی درباره حیات‌وحش است؟ کتابی درباره شمارش است؟ یا کتابی درباره حل مسایل ریاضی؟ این کتاب همه این موارد را در کنار هم گرد آورده است. علوم در دنیای واقعی از یکدیگر جدا نیستند و کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» با مثال‌هایی جذاب اعداد و محاسبات را در بستر طبیعت به نمایش می‌گذارد.

نویسنده کتاب در مقدمه می‌نویسد: «کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» نشان می‌دهد در زندگی یک جانور خاص، یک رفتار یا ویژگی ظاهری چند بار بروز می‌کند. من بر اساس میانگین طول عمر یک جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده ثبت‌شده درباره رفتار و ویژگی‌های ظاهری جانوران این موارد را تخمین زده‌ام. به‌طور قطع این اعداد در هر یک از اعضای یک گونه کمی متفاوت است. شرایط جانوران به دلایلی چو وضعیت آب و هوا، زیستگاه، دشمنان، آلودگی، شکار و میزان دسترسی به غذا با هم فرق می‌کند. برای محاسبه دقیق‌ترین اعداد ممکن، با کارشناسان باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های بزرگ نگهداری آبزیان، کارشناسان مناطق حفاظت‌شده و استادان دانشگاه صحبت کرده‌ام.

از خواندن این کتاب و شمردن لذت ببرید! – لولا»

در کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» به ۱۱ عدد مربوط به ۱۱ گونه جانور اشاره شده است. توالی اعداد منظم نیست و تصادفی است. در انتهای کتاب گونه‌های جانوری ذکر شده در کتاب با جزییات بیشتر معرفی شده‌اند. هم‌چنین شیوه محاسبه ریاضی اعداد مربوط به هر جانور نیز تشریح شده است. پس از این بخش به مفهوم «میانگین» و سخن نویسنده درباره شیوه نگارش این کتاب پرداخته شده است. تصاویر کتاب جذاب و از نظر علمی دقیق هستند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» کتاب منتخب گروه‌های مختلفی بوده است و جوایز مختلفی را نیز از آن خود کرده است، مانند کتاب منتخب آموزگاران انجمن بین‌المللی خواندن در سال ۲۰۱۴ و بهترین کتاب سال کالج بنک استریت در سال ۲۰۱۴.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران»

«لولا م. شفر» نویسنده بیش از ۲۸۰ کتاب‌ کودک و نوجوان و مدرس دوره‌های نویسندگی است. او در سراسر آمریکا سفر می‌کند تا در کارگاه‌ها، مدارس و کنفرانس‌ها، آموزگاران و دانش‌آموزان را به نوشتن ترغیب کند.

«کریستوفر سیلاس نیل» تصویرگر شناخته شده کتاب‌های تصویری کودکان است که تاکنون جوایز مختلفی برده است. او علاوه بر تصویرگری به طراحی پوستر، جلد کتاب و ساخت انیمیشن نیز می‌پردازد.


تا به حال به این فکر کرده بودید که یک پروانه‌ بال‌پرستویی برای خوردن شهد، سراغ چند گل می‌رود؟ یا دارکوب در طول زندگی‌اش چند بار با منقارش تنه‌ی درختان را سوراخ می‌کند و برای خودش لانه می‌سازد؟ می‌دانید یک زرافه چند خال دارد و در طول زندگی‌اش چند سانت قد می‌کشد؟ اصلا تا به حال به شاخ‌های گوزن‌های قطبی فکر کرده‌ بودید؟ این شاخ‌ها در طول زندگی‌شان ده بار رشد می‌کنند و می‌افتند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» گزیده‌ای از دانستنی‌های علمی درباره‌ی جانوران است که نه تنها برای مخاطب کودک، بلکه برای بزرگسال هم می‌تواند جالب باشد.

«لولا م.شفر» نویسنده‌ی کتاب می‌گوید: «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران نشان می‌دهد در زندگی یک جانور خاص، یک رفتار یا ویژگی ظاهری چند بار بروز می‌کند. من بر اساس میانگین طول عمر یک جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده‌های ثبت شده درباره‌ی رفتار و ویژگی‌های ظاهری جانوران این موارد را تخمین زده‌ام. به طور قطع این اعداد در هر یک از اعضای گونه کمی متفاوت است. شرایط جانوران به دلایلی مثل وضعیت آب و هوا، زیستگاه، دشمنان، آلودگی* شکار و میزان دسترسی به غذا با هم فرق می‌کند. برای محسایه‌ی دقیق‌ترین اعداد ممکن، با کارشناسان باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های بزرگ نگهداری آبزیان، کارشناسان مناطق حفاظت شده و استادان دانشگاه صحبت کرده‌ام.»

یکی از ویژگی‌هایی که کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران»را با کتاب‌های علمی دیگر متمایز می‌کند این است که مختصر و با زبانی بسیار ساده، اطلاعات علمی را به مخاطب کودک انتقال می‌دهد. کودک به کمک تصویرسازی‌های ساده و تک‌رنگ کتاب می‌تواند به راحتی با حیوانات مختلف، مفهوم اعداد و شمارش آن‌ها آشنا شود. در هر صفحه، به واسطه‌ی معرفی ویژگیِ‌ یک حیوان، عددی به کودک معرفی، یادآوری یا آموزش داده می‌شود. سپس کودک به کمک تصویرسازی‌های هر صفحه و شمردنشان می‌تواند عددی را که آموخته، تمرین کند. پس می‌توان گفت «اعداد شگفت‌انگیز در زنگی جانوران»یک کتاب علمی-آموزشی-سرگرمی است.

لولا م. شفر، کتاب‌های بسیاری برای کودکان در همه‌ی رده‌های سنی نوشته و برنده‌ی «نشان افتخار شارلوت زولوتو» و «جایزه‌ی کتاب‌های منتخب کودکان» است. کتاب‌های او، نشان‌دهنده‌ی شیفتگی و احترام او به جهانِ طبیعی‌ است.

«کریستوفر سیلاس نیل» تصویرگر کتاب هم، کتاب‌های تحسین‌شده‌ی بسیاری در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد. تصویرهای او در کتاب‌ها و مجلات گوناگونی به چاپ رسیده و در تلویزیون نمایش داده شده‌اند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» برای کودکانی که می‌خواهند با مفهوم اعداد آشنا شوند کتاب بسیار مناسبی است.

این کتاب منتخب طرح سامان‌بخشی کتاب‌های رشد شده و برای گروه سنی بالای پنج سال مناسب است.

 

 

برگردان
سارا قربانی برزی
تصویرگر
Christopher Silas Neal, کریستوفر سیلاس نیل
تهیه کننده
بخش نخست: صفورا زواران حسینی، بخش دوم: فریبا دیندار
سال نشر
۱۳۹۷
نویسنده
Lola M. Schaefer , لولا م. شفر
ویراستار
واحد ویراستاری انتشارات فاطمی (ویرایش علمی), فرید مصلحی مصلح‌آبادی (ویراستار صوری – زبانی)
Submitted by editor3 on