امید، آرامش، امنیت و ... ارمغان ادبیات و هنر برای کودکان در بحران

سه شنبه چهارم مهر نشستی با موضوع نقش هنر و ادبیات در ساماندهی روانی کودکان در بحران برای گروهی از مروجان ادبیات و کتابخوانی شورای کتاب کودک در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست مسعود ناصری دریایی الگویی را برای سامان بخشی روانی کودکان در بحران معرفی کرد که بر ادبیات کودک و گفت و گو و فعالیت های هنری استوار بود. در این مدل مفاهیم امیدواری، پشتیبانی و عشق ورزیدن، احساس امنیت، آماده کردن کودکان در برابر حوادث، به وجود آوردن احساس های مثبت نسبت به خود در کودک و ایمان و باور دینی از راه ادبیات به کودکان ارائه و با ترتیب دادن گفت و گو و فعالیت های هنری گسترش داده می شود.

ناصری گفت که کودکان در بحران طیف گسترده ای را شامل می شوند و نیاز است که در زندگی روزمره نیز فرصت هایی را برای کودکان برای بازشناسی احساسات و هیجانات و گفت و گو درباره ی آن ها فراهم کنیم.

این کارگاه را کمیته هماهنگی بازسازی فرهنگی/روانی کودکان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی (متشکل از نمایندگان شورای کتاب کودک و خانه کتابدار و ترویج خواندن) برگزار کرد. این کمیته امیدوار است فعالیت خود را با برنامه های فرهنگی قصه گویی، کتاب خوانی، نمایش خلاق و بازی با کودکان و تشکیل کارگاه های گوناگون برای مربیان در مناطق زلزله زده آغاز کند.

 

Submitted by editor3 on