افتتاح دو باشگاه سلامت و مشاوره نوجوانان برای پیشگیری از ایدز

در راستای طرح جهانی All In برای پایان همه گیری ایدز در جهان، روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت در مراسمی با حضور مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یونیسف دو باشگاه سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان در تهران افتتاح شدند.

طرح جهانی All In، یا طرح ۱۵ ساله برای توقف شیوع اچ آی وی ایدز، یک توافق جهانی میان برنامه ایدز سازمان ملل و یونیسف است که هدفش دسترسی به نوجوانان و ارایه خدمات مرتبط با اچ آی وی به آنان با توجه به نیازهای ویژه این گروه سنی و در راستای پیشبرد تلاشهای جهانی برای کنترل همه گیری ایدز تا پایان سال ۲۰۳۰ است.

این دو باشگاه سلامت و مشاوره که یکی ویژه ی دختران و دیگری برای پسران است، با مشاوره گروهی از کارشناسان این حوزه و همچنین خود نوجوانان و جوانان و با در نظر گرفتن نیازها و ویژگی های شخصیتی این گروه سنی طراحی و راه اندازی شده اند. این مراکز قرار است خدمات مشاوره و اطلاع رسانی در مورد رفتارهای پرخطر و ابتلا به اچ آی وی را در اختیار نوجوانان قرار دهند.

دکتر حاجی میر اسماعیلی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در سخنان خود در مراسم افتتاحیه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این مراکز بر اهمیت همکاری بین بخشی برای تدوام خدمات آن ها تاکید کرد.

همین طور رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، پروین افسرکازرونی با اشاره به آخرین امار کشور در زمینه اچ آی وی/ ایدز گفت: «روند افزایشی موارد ابتلا در کشور و کاهش سن مبتلا شدگان بیانگر این حقیقت است که همه سازمان ها از جمله وزارت آموزش و پرورش باید برای توقف همه گیری ایدز میان نوجوانان و جوانان به کمک وزارت بهداشت بیایند.»

 این مراکز بخشی از یک طرح آزمایشی در چارچوب همکاری مشترک بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یونیسف است. دو مرکز دیگر نیز در سال ۹۴ در شیراز و کرمانشاه به این منظور افتتاح شدند. ایران تنها کشور پیشگام در منطقه خاورمیانه است که طرح ۱۵ ساله توقف همه گیری ایدز را اجرا می کند.

طرح جهانی ۱۵ ساله در اقدامات خود بر چهار حوزه تاکید می کند: بسیج و توانمند سازی نوجوانان برای مراقبت از خود در برابر اچ آی وی ایدز، بهبود روش های جمع آوری اطلاعات و آمار برای برنامه ریزی های بهتر، ترغیب به استفاده از شیوه های خلاقانه برای دسترسی به نوجوانان و ارایه خدمات ضروری اچ ای وی متناسب با نیازهای شان و اولویت دادن به نوجوانان در سیاست گزاری ها به منظور اقدام عملی و بسیج منابع.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
Submitted by editor3 on