امسال ۳۰ میلیون کودک به سبب بحران در کشورشان به مدرسه نمی روند

نزدیک به ۳۰ میلیون کودک یعنی نیمی از کودکانی که از مدرسه بازمانده اند در مناطق بحران زده و پرآشوب زندگی می کنند. کشمکش ها و بحران ها سبب شده است که بسیاری از کودکان از حق آموزش محروم بمانند.

در این مناطق مدرسه ها بمباران شده اند و کودکان از خانه و مدرسه خود رانده شده اند. در لیبریا و سیرآ لئون به سبب بیماری ابولا مدرسه ها دست کم تا پایان سال میلادی بسته خواهند بود یعنی بیش از ۳ و نیم میلیون کودک از رفتن به مدرسه در این مناطق باز مانده اند.

ژوزفین بورن، رئیس برنامه های آموزش و پرورش جهانی یونیسف می گوید: ‌"برای کودکانی که در مناطق بحران زده زندگی می کنند، آموزش و تحصیل کردن بسیار مهم است. زیرا سبب می شود که آن ها احساس کنند که به زندگی نرمال خود بازگشته اند که این حس به آن ها کمک می کند تا بر ضربه های روحی شان غلبه کنند. آموزش به گونه ای سرمایه گذاری است هم برای کودکان و هم برای آینده این جوامع. بدون داشتن دانش و مهارت این کودکان چگونه زندگی و کشورشان را خواهند ساخت؟"

در کشورهای بحران زده:

  • یک سوم مدرسه ها در جمهوری مرکزی افریقا با توپ و تفنگ و نیروهای نظامی اشغال شده است
  • بیش از ۱۰۰ مدرسه در نوار غزه که در طول جنگ غزه توسط بیش از ۳۰۰ هزار نفر به عنوان پناهگاه استفاده شد نیاز به بازسازی دارند. در سایت مانیتور میدایست آمده است که تنها نزدیک به ٩۶٠٠ دانش آموز فلسطینی در نوار غزه در سال تحصیلی جدید نمی توانند به مدرسه بروند زیرا خانواده های فلسطینی که خانه هایشان را در جنگ اخیر اسراییل در نوار غزه از دست داده اند به سه مدرسه در غزه پناه آورده اند و نمی خواهند مدرسه ها را ترک کنند
  • دانش آموزان و آموزگاران در در شمال شرقی نیجریه کشته و دزدیده شده اند، که شامل بیش از ۲۰۰ دختر مدرسه ای هستند که هنوز آزاد نشده اند
  • نزدیک به ۳ میلیون کودک در سوریه، نیمی از کودکان مدرسه رو این کشور، نمی توانند به طور پیوسته و منظم در مدرسه حاضر شوند
  • نزدیک به ۲۹۰ مدرسه در جنگ اخیر اوکراین از بین رفته اند یا آسیب دیده اند

یونیسف با پشتیبانی از برنامه های آموزش در بحران از برپایی کلاس های موقتی و فضاهای آموزشی جایگزین برای کودکان مهاجر و رانده شده از خانه و کاشانه تا تهیه دفترچه و کیف و دیگر وسایل مدرسه. یونیسف همچنین از برنامه های آموزشی مناسب برای کودکانی نمی توانند از خانه خود بیرون بروند مانند برنامه های آموزشی رادیویی برای کودکان در کشورهایی که ابولا شیوع پیدا کرده است حمایت می کند.

با وجود اهمیت برنامه های آموزشی کودکان در بحران، یونیسف در اجرای این برنامه ها به شدت با کمبود بودجه روبه رو است.

بورن می گوید: "میزان بی سابقه بحران در جهان به معنای آن است که کودکان بیشتری در شرایط بد هستند و ما به منابع بیشتری برای کمک به این کودکان نیاز داریم.

Submitted by editor3 on