برندگان «مسابقه سبز» با من بخوان اعلام شد

برگزیدگان مسابقه‌ی سبز برنامه‌‌ی «با من بخوان» با عنوان «ما زباله‌ی کمتری تولید می‌کنیم!» در شرکت سازورسازه آذرستان هدیه‌های خود را دریافت کردند.

کتابخانه‌ی شرکت سازورسازه آذرستان با هدف ترویج زندگی سبز و کاهش تولید زباله، مسابقه‌ای با عنوان «ما زباله‌ی کمتری تولید می‌کنیم!» ترتیب داد و از همه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های کارگران و کارکنان شرکت سازورسازه دعوت کرد در این مسابقه شرکت کنند. این مسابقه از ۱۵ مهر ۱۳۹۵ آغاز شد و تا ۱۵ بهمن‌ماه ادامه داشت. شرکت‌کنندگان در این رقابت، باید به انجام یک یا چند فعالیت زیر می‌پرداختند:

  • ساختن یک اثر هنری مانند نقاشی با تکنیک کلاژ یا ساختن مجسمه یا تولید وسیله‌ای کاربردی یا حتا اسباب بازی با مواد دور‌ریز
  • ساختن پوستری با موضوع کاهش تولید زباله برای نصب در مکان‌های عمومی
  • تولید کمپوست یا ورمی کمپوست از زباله‌های تر
  • تهیه گزارشی تصویری و خلاقانه از مواد بازمصرف در خانه
  • کشیدن نقاشی با موضوع بازیافت، بازمصرف و کاهش تولید زباله

برای شرکت در این مسابقه، بروشور راهنمایی تهیه و به خانواده‌های متقاضی شرکت در مسابقه داده شد. با این بروشور، خانواده‌ها با راهکارهایی با هدف کاهش تولید زباله، بازیافت و بازمصرف آشنا شدند.

شرط نخست شرکت در مسابقه، مطالعه‌ی کتاب‌های تعیین‌شده از سوی کتابخانه بود. این کتاب‌ها، اعضای علاقه‌مند به شرکت در مسابقه را با برخی راهکارهای کاهش تولید زباله و بازیافت مواد دور ریز آشنا می‌کرد. برخی از این کتاب‌ها اطلاعات مورد نیاز را غیرمستقیم و در قالب یک داستان ارائه کرده بود و برخی دیگر اطلاعاتی درباره‌ی کاهش تولید زباله را به شکل مستقیم در اختیار آن‌ها قرار می‌داد.

پس از خواندن کتاب، این کارگران و فرزندانشان با هم تصمیم می‌گرفتند از مواد دور ریز که پیش از این به سطل زباله می‌سپردند یک اثر هنری یا یک وسیله به درد بخور بسازند. فعالیت ساخته شده باید به کاهش تولید زباله در خانه، مدرسه و محل کار آن‌ها کمک می‌کرد. شرکت‌کنندگان، اثر یا وسیله ساخته‌شده را به کتابخانه تحویل می‌دادند تا به بهترین ایده‌ها و ساخته‌ها جایزه داده شود.

برای گزینش بهترین آثار، ۳ نفر از کارشناسان موسسه، همه‌ی فعالیت‌های فرستاده‌شده از سوی خانواده‌های شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند. درنهایت، آثار شرکت‌کنندگانی که ایده‌ی بازیافت را درک کرده بودند و از وسایل دور ریز برای ساخت فعالیت‌هایشان استفاده کرده بودند، در این مسابقه پذیرفته شدند.

از بین ۴۰ خانواده‌ی کارگری شرکت‌کننده در مسابقه و ۱۰۰ فعالیت دریافتی، ۲ خانواده نفر اول، ۳ خانواده نفر دوم و ۳ خانواده نفر سوم شدند. ۵ خانواده در گروه تشویقی‌ها قرار گرفتند و فعالیت ۲ خانواده به موزه تاریخ فرهنگ کودکی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اهدا شد.

در این مسابقه از سوی پروین امینی، نائب‌رئیس شرکت سازورسازه آذرستان به نفرات اول تا سوم، هدایای ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزارتومانی اهدا شد. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز به ۲ خانواده‌‌ایی که فعالیت‌هایشان به موزه‌ی تاریخ فرهنگ کودکی اهدا کرده بودند، هدایای ۱۵۰ هزار تومانی اهدا کرد. همچنین به ۱۵ خانواده برگزیده‌ی این رقابت نیز، تقدیرنامه و روزشمار کودکی سال ۹۶ موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان داده شد.

همچنین در این روز، در کنار برندگان مسابقه‌ی سبز، به ۲۷ خانواده‌ی فعال کتابخوان که عضو کتابخانه بودند و بیشترین مشارکت را در سال ۹۵ داشتند، لوح‌های تقدیر به همراه روزشمار کودکی سال ۹۶ اهدا شد.

پیش از این نیز برگزاری مسابقه‌‌ی عکاسی «یادگاری‌های با هم‌ خواندن!» در خرداد و مرداد ۹۵ و مسابقه‌ی کتابخوانی «کدام کتاب را بیشتر از همه دوست داشتم!» در اسفند ۹۴ و فروردین ۹۵ شور و اشتیاق زیادی به کتابخانه‌ی سازور سازه و عمران آذرستان داده بود.

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» از سال ۱۳۹۳ همکاری خود را با شرکت سازور سازه‌ی آذرستان با هدف ترویج کتاب‌خوانی میان کودکان کارمندان و کارگران این شرکت و رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به آن‌ها آغاز کرده است. این موسسه در مهرماه ۱۳۹۴ با پشتیبانی شرکت سازورسازه، کتابخانه‌ی «با من بخوان» را با نزدیک به ۳۰۰۰ جلد کتاب در این شرکت برپا کرد.

 

کاردستی‌های برتر

یکی از کاردستی‌های برگزیده در این مسابقه

 

یکی از کاردستی‌های برگزیده

یکی از کاردستی‌های برگزیده در این مسابقه

نویسنده
زینب آقایی- مسئول برنامه با من بخوان در شرکت سازورسازه آذرستان
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on