اهدا جایزه نهایی کاستا به یک کتاب کودک

جایزه کتاب سال «کاستا» پس از ۱۵ سال بار دیگر به اثری از ادبیات کودک رسید. «درخت دروغ» اثری کودکانه است که جایزه کتاب سال «کاستا» را از آن خود کرد و «فرانسس هاردینج»، نویسنده‌اش را یک پله بالاتر از برندگان چهار بخش دیگر این جایزه ادبی نشاند.

پس از«فیلیپ پولمن» با رمان دوربین کهربایی در سال ۲۰۰۱ هیچ اثری در بخش ادبیات کودک در ۱۵ سال گذشته موفق نشده بود جایزه نهایی «کاستا» را از آن خود کند. هاردینج در مراسم دریافت جایزه افزون بر ۵۰۰۰ پوندی که برای بردن جایزه بخش کتاب کودک به دست آورده بود، جایزه ی ۳۰۰۰۰ پوندی را هم دریافت کرد.

هاردینج برای کسب این موفقیت برندگان چهار بخش رمان‌، رمان نخست،‌ زندگی‌نامه‌ و شعر جایزه ادبی «کاستا»ی انگلستان را پشت سر گذاشت. «کیت اتکینسون» نویسنده «خدایی در ویرانه‌ها»، برنده جایزه نهایی «کاستا» ۲۰۱۳ و برگزیده بخش بهترین رمان این دوره، «دن پترسون» با مجموعه شعر «۴۰ غزل»، «آندره ولف» با کتاب «ماجراهای الکساندر ون هامبولت: قهرمان گمشده علم» برنده بخش زندگی‌نامه، و «اندرو مایکل» نویسنده رمان گوتیک «The Loney» و برگزیده بخش رمان نخست، رقیب‌های هاردینج برای کسب جایزه نهایی «کاستا» بودند.

کتاب برنده جایزه این نویسنده ۴۲ ساله درباره دختری ۱۴ ساله است که می‌خواهد پا جای پای پدرش بگذارد و زیست‌شناسی بخواند.

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلستان است. این جایزه از سال ۱۹۷۱ با نام جایزه ادبی «وایت برد» اهدا شد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد. 

 

منبع
ایسنا
Submitted by editor3 on