افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم

دوشنبه نهم بهمن ماه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در پانزدهمین سالگرد فعالیت انجمن، بزرگداشتی برای هوشنگ مرادی کرمانی در خانه هنرمندان برگزار کرد.

جشن بزرگداشت مرادی کرمانی از ورودی خانه هنرمندان و با اجرایی از کودکان کار بر اساس داستان توت مرادی کرمانی آغاز شد. دانش آموزان دبستان منظومه خرد نیز با اجرای پرفرمنسی برگرفته از "شما که غریبه نیستید" هوشنگ مرادی کرمانی را تا سالن شهناز همراهی کردند. 

 شرکن کنندگان در این جشن همچنین می توانستند در تالار میرمیران با تکیه زدن بر نازبالش ها به داستان های نویسنده ی محبوبشان گوش دهند. این برنامه کاری از دانش‌آموزان دبیرستان منظومه ی خرد بود که براساس داستان "نازبالش" ساخته شده بود.

حمیدرضا شاه آبادی و کیومرث پوراحمد از سخنران های این برنامه بودند. حمیدرضا شاه آبادی با خواندن دو صفحه ی آخر کتاب شما که غریبه نیستید گفت که خواندن این دو صفحه من را سر شوق آورد و احساس کردم با نویسنده ای سر و کار دارم که به معنای واقعی کلمه نویسنده است. مردی که گذشته ی بسیار زیبایی دارد و در برابر گذشته خود احساس دین می کند و تلاش می کند که دین خود را به گذشته اش ادا کند، به بچه های فقیر، بچه های روستا، بچه های قالی باف خانه، مشت هایی که به شکم های خالی چون طبل کوبیده می شود فکر می کند و درباره شان می نویسد، مردی که نگران همه ی ماست.

افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم

کیومرث پور احمد از ساخت فیلم قصه های مجید گفت و از آن به عنوان نقطه عطفی در کارنامه و زندگی حرفه ایش یاد کرد. او همچنین کتاب شما که غریبه نیستید را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت که باید این اثر در کتاب های درسی گنجانده شود. او آرزو کرد که شانس ساخت فیلم زندگینامه ی خودنوشت مرادی کرمانی را هم به دست بیاورد. او گفت که مرادی کرمانی نویسنده است که  رد پای ماندگاری در ادبیات ایران دارد.  او نویسنده ای نکته سنج و تیزبین است که کتاب هایش تنها به کودکان تعلق ندارد بلکه به همه ی گروه های سنی تعلق دارد.

افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم

افسانه شعبان نژاد و ناصر کشاورز هم سخنران های دیگر این برنامه بودند.

 از دیگر برنامه ی این جشن پخش دو کلیپ بود که بر اساس آثار این نویسنده ساخته شده بود. کلیپ نخست کلیپی از اقتباس های سینمایی داستان های مرادی کرمانی بود و کلیپ دوم را که دانش آموزان مدرسه منظومه خرد ساخته بودند  بخش هایی از داستان های مرادی کرمانی را می خواندند. از بخش های دیگر برنامه اجرای نمایش کودکان کار زیر پوشش جمعیت خیریه امام علی با همراهی خشایار دیهیمی بود.

افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم

در پایان نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اهدای لوح تقدیر و جام عسل به مرادی کرمانی از قلم شیرین او قدردانی کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سخنان خود با اشاره به جدی گرفته نشدن نویسندگانی که برای کودکان می نویسند، از بزرگان و پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: "به نام همه ی این عزیزان و به نام همه ی اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و به احترام آن‌ها، سرم را بالا می‌گیرم و افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم."

افتخار می‌کنم که برای بچه‌ها می‌نویسم

پخش کلیپی از اعضا انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، خواندن بیانیه ی انجمن، با نام "رؤیایی که به حقیقت می پیوندد"، اهدای جایزه های سه برگزیده جلسه‌های کارگروه داستان انجمن، اهدای لوح تقدیر سازمان فرهنگی، هنری منطقه‌ی ۵ شهرداری تهران و روشن کردن شمع‌ های کیک تولد انجمن نیز از برنامه های بزرگداشت پانزدهمین سال فعالیت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود.  

 

 بیانیه ی پانزدهمن سالگرد فعالیت انجمن نوینسدگان کودک و نوجوان را اینجا بخوانید
 

Submitted by editor3 on