اگر به مدرسه نمی روند، مدرسه را به خیابان ببرید!

مدیا گلوبال در آوریل ۲۰۰۹ گزارشی از یک طرح آموزشی برای بچه هایی که در خیابان کار می کنند، منتشر کرده است. این طرح ویژه کودکانی است که به سیستم آموزش رسمی دسترسی ندارند و یا از مدرسه اخراج شده اند.

بر پایه آمار صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون کودک در خیابان ها زندگی و کار می کنند. برنامه آموزش کودکان در خیابان، مهارت های پایه ای همچون خواندن، نوشتن، ریاضی، بهداشت و پیشگیری از بیماری را به کودکان خیابانی می آموزد. جینلا نلسون از کارشناسان آموزشی این طرح بین المللی در گفت و گو با مدیا گلوبال می گوید که : "بیشتر بچه های خیابانی قربانیان قاچاق مواد مخدر و سوءاستفاده جنسی هستند. از آن جا که کودکان خیابانی بیشترین آسیب را از قاچاق مواد مخدر، بهره کشی کاری و جنسی و بیماری ایدز می بینند، هدف اصلی این برنامه کاهش آسیب پذیری این گروه از کودکان است. این برنامه آموزشی تا کنون در کشورهای مصر، بنگلادش و اندونزی به اجرا در آمده است.

آموزش در خیابان به کودکان مهارت هایی می بخشد تا از خود در برابر بهره کشی محافظت کنند. به گفته یونیسف برنامه درسی این طرح قابل انعطاف و منطبق بر شرایط این کودکان است و واقعیت های زندگی این گروه از کودکان را در نظر دارد. سانیا گوپتا مدیر اجرایی طرح "دوران کودکی از راه آموزش و فعالیت (چنتا) (Childhood Enhancement through Training and Action) (CHETNA),یک سازمان غیر دولتی است که مرکز آن درنیودهلی هند قرار دارد.

چنتا تاکنون در ۶۵ نقطه هند این طرح را پیاده کرده است. هزاران کودکی که از این برنامه بهره مند شده اند در سه سطح قرار داشتند. کودکانی که الفبا نمی دانستند، کودکانی که خواندن و نوشتن را نمی دانستند و کودکانی که خواندن و نوشتن می دانستند.

گوتاپا از ویژگی درس های این برنامه به سرگرم کننده بودن درس ها و وجود نوآوری در آن ها اشاره دارد. در درس ها از بازی های گوناگون و همچنین موضوع هایی که با زندگی و کار این کودکان در پیوند است، استفاده شده است. کودکان برای حضور در کلاس ها کاملا آزاد اند و حضور و غیابی وجود ندارد. این آموزش به کودکان اعتماد به نفس می بخشد و شانس آن ها را در برخورداری از شغل های بهتر در آینده، بیشتر می سازد.

تنها در سال ۲۰۰۸ ، ۳۸۰ نفر از این کودکان پس از آن که خواندن، نوشتن و ریاضی را آموختند به آموزش رسمی بازگردانده شدند. چنتا نزدیک به ۵ سال است که این طرح را آغاز کرده است و کودکان زیر پوشش خدمات آن ها به سن ۱۸ سالگی که مرز آموزشی آن ها است نزدیک می شوند. به همین سبب چنتا با سازمان های غیر دولتی که در آن مناطق حضور دارند تماس گرفته اند تا این گروه از کودکا ن را از جنبه شغلی حمایت کنند.

برگردان:
زهره قایینی
Submitted by editor6 on