اهدای جایزه یونسکو به مرد ویتنامی برای پروژه کتاب‌رسانی به کودکان

مردی ویتنامی برای تلاشش در جهت رساندن کتاب به کودکان ساکن مناطق دوردست و روستایی، از یونسکو جایزه می‌گیرد.

به نقل از بوک نیوز، نگوین کوآنگ تاچ مرد ۴۱ ساله‌‌ی ویتنامی است که جایزه‌ی سوادآموزی «کینگ سجونگ» یونسکو را در سال ۲۰۱۶ برای برنامه‌ای که با عنوان «کتاب برای مناطق روستایی ویتنام» راه‌اندازی کرده، دریافت می‌کند. این جایزه در مراسمی که ۸ سپتامبر در پاریس برگزار می‌شود، به وی اهدا خواهد شد.

در سال ۲۰۰۷ تاچ این پروژه را با سه کتابخانه در خانواده‌اش با این امید شروع کرد که به کودکان مناطق فقیر کتاب برساند.

دو سال بعد، او شغلش را ترک کرد و همه‌ی زندگی‌اش را وقف تاسیس کتابخانه‌های روستایی کرد و از پول خودش برای این کمپین اجتماعی هزینه کرد.

سال ۲۰۱۰ این مرد ویتنامی مرکز «کمک به دانش و توسعه‌ی جامعه» را به عنوان پروژه‌ای هدفمند و رسمی راه‌ انداخت.

وی در ۹ سال اخیر، همه‌ی وقت و تلاشش را برای اداره‌ی بیش از ۹ هزار کتابخانه در ۲۶ منطقه در سراسر کشور صرف کرده است.

او یکم سپتامبر در گفت‌وگویی با یونسکو اظهار داشت بذری که کاشته جوانه زده و او از وقتی بچه بود عادت کتاب‌خوانی داشت و این سنت در خانواده‌شان به طور عمیقی ریشه‌دار بود. پدر او ۲۰ سال آموزگار ریاضی و انگلیسی بود و به بیش از ۳۰۰ کودک در دهکده خودشان بدون دریافت پول، آموزش داد.

وی گفت: در خانواده‌ی من، پدربزرگ‌ و پدرم مشارکت جدی در آموزش به جوامع خود داشتند و من احساس کردم باید همان مسئولیت را داشته باشم.

وی در صحبت با روزنامه‌ی «تویی تری» (جوان) نیز گفت قصد دارد تا بیش از ۷ هزار کتابخانه دیگر در استان‌های شمالی کشور تاسیس کند.

جایزه سوادآموزی کینگ سجونگ در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد تا از دولت جمهوری کره حمایت کند. این جایزه به معنی توجهی ویژه برای توسعه‌ی استفاده از سوادآموزی به زبان مادری و آموزش سواد است.

امسال به جز اهدای جایزه به تاچ، جایزه‌ای نیز به موسسه تحقیقات برای زنان و فرهنگ‌های آسیا در دانشگاه ماهیدول در تایلند اهدا می‌شود که با برنامه‌ی «پروژه آموزش چندزبانی» در این زمینه، موفق عمل کرده است.

برندگان این دو جایزه هر یک ۲۰ هزار دلار همراه یک لوح تقدیر و یک مدال از یونسکو دریافت می‌کنند.


درباره‌ی جایزه‌ی «کینگ سجونگ» بیشتر بخوانید:

کلیدواژه:
منبع
خبرگزاری مهر
Submitted by editor71 on